Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl hos PBS koster netbutikker millioner

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Som de fleste E-iværksættere herinde nok har erfaret, har PBS nu haft nedbrud på deres betalingsservere siden i går aftes d. 15. april kl. 21.42. En fejl, der har resulteret i at dankort-betalinger simpelthen ikke har kunnet gennemføres.

Denne fejl, som PBS åbentbart endnu ikke har gidet udbedre efter næsten 12 timer, har nu kostet vi E-iværksættere millioner af kroner og kostede allerede i går aftes undertegnede utallige tabte ordre og utilfredse kunder.
Kunder der havde det indtryk, at vores website enten var useriøst, eller at der simpelthen var problemer med deres betalingskort. Endnu en problemstilling, der kunne have været undgået, hvis PBS allerede i går aftes havde informeret om kortholdere omkring nedbruddet og dets betydning.

Derfor vil jeg med denne tråd bringe initaitiv til at starte debatten omkring PBS' håndtering af dette nedbrud.

Kan det virkelig være rigtigt, at en gigant som PBS, grundet en såkaldt "Opdatering af firewall", i nutidens Danmark kan have et så markant nedbrud i over et halvt døgn og tilmed ikke engang informere E-iværksættere og kortholdere omkring nedbruddet.


Kilder og yderligere info
PBS-nedbrud lammer dansk nethandel
Nethandlende vil rejse millionkrav mod PBS
Netbutik: Vi er utroligt sårbare overfor nedbrud

Mvh Magnus Høegh
Ecolight - Salg af billige stikkontakter

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Fejl kan ske, selv for PBS, og arbejder man med så store systemer, som de gør, vil fejl uundgåeligt ske. Desuden er der så meget fokus på området, så alle fejl, store som små, ender på forsiden af alle medier, hvilket giver indtryk af, at PBS oplever fejl hele tiden - hvilket de formentlig ikke gør. :)

Omkring kommunikationen er jeg dog fuldstændig enig. Vi er så heldige at have Quickpay som udbyder, så vi fik første besked om nedbrudet kl. 22:45 i går aftes - dejligt med en udbyder, der yder god service! Det ændrer dog ikke på, at PBS burde have en mailingliste, et RSS-feed eller lignende, som man kan tilmelde sig og dermed få besked om nedbrud øjeblikketligt. De har tilsyneladende to steder på deres website, hvor de har driftinformation, og her har de først oplyst om problemet kl. 10:22 i dag. Det er ganske enkelt fuldstændig til grin og bør ikke ske. Jeg håber sagen får dem til at ændre procedurer - fejl sker, og man kan formentlig leve med dem, hvis man får klar besked fra starten.

I vores system (eBrev) har vi lavet en funktion, så vi kan skrive beskeder i tilfælde af nedbrud - beskeden vises i forbindelse med betalingsproceduren, og beskeden slår samtidig betaling med kort fra. Vores kunder kan så vælge at betale med FI-kort, eller betale med betalingskort når systemerne er oppe igen. Vi er i den herlige situation, at vores kunder godt kan vente med at betale. Jeg føler med jer, der decideret taber ordrer hver gang systemerne ikke virker. 

Og så en detalje:

"Endnu en problemstilling, der kunne have været undgået, hvis PBS allerede i går aftes havde informeret om kortholdere omkring nedbruddet og dets betydning."

Jeg håber du mener, at PBS skal informere indehavere af indløsningsaftaler, og ikke alle kortholdere - sidstnævnte kunne nemlig godt tage lidt tid. ;) 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

De er en flok lallende amatører der ikke tager nettet alvorligt. Hvornår har vi sidste set at de fysiske terminaler har været nede mere end nogle få minutter?
Nej, PBS har altid været totalt ligeglade med netbetalinger, det er bare ikke en prioritet for dem.
SPAMfighter har f.eks. ikke været nede mere end nogle få min. siden vi startede i 2003 og vi filtrerer mere end 40 millioner mails i døgnet...


Dbh Martin

Fra Randers
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 797
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor finder man den aktuelle driftinformation ?

Fra Veflinge
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

pbs.dk  - der er en boks i højre side

Med Venlig hilsen Jens - Jelling.it
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 Jeg har tidligere arbejdet en del med netbetalinger og i særdeledes PBS' gateway og jeg syntes ikke det er ofte at jeg har oplevet af PBS' gateway har været nede (men spørg mig ikke om deres test-gateway ;-) ) 

Anyhoo - Så syntes jeg mest af alt at det tyder på at PBS' infrastruktur ikke er god nok. Hvis en opdatering af en firewall kan lukke HELT for adgangen er setup'et ikke replikeret som det bør være (flere veje der fører til Rom...), altså med 2 strenge fra nettet til gateway'en. De (læs: PBS) har rimeligt høje krav vedr. PCI certificerede løsninger, men måske Forte Consult skal forbi Lautrupparken (mener jeg adr er på PBS) en tur :-)

Men fejl er uungåelige lige meget hvad - se bare på IBM's host center, det var nok heller ikke ønsket

 

 

it-arbejde.dk - specialister i middleware og server-side softwareudvikling, J2EE konsulent og Django.

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig kan systemet gå ned, men 12 timer er dælme lang tid og eneste information er så den på deres hjemmeside.... Det er bare ikke godt nok i mine øjne.. Når de selv skriver (lige nedenunder meldingen om denne fejl) at der i 1. kvartal 2008 har været 9.403.451 gennemførte betalinger på nettet ( en stigning på 22% i forhold til 1. kvartal 2007). Så de da begynde at tænke andre løsninger ind.. I den fysiske verden kan man betale med sit Dankort uanset om PBS er nede eller ej, -hvorfor kan man ikke blot lave en sådan løsning til netbetalingerne ? De må da kunne opsamles og vente til systemet er oppe igen og så kører igennem... Og så give deres kunder (os der har indløsningsaftaler) besked om at de er nede og arbejder på sagen.

Så jeg syntes at PBS skulle bruge nogle af alle vores gebyr penge på at forbedre deres systemer, så de blev redundante og så det var ligegyldigt om de var nede eller ikke, for der er træls (på godt jysk) at skulle stå uforstående overfor kunder, blot fordi man ikke som det første om morgenen kigger på deres driftsmedelelser..................

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Købenavn
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Anyhoo - Så syntes jeg mest af alt at det tyder på at PBS' infrastruktur ikke er god nok. Hvis en opdatering af en firewall kan lukke HELT for adgangen er setup'et ikke replikeret som det bør være (flere veje der fører til Rom...), altså med 2 strenge fra nettet til gateway'en. De (læs: PBS) har rimeligt høje krav vedr. PCI certificerede løsninger, men måske Forte Consult skal forbi Lautrupparken (mener jeg adr er på PBS) en tur :-)

Ren nysgerighed - Hvad har PCI DSS præcist med driften at gøre?

Fra Købenavn
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

 Martin:

 Kan du ikke forklare mig hvorfor PBS ikke tager netbetalinger alvorligt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)