Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der plads til denne dagligvarerbutik?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Var jeg dig ville jeg blive leder af en netto forretning. 2-3 år der, så har du en ide om hvad det kræver.

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Volkswagen Fredericia Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Idén er god nok, MEN en ting forstår jeg ikke:

Ide: En god solid butik/kæde med et godt udvalg med fordelagtige priser. Altid god service! og kvaliteten altid i TOP!. Discount udagve, med overbygning til større butikker (Kvickly. Føtex m.fl.)

Jeg ved ikke om jeg forstår idén rigtigt nok, men som jeg læser det vil du både have TOP kvalitet, men til discount. Det er da at modsige sig selv. Altid god service - ja men er det efterhånden ikke en selvfølge. Detailbranchen har ikke råd til at undværre god service! Du, jeg og tusindevis af andre vil ikke finde os i dårlig behandling. Dvs. en dårlig oplevelse og den butik er streget over med en fed sort streg!

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Denne idé er kommet af at jeg synes det er spænnende at handle med varer, have kontakt med kunder, have en god og sund virksomhed/forretning. Derfor kunne det værer spænnende at lave en ny dansk supermarkedskæde, som man en dag kunne være den stolte ejer af.

Desuden så ville dette også være det nemmeste for mig, da jeg ikke tror at det er muligt at eje/drive feks 3 købmandbutikker. 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

tidtilforandring:

Hej.

Derfor kunne det værer spænnende at lave en ny dansk supermarkedskæde, som man en dag kunne være den stolte ejer af.

 

Tja, jeg kunne også godt tænke mig, men har ikke lige 140 mio. kroner i banken og en bæredygtig idé.

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Den idé er fuldkommen utopisk. Ikke at det ikke er godt at have motivation til et stort projekt... Men du har tydeligvis ikke gjort dig nogen som helst overvejelser hvad du er oppe imod. Én har allerede kommenteret med at DK er det land med flest m2 supermarked pr. indbygger. Det er dog det mindste af sagen.

Du er oppe imod Dansk Supermarked (Føtex, Føtex Food, Bilka, Netto, Salling og Tøj og Sko). DS har indkøbssamarbejde med bla. ICA i Sverige og det kæmpe store hollandske selskab Royal Ahold = Priser som du aldrig ville kunne matche, uden at skulle dreje nøglen om, ret hurtigt.) Danmarks dygtigste købmænd med årligt milliard overskud.

Coop Danmark (Kvickly og alle Brugserne) har ganske vist lige købt sig ud af Coop Norden, men har stadig samarbejde med dem, rent indkøbsmæssigt. Igen... Ikke der du bliver inviteret ind. Et selskab hvis kvickly butikker, først for nyligt har haft et rentabelt overskud.

Super Best kæden... Ejes af Dagrofa (som også har SuperGros, der levere varer til række små dagligvarer kæder), som ejes af Dansk Tobakskompagni... Er du klar over hvor stor en kapital de har i ryggen? De kunne købe Dansk Supermarked, hvis de ville...

Dertil kommer en lang række små frivillige kæder som fx. ABC, der også forstår at trække lokale kunder til, og samtidig være relativt billige i dere priser.

Så kommer de udenlandske kæder.

Aldi... Har drevet butik i Danmark i mange år. Også først inden for de sidste 4 år at deres danske afdeling af Aldi har givet overskud. (Her har man altså valgt at kaste en masse penge i et marked, der ikke giver overskud, bare for at være representeret). Men igen. Aldi er så stor en koncern, at det underskud de har haft i Danmark, bare er peanuts...

Lidl... Ligesom Aldi. Ingen overskud. Knalder butikker op, hvor de kan få lov, selvom det ikke giver noget ordenligt afkast.

Fælles for de to tyske kæder er, at de også, hvis de skulle få lyst, kunne købe Dansk Supermarked. Samtidig kan de købe så stort ind, at de kan presse priserne HELT i bund.

Du siger service... Jeg siger glem det. Du ville aldrig kunne kører en rentabel biks, med personale nok til at levere god service, og samtidig sælge dagligvarer med avancer på mellem 0 og 20 % (20 % er for de lavt omsættende varer...) Selv det populærer elektronik, som TV er der stort set ingen penge i, hvis ikke du kan købe MASSER af dem.

Kiosken er rent service for kunderne. Der er måske 3 % avance på smøger og spil. Og det er hvis du køber stort ind.

Hvis vi så lige skal hen over de tilbud, som primært trækker kunder i butikken. Her taler vi primært (og jeg siger primært, fordi det er DET det er). Dagligvarer som Øl og Kaffe. Husholdningsting som Bleer og Toiletpapir. De 4 produkter er RENT minusavance, når de er på tilbud hos de store virksomheder. Det ville du aldrig kunne uden et kapitalbagland, (OG goodwill hos leverandørerne).

