Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny computer - det er en jungle

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Det er et par år siden jeg sidst var ude og investere i ny maskine, og nu forstår jeg dårligt alle forkortelserne etc. Men faktum er at jeg har behov for en ny stationær maskine der skal bruges primært til div. former for billedbehandling og grafik.

Umiddelbart kigger jeg på en maskine med følgende specifikationer:

Motherboard: Gigabyte GA-MA770-S3 AM2+ motherboard
(PCI-E, AMD 770 chipset, PCI-e 2.0)
CPU køler: Artic Cooling Alpine 7 Xtreme Silent køler
Ram: Original 6 GB DDR2-800 PC6400 RAM DualChannel
Harddisk: Seagate 500GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Grafik: Nvidia GeForce 8600GT 1024MB (DirectX 10) PCI-E Grafikkort
Kabinet: Bogart Miditower Deluxe LowNoise
Strømforsyning Rasurbo 530W 17dB ATX strømforsyning Super Silent
Lyd: 8 kanals HD Audio RealTek (SoundBlaster komp.)
Drev: Sony S-ata 20x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek
Software: Alle drivere m.v. medfølger. (DirectX 10 klar)
Service: Vision ServicePack
Stik/forbindelser:
2 x PS/2 stik
8 x USB 2.0 Port (6 x Rear USB 2.0, 2 x internal)

1 x Speak-out, 1 x Line-in, 1 x Mic-in
1 x RJ-45 LAN Jack Gigabit
1 x 1394 FireWireport
1 x IDE Connector(Ultra DMA 100/133)
1 x Front Audio
4 x SATAII 3Gb/s Connector
1 x DVI
1 x VGA

Athlon64 6400+ dualcore 2x3,20GHz


TFT Chimei 22" Wide TFT skærm 1680x1050 5ms DVI

 til ialt kr. 7443,- inkl. moms.

Er der nogen herinde der kan gøre det billigere?

Hilsen Morten 

Tilmeldt 27. Apr 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej WideEyes

Det er noget af en maskine der. Nu er resten af den jo rimelig kræftig, jeg skal selv til at have en 6400+ fra AMD, de er meget gode.

Mit eneste forslag i øjeblikket er umiddelbart at opgradere grafikkortet hvis det skal være. GeForce er kommet med deres 9*** serie, og i den er der udkommet et 9600 GT. Det koster "kun" 1.000+ lidt for det, men yder så også en del mere for pengene.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kupan

Måske kan du forklare hvad det konkret vil betyde at opgradere grafikkortet? Vil billederne / grafikken være flottere? Vil det blive vist hurtigere? Eller hvor ligger forskellen på grafik kort præcist?

Jeg kan opgradere fra  GeForce 8600GT 1GB -> GeForce 9600GT 512MB for k. 450,- men hvad vil det konkret betyde af forbedring?? JEg aaaaaner det ikke Confused

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:24
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes - Virtual Tours:

 til ialt kr. 7443,- inkl. moms.

Er der nogen herinde der kan gøre det billigere?

Jeg havde nu aldrig tippet dig til at være discount typen, hvornår lærer folk at billigst ikke altid er bedst, og da slet ikke med et af dine vigtigste arbejdsredskaber.

 Hvis du køber det hele hos getmore.dk får du det til så godt som indkøbspriser, tilgengæld er det køb og smid væk hardware. Dvs ingen ombytning, reperation eller lign. Hvis man kan leve med det kan det fåes billigere. Vores faste leverandør laver jeg et opkald til og siger hvad hardwaren fejler og i 9 ud af 10 tilfælde har de ombytningshardware klar til os når vi kommer derind, så jeg kan sende en af vores praktikanter ind og hente stumperne.

Så den smule de er dyere betyder tilgengæld at jeg kan spare på _min_ tid og at vores vigtigste arbejdsredskaber ikke står stille i flere dage på grund af en dum hardware fejl.

 

WideEyes - Virtual Tours:
Eller hvor ligger forskellen på grafik kort præcist?
 

