Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

For mange momskonti - Summasummarum

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan sikkert undre nogen, men jeg slås faktisk med 2 salgsmomskonti, 2 købsmomskonti og 2 afregnet momskonti (den ekstra hedder noget med "angivet moms....."). De stammer fra revisoren, og beløbene der figurerer på dem stammer fra 2006. Jeg har ikke brugt dem selv i min bogføring. Nu har jeg fundet ud af, at de ekstra "angivet" momskonti faktisk er unødvendige, og vil så gerne have dem kogt ned til de gængse momskonti, men hvordan gør jeg det i Summa???

Kan jeg eksempelvis overføre tallene fra fx "Angivet salgsmoms" til den ordinære salgsmoms, og derefter "Opdatere momskonti"?

Håber der er nogen her der kan give et reelt svar, og forhåbentlig inden næste momsafregning.

På forhånd tak.

Jonna, Aalborg

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan bare ompostere manuelt fra de konti du ikke vil bruge til de konti du bruger.

Derved får du revisorens konti nulstillet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hjalp enorm godt lige at få ryddet lidt op i momskontiene. Men nu har jeg et beløb tilbage, som er overført importmoms fra 2006 på 1.699 kr., hvordan får jeg dem væk?

Når jeg har fået importmomsen fra 2006 på plads, er det ikke sikkert, at fjerde kvartals moms 2007 og første kvartals moms 2008 stemmer overens med de beløb, der ER indberettet. De var temmelig høje i forhold til, hvad der tidligere er indberettet, og jeg tror det er fordi, jeg ikke havde fået ryddet op i momskontiene inden. Kan jeg så lave en efterangivelse på dem?

Jeg er noget i vildrede mht. varekøb i udlandet, så for at gøre det korrekt her i 2008, har jeg følgende spørgsmål; Da jeg sommeren 2007 overtog min datters bogføring fra revisoren (for at hjælpe hende økonomisk), fik jeg af vide af revisoren, at jeg ikke må bogføre momsen af varekøb i udlandet, når jeg bogfører købet, men skal vente på en opgørelse fra Told & Skat (der kom ikke nogen i 2007), er det korrekt? Hvis ikke, hvad skal jeg så gøre? Skal disse udenlandske leverandører ikke have et CVR-nr.?

Og så vil jeg da lige sige mange tak for din gode hjælp. Du fortjener klart en Big Smile

Venlig hilsen
Jonna

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Den omposterer du til moms primo 2007...!

For 2007 bør du lave en efterangivelse.

For 2008 retter du i 2. kvartal 2008.

Hvad er det for nogle varekøb? Er det fra EU eller 3. lande?

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var godt nok hurtig ekspedition, men det er jeg kun over meget glad for.

Det er varer til videresalg, som købes i Tyskland, England, Thailand og så Israel.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Er du sød at forklare nærmere "Den omposterer du til moms primo 2007"?

/Jonna 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Du må have en konto(enten primo moms eller momsafregning), hvor 2006 tallene er ført hen primo 2007.

Der skal også postere det sidste momstal du har for 2006.

EU-køb...Her skal du beregne EU-erhvervelsesmoms(kredit) samt Indg. moms(debet) Effekt 0.

Summa burde gøre dette per automatik.

3. lande..her får du en opgørelse på importmomsen, som du kan fratrække den indg. moms.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hejsa

 Okay, nu vil jeg tro, jeg kan finde ud af det. Og hvis det lykkedes, og jeg ikke vender tilbage en af dagene, så god Kr. Himmelfarts ferie herfra.

Venlig hilsen
Jonna

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

"EU-køb...Her skal du beregne EU-erhvervelsesmoms(kredit) samt Indg. moms(debet) Effekt 0.

Summa burde gøre dette per automatik.

3. lande..her får du en opgørelse på importmomsen, som du kan fratrække den indg. moms."

--

Hej

Når du skriver, at Summa burde gøre dette per automatik, betyder det så, at jeg kan bogføre momsen fra EU-køb i Summa?
Men så skal jeg vel bare bruge U25?

Jonna

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...så bruger du U25!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)