Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til forståelse i forretningsplanen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Aminoer

Jeg er ved at lave forretningsplan, men nedenstående punkt skal jeg lige have lidt hjælp til at forstå korrekt. Jeg arbejder med at et produkt/enhed

 

 

Kalkulation af ydelse/produkt:

Salgspris ex. moms:  

 - Min købs-/kostpris:

 - Transport/told m.v.:

 =Mit dækningsbidrag:

 

 Hvordan skal jeg forstå de 4 oventående priser/bridrag mm.   Eks: Hvad ligger der involveret i salgspris ex. moms (det er ikke markedsprisen)..??

På forhånd tak! 

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Dækningsbidraget fremkommer ved, at du tager din "rene" omsætning (dvs. uden moms), og fratrækker dine variable omkostninger. Variable omkostninger er udgifter, som relaterer sig direkte til det solgte produkt (i en handelsvirksomhed er det fx. prisen, som du giver for de produkter du videresælger - også kaldet kostprisen - gange antal solgte enheder). Dertil kan komme transportomkostninger mv.

Jeg vil dog klart anbefale at du læser lidt op på emnet, da det dels er relevant for din forretning, men også for den forretningsplan du helt sikkert bliver eksaminereret grundigt i.

Bedste hilsener
Aleksander

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Salgspris ex. moms:   Det du sælger dit produkt for

 - Min købs-/kostpris:   Det du selv køber dit produkt for

 - Transport/told m.v.:   Hvis der evt. er transportomkostninger fra leverandør

 =Mit dækningsbidrag:  Det du tjener på produktet

 

For at tage det helt fra scratch, så laver jeg lige eksemplet med en fodbold:
Jeg sælger fodbolden i min sportsbutik til 480 kr. ekskl. moms (600 kr. inkl moms)
 - Jeg giver 200 kr. ekskl. moms ved Nike
 - Jeg betaler 25 kr. til Nike for at få transporteret hver bold til Danmark
 = (480 kr. - (200+25)) = 255

// Jesper Skov

 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

 Tusind tak for jeres input.

I forhold til fodbolden vil jeg lige prøve at bruge ord omkring eget produkt, måske kan det hjælpe til flere svar. Jeg skal selv fabrikere produktet.

 

Salgspris ex. moms:   Det du sælger dit produkt for (Det  mit produkt koster for en køber der vil sælge den i forretning eller give til sine kunder?)

 - Min købs-/kostpris:   Det du selv køber dit produkt for (Vil det være de råvarer jeg skal købe?)

 - Transport/told m.v.:   Hvis der evt. er transportomkostninger fra leverandør (Kunne det være transport mellem egne fabrikker i ind og udland, samt til kunde?)

 =Mit dækningsbidrag:  Det du tjener på produktet (Til mig selv eller overskuddet af produktet (som måske skulle fordeles)?)

  

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Gravenslund:

 Tusind tak for jeres input.

I forhold til fodbolden vil jeg lige prøve at bruge ord omkring eget produkt, måske kan det hjælpe til flere svar. Jeg skal selv fabrikere produktet.

 

Salgspris ex. moms:   Det du sælger dit produkt for (Det  mit produkt koster for en køber der vil sælge den i forretning eller give til sine kunder?)

 - Min købs-/kostpris:   Det du selv køber dit produkt for (Vil det være de råvarer jeg skal købe?)

 - Transport/told m.v.:   Hvis der evt. er transportomkostninger fra leverandør (Kunne det være transport mellem egne fabrikker i ind og udland, samt til kunde?)

 =Mit dækningsbidrag:  Det du tjener på produktet (Til mig selv eller overskuddet af produktet (som måske skulle fordeles)?)

 



Rigtig forstået - der bør dog nok laves lidt om når der er tale om produktion. Du behøver ikke binde dig til opsætningen, kort fortalt kan du bare sige salgsprisen i din butik (eller til dine grossister) minus dine udgifter til produktet.

Men eller er der kun at svare jeg til dine ovenstående spørgsmål. Salgsprisen er det DU sælger produktet til, dette behøver jo ikke være den vejl. udsalgspris, hvis du fx udelukkende sælger til grossister som skal videresælge - men dete behøver du ikke tænke på her, det kan altid trækkes fra dit DB senere.

// Jesper Skov

 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak Jesper... jeg arbejder videre Geeked 

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk også at medregne din løn til produktionen som en variabel omkostning. Også selvom det er en lille enkeltmandsvirksomhed hvor du ikke får en reel timeløn da det jo er en udgift at du står og bruger tid på at producere tændstikker istedet for at få fast løn på et "normalt" arbejde..

NB: De variable omkostninger i en produktionsvirksomhed afhænger ikke af produktionen, men af salget. Dette er dog ikke så vigtigt på dit nuværende stadie hvor det bare drejer sig om forretningsplan.

Endnu ikke iværksætter. Læser HA Almen på CBS, indtil ideen og modet kommer. Men så bliver jeg også selvstændig.

Fra Virum
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

sirem:
NB: De variable omkostninger i en produktionsvirksomhed afhænger ikke af produktionen, men af salget. Dette er dog ikke så vigtigt på dit nuværende stadie hvor det bare drejer sig om forretningsplan.

Jeg er ikke helt enig i at de variable omkostninger i en produktionsvirksomhed afhænger ikke af produktionen men af salget. Det mener jeg må komme an på hvilken type variabel omkostning, der er tale om. Hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel med en tændstiksproducent, så vil den mængde træ, som benyttes afhænge af, hvor mange tændstikker, der bliver produceret og ikke hvor mange der bliver solgt. Det skyldes, at selvom tændstikkerne blot bliver produceret til lager, så har man stadig haft udgiften til træet, og den udgift vil være direkte afhængig af produktionens størrelse. Hvornår den udgift bliver til en omkostning afhænger så af det indtjeningskriterium, som man benytter i bogføringen. Derimod vil en variabel omkostning som salgsprovision være knyttet til størrelsen på salget og ikke til størrelsen på produktionen.

Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan godt opfatte salgsprisen ex. moms som markedsprisen, menoftest også bare kaldet nettoprisen (ex. moms). Men defenitionerne ændre sig lidt, hvis der tale om produkter til videresalg, eks. du sælger til en detail butik der sælger til forbrugere.

* salgspris ex. moms = nettopris (Butikkes købspris ex. moms)

* markedspris / vejl. udsalgspris incl. moms = (nettopris + butikkes fortjeneste, normalt en faktor) x moms 

Håber det skabte lidt klarhed.

Mvh.

NK

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)