Forskellen ligger i at dine spil kører bedre med det nye kort, dvs højere framerate og højere opløsning i dine spil vel og mærke! Jeg har ét Geforce 8800gt kort til at trække mine 2 24" skærme som begge kører med en opløsning der er så høj at jeg ikke kan huske den :)

Så jeg syntes helt bestemt ikke du skal bruge flere penge på grafikkort, slet ikke fordi at du om 5 måneder kan købe det dyre grafikkort til den halve pris, og derudover tvivler jeg på at du spiller spil på din arbejdscomputer :)

ellers syntes jeg det er et fint valg du har gjort dig der, vi har en 35-40 AMD64 maskiner i produktion, dog ingen med så meget ram (vi topper så vidt jeg husker ved 4GB), dog plejer jeg at anbefale Asus til bundkort og Kingston til ram.


Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 05:07
Hvor mange stjerner giver du? :

mcsolutions:

Forskellen ligger i at dine spil kører bedre med det nye kort, dvs højere framerate og højere opløsning i dine spil vel og mærke! Jeg har ét Geforce 8800gt kort til at trække mine 2 24" skærme som begge kører med en opløsning der er så høj at jeg ikke kan huske den :)

Så jeg syntes helt bestemt ikke du skal bruge flere penge på grafikkort, slet ikke fordi at du om 5 måneder kan købe det dyre grafikkort til den halve pris, og derudover tvivler jeg på at du spiller spil på din arbejdscomputer :)

ellers syntes jeg det er et fint valg du har gjort dig der, vi har en 35-40 AMD64 maskiner i produktion, dog ingen med så meget ram (vi topper så vidt jeg husker ved 4GB), dog plejer jeg at anbefale Asus til bundkort og Kingston til ram.

 

 

Tusind tak for forklaringen. Og nej jeg skal ikke bruge maskinen til spil - så opgraderingen er fravalgt (du sparede mig lige for kr. 450,- jeg siger mange tak Smile)

mcsolutions:
Jeg havde nu aldrig tippet dig til at være discount typen, hvornår lærer folk at billigst ikke altid er bedst, og da slet ikke med et af dine vigtigste arbejdsredskaber.

Det er jeg heller ikke. Men jeg synes heller ikke der er nogen grund til at betale mere end nødvendigt, så når valget står mellem den den lokale pc-pusher som jeg "kender" og har gode erfaringer med, som samtidig tilbyder som et merkøb 5 års garanti til sølle 775,- eller en helt ukendt forhandler der bliver en del dyrere, så er valget for mig oplagt.

Jeg vil høre om de kan skifte ram til Kingston - uden dog at vide om det gør den store forskel i sidste ende (vælger nok 8gb i alt - det er vist hvad vista 64bit kan trække)

Tak for dit input.

Hilsen Morten 


Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen tvivl om at du skal vælge en Q6600 cpu fra intel.

Den outperformer AMD CPUen uden sammenligning også er den klart best buy hvad angår ydelse set i forhold til pris. (ca. 1400 kr for cpu'en i box version)

Derudover så falder grafikkortet mig i øjenene - jeg er slet ikke enig med mcsolutions. Du kan ikke sammenligne ydelsen på et GF8600 og et GF 8800, der er en voldsom forskel som altså også gør sig gældende i windows i diverse renderings programmer m.v. hvor grafikkortet også bruges.

Enten ville jeg hoppe på GT8800 fra nvidia og ellers et HD3870 fra ATI (Begge kort ligger til under 1500 kr) og ønsker du absolut mest value så skal du hoppe på et ATI HD3850 - det er godt nok noget neddroslet i forhold til storebroren og gt8800eren men til gengæld er det altid lydløst (altså helt lydløst) og det koster 1000 kr.

