Som de fleste E-iværksættere herinde nok har erfaret, har PBS nu haft nedbrud på deres betalingsservere siden i går aftes d. 15. april kl. 21.42. En fejl, der har resulteret i at dankort-betalinger simpelthen ikke har kunnet gennemføres. |
Fejl kan ske, selv for PBS, og arbejder man med så store systemer, som de gør, vil fejl uundgåeligt ske. Desuden er der så meget fokus på området, så alle fejl, store som små, ender på forsiden af alle medier, hvilket giver indtryk af, at PBS oplever fejl hele tiden - hvilket de formentlig ikke gør. :)
Omkring kommunikationen er jeg dog fuldstændig enig. Vi er så heldige at have Quickpay som udbyder, så vi fik første besked om nedbrudet kl. 22:45 i går aftes - dejligt med en udbyder, der yder god service! Det ændrer dog ikke på, at PBS burde have en mailingliste, et RSS-feed eller lignende, som man kan tilmelde sig og dermed få besked om nedbrud øjeblikketligt. De har tilsyneladende to steder på deres website, hvor de har driftinformation, og her har de først oplyst om problemet kl. 10:22 i dag. Det er ganske enkelt fuldstændig til grin og bør ikke ske. Jeg håber sagen får dem til at ændre procedurer - fejl sker, og man kan formentlig leve med dem, hvis man får klar besked fra starten.
I vores system (eBrev) har vi lavet en funktion, så vi kan skrive beskeder i tilfælde af nedbrud - beskeden vises i forbindelse med betalingsproceduren, og beskeden slår samtidig betaling med kort fra. Vores kunder kan så vælge at betale med FI-kort, eller betale med betalingskort når systemerne er oppe igen. Vi er i den herlige situation, at vores kunder godt kan vente med at betale. Jeg føler med jer, der decideret taber ordrer hver gang systemerne ikke virker.
Og så en detalje:
"Endnu en problemstilling, der kunne have været undgået, hvis PBS allerede i går aftes havde informeret om kortholdere omkring nedbruddet og dets betydning."
Jeg håber du mener, at PBS skal informere indehavere af indløsningsaftaler, og ikke alle kortholdere - sidstnævnte kunne nemlig godt tage lidt tid. ;)