Hejsa.
Den idé er fuldkommen utopisk. Ikke at det ikke er godt at have motivation til et stort projekt... Men du har tydeligvis ikke gjort dig nogen som helst overvejelser hvad du er oppe imod. Én har allerede kommenteret med at DK er det land med flest m2 supermarked pr. indbygger. Det er dog det mindste af sagen.
Du er oppe imod Dansk Supermarked (Føtex, Føtex Food, Bilka, Netto, Salling og Tøj og Sko). DS har indkøbssamarbejde med bla. ICA i Sverige og det kæmpe store hollandske selskab Royal Ahold = Priser som du aldrig ville kunne matche, uden at skulle dreje nøglen om, ret hurtigt.) Danmarks dygtigste købmænd med årligt milliard overskud.
Coop Danmark (Kvickly og alle Brugserne) har ganske vist lige købt sig ud af Coop Norden, men har stadig samarbejde med dem, rent indkøbsmæssigt. Igen... Ikke der du bliver inviteret ind. Et selskab hvis kvickly butikker, først for nyligt har haft et rentabelt overskud.
Super Best kæden... Ejes af Dagrofa (som også har SuperGros, der levere varer til række små dagligvarer kæder), som ejes af Dansk Tobakskompagni... Er du klar over hvor stor en kapital de har i ryggen? De kunne købe Dansk Supermarked, hvis de ville...
Dertil kommer en lang række små frivillige kæder som fx. ABC, der også forstår at trække lokale kunder til, og samtidig være relativt billige i dere priser.
Så kommer de udenlandske kæder.
Aldi... Har drevet butik i Danmark i mange år. Også først inden for de sidste 4 år at deres danske afdeling af Aldi har givet overskud. (Her har man altså valgt at kaste en masse penge i et marked, der ikke giver overskud, bare for at være representeret). Men igen. Aldi er så stor en koncern, at det underskud de har haft i Danmark, bare er peanuts...
Lidl... Ligesom Aldi. Ingen overskud. Knalder butikker op, hvor de kan få lov, selvom det ikke giver noget ordenligt afkast.
Fælles for de to tyske kæder er, at de også, hvis de skulle få lyst, kunne købe Dansk Supermarked. Samtidig kan de købe så stort ind, at de kan presse priserne HELT i bund.
Du siger service... Jeg siger glem det. Du ville aldrig kunne kører en rentabel biks, med personale nok til at levere god service, og samtidig sælge dagligvarer med avancer på mellem 0 og 20 % (20 % er for de lavt omsættende varer...) Selv det populærer elektronik, som TV er der stort set ingen penge i, hvis ikke du kan købe MASSER af dem.
Kiosken er rent service for kunderne. Der er måske 3 % avance på smøger og spil. Og det er hvis du køber stort ind.
Hvis vi så lige skal hen over de tilbud, som primært trækker kunder i butikken. Her taler vi primært (og jeg siger primært, fordi det er DET det er). Dagligvarer som Øl og Kaffe. Husholdningsting som Bleer og Toiletpapir. De 4 produkter er RENT minusavance, når de er på tilbud hos de store virksomheder. Det ville du aldrig kunne uden et kapitalbagland, (OG goodwill hos leverandørerne).
Sidst men ikke mindst... Markedsføring. Læg mærke til hvor aggressive fx. Bilka og Føtex er i deres markedsføring. Det koster millioner og atter millioner af kroner at konkurrere imod. Bilka avisen er danmarks mest læste blad (Jah... Af ALLE blade i Danmark, også Se og Hør). Bilka ligger på top ti, over mest fortrukne udflugtsmål for den almindelige familie... Det er sygt, men sandheden. Det er et brand de færreste kan konkurrere med. De der kan, har brygt milliarder i markedsføring, eller været med så længe at folk bare ved hvem de er.
Alt i alt... En idé du aldrig vil få realiseret, med mindre du udvikler en ny butikstype, et sindsygt appelerende image eller kan noget, som alle de andre mange butikker ikke kan. Og det har jeg altså svært ved at forestille mig.
Dette var orderne... Råt og usødet. Det er ikke ondt ment, bare den skindbarelige sandhed.