Personligt har jeg samlet en maskine i januar med følgende konfiguration (januar priser):

CPU: Q6600 (ca. 1800)
Mainboard: Gigabyte GA-X38-DS5 (DDR2, 2 x PCI-Ex (2.0) 16) (ca. 1500) (understøtter 2 grafikkort ved PCI-E x 16 på version 2.0)
RAM: 4 GB PC 8500 DDR 1066mhz (ca. 1500)
Grafikkort: 2 x ATI HD3870 (ca. 3000 i alt) (PCI-E 16 version 2.0 kort)
PSU: Antec Trio TP3 650w m. SLI/4xSata/2xPCI-E (direkte strøm til 2 grafikkort)
+ det løse

Maskinen er stort set lydløs - men med fordel kunne jeg have haft valgt 2 x HD3850 og en anden CPU køler (kører med box køleren pt. da den jeg havde købt ikke kunne være i kabinettet :P) så havde den ydet lidt mindre men til gengæld kunne klare det samme som nu - nemlig at trække 4 skærme samtidig på dvi stik samt have yderligere svideo udtræk (dvs. den kan trække 4 fladskærme i 2500x2000 ca. + 2 x 1024x768 svideo samtidig).

Det skal siges at jeg ofte malker min maskine fuldstændig for ressourcer - så det er bestemt ikke fordi den er for lille men det er dumt at spare 450 kr på et grafikkort i den maskine i det prisleje lige som det er dumt at smide en amd cpu, de kan slet ikke sammenlignes med en core 2 duo og endnu mindre en quad core.

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 934
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ofte så er det ikke dyrt at få kvallitet. EN discount computer er god. Vent EVT på en ny aldi medion.

Ellers kan jeg anbefale denne konfiguratio : http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=42970

Intel Core 2Quad Q9300 2.5GHz 6MB S-775    
 ASUS Maximus Formula Intel X38 S-775   
 6GB DDR2 PC6400 800MHz 1. Part (3x2GB)   
 512MB ECS GeF 8800GT DDR3 Silent PCI-E   
 500GB Samsung 7200rpm 16MB SATA2   
 Colors-IT L8027-C43 u/PSU Sort/Sølv   
 500W RaptoxX RT-500PSP 120mm   
 Arctic Cooling Alpine 7 S-775   
 20x Lite-On DVD/RW DL Sort

DKK 8.417

Evt skærm og windows (windows vista 64 bit - vigtigt, ikke almindelig 32 bit) 

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne aldrig drømme at anbefale medion maskinerne - cpu, antal ram, harddisk ser ok ud på overfladen men det er crap bundkort og crap grafikkort der er i og det kan skabe nogle seriøse flaskehalse i dit system.

Hvis du endelig bruger penge på et godt bundkort og en god cpu - så skal du også smide nogle gode ram og et godt grafikkort i også glem endelig ikke kabinettet.

Det du selv linker til at er crap og det er det granholm nævner sådan set også.

Overvej lydniveau, luftcirkulation osv. i forhold til kabinettet.

Personligt kan jeg godt lide at min arbejdemaskine er så tæt på lydløs som muligt og samtidig kan trække en hel del.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Granholm IT og PC support:
Vent EVT på en ny aldi medion.


Inden du vælger at følge et af Granholms råd så se lige DR Kontant hvor Aldi var op fornylig med deres computere. Jeg kunne aldrig finde på at købe en computer i en dagligvare butik, det siger vel sig selv at de hverken har en dyt forstand på det eller kan håndtere en reperation.

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil også gerne advare imod Aldi computeren... jeg kan huske tilbage på studietiden, hvor folk købte helt vildt ind af disse computere, men fik sjældent lov til at bruge dem, da de altid var til reperation eller bare ikke virkede... det er noget skrammel.. det er direkte bambus-computere...

og så er jeg ligeglad med at folk måske mener at Medion er ved at komme igen med kvaliteten, jeg tror bare ikke på det... brug lidt ekstra kroner på at få noget kvalitet... computere er så billlige i dag, at det godt kan lade sig gøre at give lidt ekstra...

gå efter ASUS.... det er kvali-vare...

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)