Sidst men ikke mindst... Markedsføring. Læg mærke til hvor aggressive fx. Bilka og Føtex er i deres markedsføring. Det koster millioner og atter millioner af kroner at konkurrere imod. Bilka avisen er danmarks mest læste blad (Jah... Af ALLE blade i Danmark, også Se og Hør). Bilka ligger på top ti, over mest fortrukne udflugtsmål for den almindelige familie... Det er sygt, men sandheden. Det er et brand de færreste kan konkurrere med. De der kan, har brygt milliarder i markedsføring, eller været med så længe at folk bare ved hvem de er.

Alt i alt... En idé du aldrig vil få realiseret, med mindre du udvikler en ny butikstype, et sindsygt appelerende image eller kan noget, som alle de andre mange butikker ikke kan. Og det har jeg altså svært ved at forestille mig.

Dette var orderne... Råt og usødet. Det er ikke ondt ment, bare den skindbarelige sandhed.

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Tilmeldt 2. Apr 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan Betho,

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv.

Det du her beskriver, er lige nøjagtig de vilkår en nystarter er oppe imod.

 

Klaus

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Betho!

 

Sikke en lang tale du lige fik skrevet der. Og jo jeg tager ikke kritikken på dette >projekt< personligt, så jo dejligt at der endelig kom en som ved noget om branchen, altså helt ind i detaljer. 

Men jo du har ret, jeg er vist nok bare en lille dagdrømmer, der drømmer om de store penge og en god kæde, med masser af positivitet.

Takker for svaret. 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har noget entusiasme og noget gå på mod. Big Smile Det er alt hvad det kræver... Så kan man komme igang med noget. Men at satse på dagligvarebrancen, uden et kapitalbagland så stort, som jeg ved ikke hvad. Det skal man holde sig fra.

Alternativt kan du jo blive franchisetager. Køb et koncept... Fx. HTH køkkener, Bianco sko, eller noget andet. Det er der også mange penge i... Hvis man er dygtig inden for sit felt.

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

En Dårlig taber er en god vinder! Og det er jeg Smile  Så derfor mit mod er så højt. Men somsagt så er jeg selv i Dagligvarer-branchen og drømmer derfor efter at få min egen butik. Den idé er så blevet til denne kæde-idé, og så lavede jeg egentlig det nye indlæg, om man kunne eje flere butikker på en gang, da det at handle med varer og sælge dem igen, få en butik til at køre rundt, og sørge for at tilfredsstille kunderne, ved måske at viderudvikle en butik og hele tiden sørge for at trække nye folk til.

Men det med flere butikker, kunne være fint, hvis jeg feks fik erhvervet mig tre butikker fra samme kæde inden for en radius af måske 10-25 km' afstand, men hvilken en jeg så helst ville ligge flest timer i ved jeg ikke.

 ´Desuden så har jeg heller ikke forstået det der Franchie halløj helt 100. Big Smile

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad du gerne vil, så skal du virkelig, og jeg mener VIRKELIG gennemtænke hvad du har gang i.

På mig, virker det som om du har nogle idéer, du ikke rigtig kan få formuleret ordenligt, måske fordi der er så mange, at de klumper rundt i hinanden.

Alt det med selskaber, hvem der ejer hvad, aktier og andet administrativt bøvl, bør du slet ikke fokusere på lige nu. Aller først skal du sætte dig ned, og skrive, med dine egne ord, et dokument hvor du adskiller dine tanker og idéer. De behøver ikke komme i en bestemt rækkefølge. Brainstorm, hedder det.

Det er fx ikke nok at skrive, at man vil have en service, der altid er i top... Du skal ind og beskrive i detaljer, hvordan du vil levere en service, hvordan du vil sørge for den er i top. Det kan du kun gøre, hvis du ved hvad kunderne mener er service. Så der er nok at gå igang med.

Måske du skulle arbejde med noget "konceptmodel", måske en detaljeret forretningsplan?

Søg efter det på google.

Franchise er, at du køber et koncept fra en organiseret indkøbskæde. Fx. hvis du køber en Rema 1000. Du har ret til at bruge navnet, bruge deres indkøbsfaciliteter. Tilgengæld skal du betale en årlig pris i leje, og du SKAL følge et bestemt sæt regler. Det kan fx. være en bestemt prispolitik. Det kan være hvordan tøjet skal se ud. Hvordan butikken skal indrettes. Sådan nogle ting. Den gode side er, at du har købt dig til et koncept der har vist sig at virke, og du har nogle mennesker, på Rema 1000 centralkontor, der kan hjælpe dig med en masse ting. Den dårlige side er, at du ikke har ret meget indflydelse, i og med du skal følge deres regler. Som sagt... Der er penge i skidtet, hvis man er god til det.

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)