Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat ved nedsat anpartskapital

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et anpartsselskab med en anpartskapital på 125 tkr, der er oprettet ved en skattefri virksomhedsomdannelse tilbage i 2008. Jeg ønsker nu at nedskrive anpartskapitalen til 40 tkr for at sikre en større likviditet til udbytteudbetaling.

Min revisor hævder, imidlertid at jeg skattefrit kan hæve differencen på 85 t.kr. Jeg mener dog at kunne læse, at man skal svare udbytteskat af beløbet, hvis det hæves til personligt brug.

Kan han have ret i det? Og kan det evt. have noget at gøre med udskudt skat ifm. virksomhedsomdannelsen? Jeg har svært ved at få en tydelig begrundelse fra ham.

Jeg vil gerne udbetale udbytte i år, men jeg vil også gerne være sikker på, at det er korrekt skattemæssigt, så jeg ikke både hæver udbytte og får udbetalt de 85 tkr uden skat, hvis det ikke er korrekt.

Håber nogen kan hjælpe :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

det bør den der har stået for omdannelse eller ny revisor besvare men du har ret i du ikke både kan få pengene skattefrit ud ved nedskrivning og udbytte
Det er bare ikke helt stof her - hvis den revisor du har - er godendt - for så skal du stole på denne (og ikke samme hvis ikke godkendt revisor, som jo kan være hvem som helst) - med mindre en har flere ord at lægge på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Uagtet om der er tale om en omdannelse eller kontant stiftelse, så kan du aldrig hæve "skattefrit udbytte" ved nedsættelse af virksomhedskapitalen. 

Der er tale om udlodning efter de normale udbytteregler, og altså fuld aktieindkomstbeskatning. 

Din eventuelle negative/positive anskaffelsessum i forbindelse med omdannelsen vil først blive aktuel i en likvidation eller salgssituation. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

boomle:

Uagtet om der er tale om en omdannelse eller kontant stiftelse, så kan du aldrig hæve "skattefrit udbytte" ved nedsættelse af virksomhedskapitalen. 

Der er tale om udlodning efter de normale udbytteregler, og altså fuld aktieindkomstbeskatning. 

Din eventuelle negative/positive anskaffelsessum i forbindelse med omdannelsen vil først blive aktuel i en likvidation eller salgssituation. 

Søg bedre rådgivning. Jeg har fået fortalt af revisor at der kan ske skattefri udbetaling og BDO ser ud tll at sige det samme

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2019/saadan-gennemfoeres-en-nedsaettelse-af-selskabskapitalen

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

I hvilken del af din anbefalede artikel bliver de skattemæssige konsekvenser gennemgået? 

og hvilken rådgivning mener du jeg bør søge? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

boomle:

Uagtet om der er tale om en omdannelse eller kontant stiftelse, så kan du aldrig hæve "skattefrit udbytte" ved nedsættelse af virksomhedskapitalen. 

Der er tale om udlodning efter de normale udbytteregler, og altså fuld aktieindkomstbeskatning. 

Din eventuelle negative/positive anskaffelsessum i forbindelse med omdannelsen vil først blive aktuel i en likvidation eller salgssituation. 

Søg bedre rådgivning. Jeg har fået fortalt af revisor at der kan ske skattefri udbetaling og BDO ser ud tll at sige det samme

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2019/saadan-gennemfoeres-en-nedsaettelse-af-selskabskapitalen

Det skriver de intet om - tværtimod skriver de - En kapitalnedsættelse med henblik på udlodning eller til henlæggelse forudsætter, at nedsættelsen er forsvarlig set i forhold til selskabets samlede kapitalberedskab - UDLODNING = udbytte

Det svarer helt til det SKAT siger, det sker som udbytte (der beskattes helt som vanligt  i C.B.2.10.2 Udlodning ved nedsættelse af aktiekapitalen - info.skat.dk 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København N
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser det også sådan - at der skal ske udbyttebeskatning. I så fald kan jeg vel bare udtage de 85 tkr + rest op til progressionsgrænse og svare udbytteskat af det, hvis jeg vil holde mig indenfor progressionsgrænsen.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på ift. den skattefri virksomhedsomdannelse i sin tid og udskudt skat? Eller er det først ifm. likvidation? Anpartskapitalen er skudt ind med en kurs til ca. 350 i sin tid.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)