Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsplanen er en stor mur jeg ikke kan komme forbi

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er gået lidt i stå med mine virksomhedsplaner pga. forretningsplanen og er mildt sagt frustreret. Jeg har ingen problemer med at formulere mine idegrundlag, eksistensberettigelse osv. men går lidt i koma når det kommer til markedsanalyser, økonomi, mm. – ja, i det hele taget at forsøge at vurdere min virksomhedens fremtid.

Mit produkt kunne kendetegnes som 'købekunst'. Jeg har ingen anelse om hvordan man overhovedet skulle kunne aflæse behovet på markedet for denne type vare som på ingen måde er livsnødvendig men som folk samtidigt er villige til at bruge penge på.

Har læst tråden 'Drop forretningsplanen og skrid til handling...' og kan godt se logikken i at forretningsplanen er et godt og nødvendigt redskab som kan/skal ændre sig med tiden. I sidste ende er det jo kun i min egen interesse at skabe disse retningslinier for migselv.

Det jeg tænker, er, om nogen har en god forretningsplan jeg må se (gerne for en enkeltmandsvirksomhed) ... for inspirationens skyld?

Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Milka,

 Jeg syntes bestemt du skal "tvinge" digselv igennem den øvelse det er at skrive en forretningsplan. Det er ikke noget du skal bruge alt for meget tid på (med mindre du skal ud og hente penge hjem på den) og du kommer jo som sådan ikke til eksamen i den. Men det er rigtig brugbart at tænke alle siderne af din forretning igennem inden du kaster dig ud i det. Specielt kan det få dig til at indetificere de sider hvor du måske ikke selv er super stærk og du har så mulighed for at finde nogle der kan hjælpe dig det - den slags er bestemt sjovere når man er i god tid og ikke pludselig står midt i problemerne.

Jeg har selv brugt denne her guide som de flinke folk fra Mc Kinsey skrev til det forrige .com boom i 2000. Den er ret let læselig og giver en god allround fornemmelse for de øvelser du skal igennem - og så er den til og med gratis..

 http://www.entrepreneur.dk/Dokumenter/How_to_write_a_business_plan_dk.pdf

 Held og lykke herfra 

 

Fra Århus
Tilmeldt 22. Mar 08
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Milka, 

Jeg har haft det nøjagtigt som dig, og ved hvor svært det er at komme videre, men jeg kan også kun anbefale at tvinge dig selv til at formulere punkterne i planen. Det behøver ikke at være dybdegående, men når du starter et firma op, er det vel fordi du har en formodning om, at der er nogen der har brug for det du sælge?

Jeg havde stor glæde af at snakke med en konsulent fra Start og Vækst (http://startvaekst.dk), som bl.a. hjalp mig videre med forretningsplanen.

Pudsigt nok kom jeg ved en fejl til at slette min forretningsplan, lige inden jeg skulle præsentere den for konsulenten ved sidste besøg. Men det viser sig jo at være helt i Martin Thorborgs ånd  - ud med lortet når det er skrevet Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Milka, Smile

Hehe – du sidder lige nu i en situation som alle iværksættere burde/bør sidde i med jævne mellemrum.

Forretningsplanen er fundamentet i den virksomhed du er ved at bygge op.  Der er ingen som har lovet dig det er nemt, men det er en sund og inspirerende del af det at være direktør.

Markedsanalysen er en formaliseret indsamling af data – der så bearbejdes så det passer på det pågældende marked.

Økonomi – jamen indhent nøgletallene fra det marked du opererer på, så har du et godt udgangspunkt og få dine budgetter til at være realistiske.

Frustrerende(?) ja Milka … det kan være meget frustrerende – men som sagt tidligere, en belærende proces.

Så god arbejdslyst… Wink

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Milka,

 

Med mindre du skal ud og låne kapital af investorer til din idee, så synes jeg du skal ikke fokusere på at lave en forretningsplan som er alt for omfattende.

Hvis du skriver den som du siger kun til dig selv, så brudte du fokusere på at lave en "businessplan light" (max en ca 14-20 sider) hvor du får nedfældet hele din ide samt hvad/hvordan du vil fremtiden skal udvilke sig for dit firma, heri en handlingsplan og derefter agere på den! 

Lad være at bruge for lang tid på det - tid er jo i sidste ende penge. Moon Moon Moon Moon

//whatever 

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale at du få fat i en, der professionelt kan coache dig til at komme videre. Hvis du kan få fat i en gratis iværksætter konsulent er det godt. Undlad helst venner og andre. De er selvfølgelig gode at have men ikke til at coache.

