Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny superlov for Aps og A/S

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Der er et nyt lovforslag på vej som skal modernisere selskabslovgivningen for Aps og A/S. Et af forslagene er at de 125000 i kapitalkrav skal bortfalde for Aps selskabsformen.

Jeg tænkte at det kunne interessere en eller anden her på forummet :) Jeg går selv med tanker om at omdanne mit enkeltmands firma til et Aps, men det er jo nok en fordel at vente til den nye lovgivning er på plads. Er der nogen der ved mere om den nye selskabslov?

Læs hele artiklen her: http://epn.dk/erhverv_samfund/article1331062.ece

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 450
Fra  Validated ApS Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det helt fint, da de 125 000 ikke gør det store. Dog vil jeg også synes det er ærgeligt, jeg vil nemlig beskrive aps som en lille gave. Når du når aps, er det som at mærke en success, og dermed får mere lyst til at foresætte.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke sikker på det er så klogt at droppe kapitalkravet til ApS'er. Det vil blot udvande denne selskabsform til fordel for A/S'er, som er endnu sværere for små iværksættere at komme i nærheden af.

Det lyder derimod godt, hvis der kan fjernes nogle administrative byrder og i det hele taget gøre det mere gnidningsfrit at drive virksomhed. Der er rigeligt at andre, og langt vigtigere, udfordringer at bruge energien på som iværksætter.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg er ikke sikker på det er så klogt at droppe kapitalkravet til ApS'er. Det vil blot udvande denne selskabsform til fordel for A/S'er, som er endnu sværere for små iværksættere at komme i nærheden af.



En anden del af "pakken" bliver sandsynligvis, at kapitalkravet til A/S ændres således at man kan nøjes med at indbetale 25 % af de 500.000 - altså netop 125.000 - og så hæfte personligt for restbeløbet. Om dette er en god idé er jeg dog virkelig i tvivl om.
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er jeg virkelig også i tvivl om - umiddelbart stritter alt i mig imod sådan et forslag - netop fordi det så bliver ALT for nemt at lave selskaber hvor man ikke har ansvar og det betyder at en konkurs skal betale af alle os andre....

Mette

Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mette. Jeg tror du skal se det mindre udfra din egen situation og mere udfra nystartende for at se fordelene.

At fjerne diverse forhindringer og byrder vil få flere små nye virksomhed til at spirre frem, og jeg vil mene at antallet af positive udviklingsforløb vil overskygge de negative blandt disse ekstra virksomheder.

Hej deMib. De 125000 gør nok ikke den store forskel. Når boet skal deles mellem flere kreditorer er der alligevel ikke rigtigt noget at komme efter, hvis vi går udfra at Aps’et lige akkurat indeholder kapitalkravet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...ja...lad os nu lige se, hvad politikerne kan finde ud af.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan mene hvad man vil om kapitalkravet til ApS'er, men man kommer ikke udenom, at hvis det helt fjernes, så vil omgivelsernes syn på den selskabsform naturligvis også ændre sig - særligt i sammenligningen med A/S'er der såvidt jeg forstår stadig vil have et vist kapitalkrav.

Så jeg tror stadig ikke rigtig man løser noget ved det - man skubber bare til nogle brikker.

Der findes allerede virksomhedsskatteordningen, for dem der gerne vil have en selskabslignende struktur, uden at have penge til et egentligt selskab. Jeg kan ikke se pointen i bare at flytte hele skalaen ned - så A/S'er i virkeligheden bare bliver fremtidens ApS'er, ApS'er bliver VSO'er og VSO'er udgår. Det ændrer da ingenting.

Hvis man gerne vil gøre det lettere og mere attraktivt at blive iværkætter, så synes jeg der er  mange andre ting man kunne gøre - hvoraf noget sikkert er indeholdt i revisionsplanerne (som jeg slet ikke kender i detaljer)

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ganske enig med deMib, det ender med at ApS mister enhver seriøsitet, så man skal hæfte personligt i endnu højere grad end i dag.

Og enig i at fjerne nogle af de ufattelige administrative byrder.

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er glimrende om kapitalkravet mindskes, jeg kan ikke se hvad det bruges til udover at holde folk fra at oprette selvskabet. Der har ikke haft nogen betydning for når partnere har snydt mig for mine penge. Hver gang har det været et aps som så er blevet lukket med beskeden om, at der ikke er nogle penge. Jeg foretrækker enkeltmandsfirmaer, så ved jeg hvor jeg skal henvende mig for at få mine penge.

 

Jeg har selv et aps og det er generende at jeg har så mange penge stående i banken, i stedet for jeg kan bruge pengene til noget mere smart.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)