Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For og imod en forretningsplan?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino'er

Jeg skal til at starte en web-shop op. Jeg har fulgt de forskellige holdninger for og imod udarbejdelsen af en forretningsplan. Jeg har også læst Martin Thorborgs holdning til at lave planen og brænde den.

Jeg satte mig for at lave den. Jeg fandt en skabelon på www.startvaekst.dk og gik igang... og jeg må indrømme at det er det bedste jeg kunne gøre. Jeg har formået at få mine tanker og idéer ned, printet dem ud og brugt 14 dage på at gå og kigge på dem... nu efter 14 dage kan jeg se at idéen holder og jeg er på vej i cyber-space med min butik.

Hilsen Tåmaz

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Efter min mening skal man altid både lave kravspecifikationer og forretningsplaner, men man behøver ikke lave dem særlig dybe eller udspecificerede til at starte med. Nogen kan overskue dem i hovedet andre må bruge andet medie til at gemme dem på, men efetr min mening skal man altid have gjort sig tanker om de væsenlige elementer. Har man lavet forretninger mange gange, så kan man efterhånden nok overskue mange konsekvenser etc. i hovedet uden at skrive dem ned.

vh.

 

Michael

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg giver dig helt ret. Jeg har i 18 år kun været ansat og har ikke været selvstændig. Jeg har aldrig skullet tænke på moms, skat, markedet osv. Derfor synes jeg det var rart at få det hele nedfældet. Jeg er da også sikker på at når jeg har været i markedet i nogle år og skal starte noget op, vil det i et vist omfang være overflødigt med en forretningslan.

Vh
Tåmaz

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, men selvom om man har lavet mange forretninger og startups, så er det vigtigt for evt øvrige medarbejdere, bank el. samarbejdspartnere at de kender til forretningsplanen.

Men man skal selvf. huske at en forretningplan skal kunne være meget dynamisk, kikser nogle forudsætninger / forventninger undervejs - så skal der hurtigt rettes ind...

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være, at nogen kan kapere at have forretningsplanen inde i hovedet, men jeg mener, at man først kan afgøre dét, når man har lavet den. Det er min erfaring, at man næsten altid finder nye vinkler og tilgange, når man tvinger sig selv til at "forsvare" sin idé, hvilket jo på en måde er dét man gør i en forretningsplan. Dermed ikke sagt, at man ikke kan udfordre sin idé på andre måder, men jeg tror, tiden er givet godt ud - om ikke andet kan man bruge de præfabrikerede formularer fra startvækst som en slags tjekliste. Det tager i hvertfald ikke ret lang tid, og man mindsker risikoen for at man senere ender i en situation, hvor der liiiiige var nogle små detaljer, som man fik overvejet fra starten.

Venlig hilsen
Lars Clausen

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også fint at skrive ned sine ideer, jeg er dog imod at sidde og lave en "hardcore" forretningsplan dvs. en fuldt udbygget og færdig forretningsplan da dette tager 3-4 måneder - på fuld tid!

Det slår enhver mindre virksomhed ('s ide) ihjæl før du har startet (med mindre du skal have investorer in og lån 100 millioner til at starte op dit projekt).

Problemet med en fuldt udbygget forretningsplan er også at den når den er færdigfremstillet, så er den allerede uddateret!

Forstået på den måde at markedet har f.eks rykket sig (mht markdsundersøgelse) og andre ting har flyttet sig iforhold til hvad man skrev udefra i planen.

Derimod er jeg for for (og synes) at det det godt at lave en form for hvad jeg kalder "businessplan -light" som du skriver mer eller mindre for dig selv for at få styr på dine ideer og få dem ned på skrift, men den behøver ikke være altomfattende. Det er jo altid godt uanset hvad det er at man får skrevet tingende ned, så man får en overblik over sine/sinj ide/er og dette er hvad en businesspaln light bruges til da den ikke skal være en roman, men mere on kort overblik over nu og fremtiden. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)