Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til to-mandsvirksomhed?`

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

 Forretningen går planmæssigt derudaf, ja faktisk går det over al forvetning og jeg har i den forbindelse haft et par gode lange snakke med en kommende kollega. Virksomheden skal udvides og kollegaen skal være med - men her opstår problemet så; hvordan skal det løbe af stabelen?

Han har egen virksomhed, enkeltmandsvirksomhed, i en tilstødende branche. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Vi skal have endnu en god lang snak i næste uge, men jeg ville gerne have forslag til hvordan vi kan slå pjalterne sammen på bedste vis. 

Virksomheden skal udvide handleområdet og der skal lægges så meget arbejde i det at ikke vil være fair overfor hverken han eller jeg at blive ansat. Men hvordan gør vi så? Aps med delt ejerskab? I/S? To enkeltmandsvirksomheder? Alle bud modtages med kyshånd. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen enten ApS med 50/50 ejerandel og evt. hver jeres holdingselskab, eller også I/S......her dog

evt. problem med hæftelsen.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Peter (du er ikke glemt, der er bare en del om ørerne lige for tiden Smile)

Hvad er fidusen ved seperate holdingselskaber

Investeringerne er begrænsede da der er tale om konsulentvirksomhed - så problemet med hæftelsen er vel begrænset?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med et I/S er også at I ikke kan "fusionere" skattefrit. Dvs. lægger I jeres virksomheder sammen i et I/S sker der en delafståelse af 50% for hver af jer og det kan komme til at koste noget skat.

Ideen med separate holdingselskaber er at I ikke er låst til altid at skulle arbejde sammen. Hvis du vil starte noget op på egen hånd kan du bare gøre ved at stifte et selskab under dit eget holdingselskab. vil en her af jer ud er det også nemmere at sælge sine anparter i driftselskabet/selskaberne via et holdingselskab, fordi det kan ske skattefrit når anparterne har været ejet af holdingselskabet i mere end 3 år. 

Det næste er så om jeres to virksomheder skal slås sammen eller man kunne forestille sig at de kørte videre i to selvstændige selskaber som så blot var ejet af jeres holdingselskaber fælles.

Hvis der ikke er noget skat i jeres virksomheder kan I bare lave denne selskabsstruktur og sælge virksomhederne ind, men er der skat i det kan det lade sig gøre ved at I hver især omdanner jeres virksomheder til selskaber. Herefter kan I stifte et fælles holdingselskab ved indskud af anparterne i de to selskaber. Efterfølgende spaltes holdingselskabet så ud i to nye holdingselskaber: Et til hver.  

 

 

     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med "ikke noget skat i virksomhederne"? Skyldig fra sidste år? 

 Hvori ligger fordelen i at omdanne fra enkeltmandsvirksomheder til selskaber? Det er et nyt marked vi skal ind på, så målet er naturligvis et bragende overskud, men nu er der også en pessimist/realist gemt i mig, så et mere realistisk bud ville være at vi klarede det første år med et regnskab der endte i nul. Og med mindre der for alvor bliver genereret et overskud synes jeg at have fået den opfattelse at enkeltmandsvirksomheden er at foretrække?

Men situationen er måske anderledes når vi er to om skidtet? 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg mener udskudte skatter. Dvs. avanceskatter som bliver udløst ved et salg af virksomhederne. hvis vi taler om virksomheder som giver underskud så er enkeltmandsvirksomheden at foretrække da du her kan udnytte underskuddet personligt

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob!

Kan se at du har fået et flot svar fra Bent.Tak til Bent!

Med hensyn til vores aftale, vender du bare tilbage, når tiden er inde.

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Løsningen kunne så være at oprette et holding samt et datterselskab til at fortsætte de nuværende aktiviteter.

De nye aktiviteter skal så oprettes i et andet datterselskab med fælleseje 50/50

Så vidt jeg har forstået ovenstående er det den bedste måde at køre tingene sammen på? Således kan vi køre de etablerede virksomheder videre uden yderligere indblanden og vi kan starte den nye del op uden at være stavnsbundet til hinanden?

Det fordrer så et par spørgsmål:

Er der nogen forskel på om jeg opretter det andet datterselskab allerede nu for at kollegaen efterfølgende køber 50% eller giver det bedst mening at oprette det sammen?

Hvor stort er kapitalkravet til holding og to datterselskaber? 125.000 eller 250.000 ? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja....det bør oprettes sammen....!

250k.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke noget problem at den anden køber af dit holdingselskab så længe der ikke er oparbejdet nogen værdier i selskabet. Han kan også nytegne men så vil driftsselskabet få en anpartskapital på 250.000 og det er ikke ideelt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)