Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma eller Aps?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er læge og har fast arbejde på et hospital. Derudover arbejder jeg som vagtlæge samt tager løse vagter på forskellige hospitalsafdelinger.

 Via mit hospitalsarbejde tjener jeg nok til mit daglige forbrug og jeg vil derfor gerne kunne spare op i et firma/selskab for at spare skatten på kort sigt. Skal jeg vælge Aps eller enkeltmandsfirma?

Følgende prioriteter er vigtige for mig:

1. Mulighed for at købe relevante remedier til mit daglige arbejde FØR pengene i firmaet beskattes.

2. Mulighed for at spare penge op i firmaet og kun blive beskattet 25% (selskabsskat) på kort sigt - på denne måde ønsker jeg at kunne "geare" investeringer i aktier m.m. da jeg jo "låner" penge af skattefar. Jeg ønsker at opspare pengene over flere år - kan man det i et enkeltmandsfirma? Eller skal man gøre regnskabet op hvert år? Jeg ved det er muligt at holde pengene i et Aps i flere år efter de 25% i selskabsskat er taget.

3. Mulighed for udbytte udbetaling (28% udbytteskat op til en vis grænse).

4. Hvad nu hvis! Jeg har pludselig brug for kapital i privaten. Jeg udbetaler således løn fra mit firma/selskab efter der er trukket 25% (selskabsskat). Lønnen bliver nu topbeskattet da jeg via mit hospitalsarbejde allerede tjener så meget - får jeg så refunderet de oprindelige 25% der blev trukket? Eller skal jeg nu betale dobbeltskat (25% + 63%)??

Hvad er fordelene ved Aps fremfor enkeltmandsfirma udover det faktum at man ikke hæfter personligt i et Aps?

Tak for hjælpen!

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

1 er ikke til at kommentere på baggrund af det, der står.

2 hvad angår beskatning betyder, at du enten skal bruger aps eller virksomhedsskatteordningen, men du kan ikke investere i enkeltaktier med den ordning, så der er kun aps tilbage.

3 kan kun foretages med aps.

4 hvis du ønsker at få penge ud efter skatteåret er omme udbetaler du det som udbytte. Du kan ikke modregne et underskud i tidligere overskud.

Jeg valgte selv selskab fremfor enkeltmands da jeg gerne ville opdele mine aktiviteter skarpt og (primært) der var nogle skattemæssige fordele, jeg kunne gøre brug af ved at stifte et selskab. Ved enkeltmandsfirma er der færre krav til regnskabsaflæggelse. Hvis du bruger aps skal du måske også være momsregistreret og din arbejdsgiver skal derfor betale moms. Der er visse brancher, der ikke betaler moms, og om dit område også er fritaget bør du lige underesøge. Derfor kan det være, at du i stedet betaler lønsumsafgift. I stedet for at du får en lønseddel skal du dog også fremsende en faktura til din arbejdsgiver(e), så det skal du også afklare med dem. Bemærk, at SKAT er opmærksom på sådanne arrangementer, hvis de bærer præg af at der er tale om et ansættelseslignende forhold. Det kan primært imødegås ved at du kan dokumentere, at du har flere uafhængige kunder.

Prøv at google lidt på virksomhedsskatteordningen og aps. Jeg vil anbefale dig at afklare, hvad din arbejdsgiver vil være med til og så tale med en revisor, der vil kunne rådgive dig mere skarpt på baggrund af dine skattemæssige forhold.

Hilsen Jakob

 

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)