Branchen er jo indenfor luksus-området og du er oppe mod mange konkurrenter, så jeg kan kun mange gange anbefale dig at du får forretningsplanen på plads, så du er klar på, hvad du skal. 

Rigtig god fornøjelse.

Hilsen Jakob 

Fra København
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til jer der har svaret, og tak : )

Er godt igang med forretningsplanen nu – den kommer til at fylde 12-13 sider. Jeg tror jeg var lidt bange for at bevæge mig ud i områder som jeg ikke syntes jeg vidste så meget om, men kan se nu at det jo netop er hele pointen. Denne skriveproces gør at jeg er tvunget til at reflektere over – og tage stilling til – nogle issues som nødvendigvis vil dukke op før eller senere. Føler stadig at det at skulle sætte tal på hvordan virksomheden ser ud om 2 år er det rene gætteri, men vælger at se dem som retningslinier/mål i stedet for.

 Synes at der er meget god information at hente inde på startvaekst.dk, og vil også se om jeg kan få en gratis rådgivnings session et sted.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Milka:

 Føler stadig at det at skulle sætte tal på hvordan virksomheden ser ud om 2 år er det rene gætteri, men vælger at se dem som retningslinier/mål i stedet for.

 

 

He he!!! Stick out tongue

Det er det stadig for os som har drevet virksomhed i længre tid - forskellen er at vi har økonomisk historisk data at læne os op af.

En businessplan er til stor det kun et gætteri og forhåbning om hvordan det vil gå. Der findes mange ukendte faktorer som kan påvirke udførelsen af den. Se bare på den verdslige situation idag, den har skudt mange forretningsplaner i sænk mht. budgettering.

Så hav godt mod og gå bare til den!  

 

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mika,

Held og lykke med det! Jeg har lige sidste år skrevet en forretningsplan, som dog kun fylder tre sider og det er fint. Nu... bare 4-5 måneder senere er jeg allerede ved at rette den til og har lige i dag arbejdet på det. Det ER faktisk ret fedt at få styr på sine tanker - som ellers kan flyve godt og grundigt ud over det hele...

Til dels er jeg dog enig med Thorborg og andre om... at det egentlig kan være det samme og kom dog bare derudaf! MEN... det er altså dejligt at få lidt styr og struktur på tingene (for mig personligt i alle fald) engang imellem.

Har du brug for sparring en dag, så sig til :) Jeg bruger det selv med ligesindede iværksættere, at lige vende tankerne!

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er dejligt at høre, at du er godt i gang med forretningplanen nu. Lige en kommentarer til det, at sætte tal på virksomheden et par år ud i fremtiden: 

Når du udarbejder en forretningsplan handler planen primært om at du få klargjort, hvad du skal gøre, for at få din virksomhed til at køre - også på sigt. Hvis du ser, at det ikke er tilfældet, skal du enten ændre din forretningsplan eller stoppe med den plan. For at belyse om det kører er du nødt til at opstille så præcise tal som muligt (eksempel en beregning af hvor mange potentielle kunder, du har. Et basalt regnestykke med x antal mulige. Heraf ligger 25% indenfor dit område og her er der x%, der nok køber. Opgør tallene eks. pr. måned.) Specificer så meget som muligt på alle områder, så du bagefter kan følge op på om du når dine mål. Og dette skal du for alle de forhold, der betyder noget for din virksomhed. Du skal så sammenstille disse tal eks. i dine budgetter, hvor du sætter nogle senarier op for, hvis dine tal svinger, så du kan se, om der er situationer, hvor det går galt (din husleje stiger med 1.000,- om måneden, du har kun fået solgt til 9 kunder i denne måned, gennemsnitlig handel er kun på 20tkr og ikke 30tkr eller hvad der kan være). Du skal foretage en risikovurdering, så du ved, hvor du skal sætte ind, hvis noget går galt (du skal bruge mere tid på at få flere kunder i butikken, du skal arbejde mere på at kunderne køber noget mere, du skal sikre dig mod uforudsete huslejestigninger osv.). Så kan du også sætte ind mere præcist og hurtigere, når du har dine specifikationer på plads, for så ved du straks, hvor det halter.

Hvis du bare stikker en finger i vejret og gætter dig frem er det faktisk spild af tid. Det kan du ikke bruge og bruger du så ikke til noget alligevel.

Antallet af sider siger ikke ret meget om forretningsplanen, men umiddelbart lyder 12-13 sider som af meget lidt.

Jeg kan kun ønske dig fortsat god vind med projektet!!

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)