Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma eller Aps?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er læge og har fast arbejde på et hospital. Derudover arbejder jeg som vagtlæge samt tager løse vagter på forskellige hospitalsafdelinger.

 Via mit hospitalsarbejde tjener jeg nok til mit daglige forbrug og jeg vil derfor gerne kunne spare op i et firma/selskab for at spare skatten på kort sigt. Skal jeg vælge Aps eller enkeltmandsfirma?

Følgende prioriteter er vigtige for mig:

1. Mulighed for at købe relevante remedier til mit daglige arbejde FØR pengene i firmaet beskattes.

2. Mulighed for at spare penge op i firmaet og kun blive beskattet 25% (selskabsskat) på kort sigt - på denne måde ønsker jeg at kunne "geare" investeringer i aktier m.m. da jeg jo "låner" penge af skattefar. Jeg ønsker at opspare pengene over flere år - kan man det i et enkeltmandsfirma? Eller skal man gøre regnskabet op hvert år? Jeg ved det er muligt at holde pengene i et Aps i flere år efter de 25% i selskabsskat er taget.

3. Mulighed for udbytte udbetaling (28% udbytteskat op til en vis grænse).

4. Hvad nu hvis! Jeg har pludselig brug for kapital i privaten. Jeg udbetaler således løn fra mit firma/selskab efter der er trukket 25% (selskabsskat). Lønnen bliver nu topbeskattet da jeg via mit hospitalsarbejde allerede tjener så meget - får jeg så refunderet de oprindelige 25% der blev trukket? Eller skal jeg nu betale dobbeltskat (25% + 63%)??

Hvad er fordelene ved Aps fremfor enkeltmandsfirma udover det faktum at man ikke hæfter personligt i et Aps?

Tak for hjælpen!

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

1 er ikke til at kommentere på baggrund af det, der står.