Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fragt folk, kig lige her. Engeniører ligeså!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er mange steder hvor selve fragtbilen kan komme frn, med sin kapacitet på hele 18 tons. Med sig bringer den en en elektrisk drevet pallløfter der kan klare op til 1½ tons generelt.

Problmet er nu, at i byen er dette en drømmeløsning der er til at få øje på: Chauføren kan evere varen lige til døren, uden vanskelligheder.

Problem:

En normal el-drevet palle løfter, sætter sig fast med det samme den ser synet af perlesten, som er en meet yndet adgangsvej balndt de fleste danske husejere.


MEN!!!

Smut lige ud til gårdmand bjørn, og lur hans indkørsel! :S
JA, så er sagen straks en anden.

Mine tanker er, en palleløfter på larvefødder....*
(brev med koncept og ide sendt til mig selv for 6 dage siden)

Smid faste, non-styrbare larvefødder på fronten, (25 cm bælter på grund niveau) og et 10-15 cm langt bælte som styre hjul.

??? er det noget der kræver yderligere forklaring ?

Har haf tanken længe, og ved der er et marked for en sådan løsning, bare der er et økonomisk grundlag. (Ikke nemt at verbevise en køber om X, når Y fungerer semi-optimalt)


 

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

nu er dette godt nok ikke en pallevogn, men måske http://hovmand.com/default.asp?mode=cmsview&page=83 kan løse dit problem? Mener altså også de findes som palleløftere...

Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

 Under ingen omstændigheder en palleløfter, men alligevel et produkt der tager højde for behovet for lamelfødder. I dtte tilfælde en sækkevogn.
Problematikken er en helt anden, da intentionen ikke ligger i at en palleløfter skal kunne hejse op/ned af trapper, men hen over sten og div. belægninger, men derimod fra lift til hoveddør, over et utal af beægninger.

Det er velkendt, at en alm. palleløfter blot skal se skyggen af småsten, før den sidder fast. Det er hvadenten den er manuelt trukket, eller elektrisk drevet.

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Genial idé 

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

hehe, tak, men der er sgu langt fra genial idé til prototype, og derfra til et produkt.

Har ikke selv tid/færdigheder/viden til at konstruere denne idé, på nogen måder, så dette forum er mit sidste stop...
tror på der er et marked for det, især indenfor udenbys leverencer med gårde som speciale. Endvidere er der enkelte indenby's scenarier der vil kunne sparre div. virksomheder for en del sygemeldinger fordi denne type palleløfter netop ikke vil "vride" i styrestangen, som en konventionelpalleløfter vil gøre det, evt. over brosten.


Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes skam også små terrængående gaffeltrucks som er hægtet på bagenden af en lastbil og bruges netop til opgaver du beskriver.

Særligt byggemarkeder bruger denne løsning.

En el palleløfter på larvefødder vil have problemer med at kunne komme ind under en palles lave højde og larvefødder kræver en bestemt højde for at kunne arbejde..

Herefter kommer så den samlede vægt som bliver forøget væsentligt og dernæst plads i lastbilen.

Ellers kunne det være en god idè..

Vil du igang med din tanke, bør du nok til start tage en almindelig EU palle og bruge den som rettesnor i højden. 

Herefter bør du regne på, hvad merprisen ville blive på en færdig palleløfter og sende disse priser til vognmandsforeningerne til vurdering af værdien og om den overhovedet kan sælges til vognmænd!

mvh   Geeked

 

Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Terrængående gaffeltruck som du nævner, findes allerede i fjernstyrede, og bemande modeller. Problemet er pladsen de tger, hvorffor de er monteret bag på traileren/lastvognen.

En el-palleløfter bruger ca. 50cm af lastkapaciteten til ophold af batteri og styring.

Friløbet inder et konventionelt hjul på en eldrevet palleløfter er ca 1 cm.
Der kan sagtens laves en "larvefods" model, der udnytter pladsen med op til 0.25cm af friløbet, og stadig fungerer. Problemet her, er hvor stor en vinkel gumiet kan klare over hjulet, og materialesammensætningen af selve bæltet.

Vægtenpå løfteren vil forblive stortset den samme, og pladskravet vil osse være det samme som en alm. el-drevet palleløfter.

Hvad angår merpris, tror jeg de fleste vognmænd vil kunne sætte et plus i at kunne levere varen, uanset underlag.
Selvfølgelig vel en sådan løfter være placeret i biler der kører til svære adgsngsforhold generelt, og ikke forekomme i bler der har normalt flade og faste forholf at køre på, det giver sig selv.

Har tænkt over dette siden jeg selv kom ind i transportbranchen, så det kan vel ikke være helt nyt at tænke denne tanke ? :S

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

D.P.:


Hvad angår merpris, tror jeg de fleste vognmænd vil kunne sætte et plus i at kunne levere varen, uanset underlag.
Selvfølgelig vel en sådan løfter være placeret i biler der kører til svære adgsngsforhold generelt, og ikke forekomme i bler der har normalt flade og faste forholf at køre på, det giver sig selv.

Har tænkt over dette siden jeg selv kom ind i transportbranchen, så det kan vel ikke være helt nyt at tænke denne tanke ? :S

Det er ikke ligegyldigt hvad en sådan palleløfter koster, for en eldrevet god palleløfter koster omkring 35-55 tusinde kroner og det er en barriere i sig selv, hvis man har mange biler den skal være på.

Jo, man kan godt få billigere udgaver, men de kan ikke holde strøm i 12 timer og går død til stor gene for chaufføren.

Larvebåndsmodellen vil også få brug for beskyttelse mod de mange småsten og da pallehøjden er max 100mm er der ikke meget plads til at gøre noget overhovedet..

Som du selv nævner med hjulene, om de kan blive høje nok til at båndet kan dreje rundt og komme over forhindringer er også en barriere..

Men idéen er god nok, men er svær at udføre i praktisk.

mvh   Geeked

 

Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er ikke ligegyldiggt hvad den koster, slet ikke, men det skal sættes imod hvad den er væred for vognmanden. F.Eks.:

Vogn 23, udstyret med en normal løfter, viil ikke kunne levere de 1500kg brændepiller til kunden ifølge aftale, fordi den bils's palleløfter ikke ka køre gennem de smukke småsten i kundens indkørsel.

Med en larvefods løfter, vil dette ikke være et problem.

Tror egentlig godt, at DF, plus flere andre fragtmandsvirksomheder, vil være villige til at investre i et sådant redskab, til de biler de ved kommer ud for vanskelige forhold, da enhver levering til døren, er mottoet.


Beskyttelse af småsten, kan afhjælpes af en simpel skærm, men ligger meget langt fremme i mine tanker ang. dens virkemåde, og praktiske formåen.

Ang 12 timer strøm, kan du lade et stik installere på laddet, netop til at lade løfteren.

Jeg tror på iden, og forsvarer den ihærdigt. med en spidshældning på 15 grader, og en gaffelforlængelse på 5%, vil denne maskine kunne tage alle paller i EU-Format, uanset adgangsforhold! Endvidere, vil den jo ikke fylde mere end e alm el-løfter.

Fra Hadsund
Tilmeldt 5. May 07
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej D.P

Hvis der er en der kan hjælpe dig med sådan en svend så er det nok Knud Erik Westergård. Det er manden der skabte det tidligere K.E.W. nu Nilfisk Alto, samt KEWETTEN (en elbil)  og det seneste han er igang med er Camper Trolley , et larvefodsaggregat til at flytte campingvogne med. Han er vistnok mekaniker, og lidt forud på mange punkter.  Søg på Camper Trolley.

MVH ssaver 

 

ssaver

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)