Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsplanen er en stor mur jeg ikke kan komme forbi

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, forretningaplanen er den rigtige vej frem, og den der gør forskellen mellem en Jævn god forretning og Succes.

En god indgangsvinkel er: Opfat dig selv som investor, hvis du fx. er lønmodtager idag - så risikere du altså dit job, din løn + det du måtte bruge af kapital for at komme igang. Hvis det ikke var dit eget firma men du var invester idet - ville du så skyde de penge og omkostninger i det ? og hvad ville du have tilbage / ud af det ?.

Mange tænker jo - det må vlære fedt at være selvstændig, og sådan tænker de måske et par år, indtil de opdager at konceptet/ideen ikke vargod nok, fordi de måske ikke fik tænkt det godt nok igennem fra starten. og så er det ikke sikkert det er så sjovt om et eller to år.

Så der skal være fokus på at det kan blive en god forretning også !

Held og lykke

 

 

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har aldrig selv lavet en forretningsplan og det er da gået meget godt...
Men vi er alle forskellige og det er derfor ikke en opfordring til at lade være med at lave den.
Men det er nu på sin plads at nuancere debatten lidt.

Dbh Martin

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Tak for artiklen. Den har nogle gode, lidt skæve vinkler, som sætter nogle tanker i gang.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg boede i Kbh og lavede min første virksomhed, kom jeg i Kvindelige Virksomhedsejere i en mentorgruppe - genialt tiltag! MEN - en del af det var at lave en forretningsplan - og det synes jeg simpelthen var for åndssvagt, så jeg lavede en på ½ A4 side - jeg mener; jeg skulle jo bare tjene penge! Hvor svært ku det være?!
Problemet var egentlig at min enkeltmandsvirksomhed kun havde et råstof og det var mig og ingen andre kunne gøre det jeg gjorde. Så min forretningsplan hed: Jeg vil gøre det jeg gør så længe jeg synes det er sjovt!

Det var godt jeg ikke brugte tid på det dengang, for 2 år senere gad jeg ikke IT branchen mere :-)

Men da jeg så skulle starte en ny, skulle jeg have iværksætterrådgivning og for at få det skal man lave en forretningsplan. Jeg lavede en på 1 A4-side og gav den til erhvervschefen - og jeg har ikke set den siden og vil heller ikke. For virksomheden tog allerede efter 3 måneder en vending der gjorde at den plan jeg havde lavet var uaktuel. 3 måneder senere skete det igen. Hvis jeg havde brugt tid på en forretningsplan, havde jeg ikke haft tid til at se den udvikling virksomheden skulle i og den retning den skulle vokse i.

Min interesse for noget holder sjældent mere end 2-3 år, så for mig at se, ville det være spild af min kostbare tid at lave en forretningsplan. Men det er små, simple virksomheder vi snakker om - og jeg ved jo ikke hvad din skal blive - så derfor ved jeg ikke hvad du har brug for - men måske kan mit skriv inspirere.

Det er dog altid en god idé at bruge Hv-ord når du skal gennemtænke dit koncept (og DET er noget jeg bruger meget tid på); hvad er produktet, hvad er dit mål, hvem er dine mulige kunder, hvem producerer varen du sælger, hvem leverer den, hvor skal den opbevares, hvor skal den annonceres, hvem skal sælge den, hvordan skal den sælges, hvordan skal den annonceres, hvordan skal din virksomhed se ud om 3 år og hvad skal der til for at nå det. Og nå det er nået - hvad så?! Hvad er din fremtidige rolle i virksomheden, hvem har du brug for, hvilke kompetencer skal du outsource osv osv. Og det er jo faktisk en forretningsplan - jeg laver den bare i mit hovede :-)

Held og lykke

Mette

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er helt afgørende, alt efter hvilken virksomhed man vil starte, om der er behov for en forretningsplan.

Hvis du kun skal være dig selv, og du ikke har de store krav til månedligt afkast, og virksomheden måske ikke kræver den store finansiering for at sætte i værk. Så glem forretningsplanen.

Hvis du skal have ansatte, eller har behov for at trække et bestemt afkast/løn ud hver måned, eller hvis du skal låne penge til at investere i en virksomhed. SÅ er forretnigsplanen vigtig.

Forretningsplanen beskriver din plan for din forretning. Hvis du har en plan, så er det langt nemmere at nå de mål, som du sætter dig. Du kan selvfølgelig altid tro på, at du er heldig og rammer en trend i samfundet, der gør at netop du bliver forgyldt.

Hvis du mangler en forretningsplan er det lidt ligesom at sætte sig ind i en bil, og køre uden et kørekort. Måske er du heldig at du kan køre bilen uden at søge information først (lovgivning, brugervejledning, trafikskilte, andre trafikanter, mv.), men måske kender du ikke til alt inden du går i gang. Nogle vil sige, at man kan da altid lære skiltene at kende med tiden. Andre vil gerne lære skiltene at kende INDEN man kører hjemmefra.

De fleste vil nok mene, at det vil være en god idé at få lidt information inden du kører ud på vejene.

Skal du kun køre ned til bageren efter brød, så kan det måske være nemmest at "bare gøre det" uden at tage kørekort, mv. som tager lang tid, og som koster penge.

Men skal du køre til Italien, så kan det måske blive billigere i sidste ende at vente med at tage afsted til du har et kørekort, samt en plan for, hvordan du kommer derned.

Jeg er selv tilhænger af en forretningsplan, og yder også professionel rådgivning i forbindelse med dette. Jeg har skrevet mange mange forretningplaner, og ved hvilke afsnit som er vigtige, samt hvilke som du kan springe hurtigt henover.

Mange hilsner,
Martin E. Jensen
www.mejensen.dk
- få rådgivning og hjælp til din forretningsplan. Kontakt mig, og lad os tale om dine muligheder.

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Enklere kan det vel ikke udtrykkes som beskrevet i indlægget fra MEJensen. Dog må man under alle omstændigheder tage virksomhedens kompleksitet med i vurderingen - uanset om man er sig selv eller flere skal indblandes.

Hilsen Jakob

 

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad være med at bruge den store energi på forretningsplanen i første omgang. Tænk på økonomien, ken dine omkostninger og regn baglæns for at finde hvor meget du skal op på i omsætning for at leve af det. Når du har et omsætningstal er det lettere at vurdere om det er realistisk i dit område

 

 

Hilsen

 

Carsten

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)