Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatte fri bonus. Kan man det.?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...der er mulighed for frynsegoder samt goder som modsvares af nedgang i bruttolønnen.

Ellers er der medarbejderobligationer/optioner, som skal følge nogle ret komplekse regler.

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Oct 06
Indlæg ialt: 507
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Peter

Hvis nu jeg vælger at tage hen til f.eks. en restaurant og får dem til at udstede eks. 10 gave kort á 300 kr. stykket og fakturerer til mit firma.

Kan jeg så ikke give dem til medarbejderen uden det går udover dem.?

Mvh
Christian

Mobil Massage Aalborg - Massage når DU har tid.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Principielt nej...dog ved særlige lejligheder f.eks. julegaver.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gøre som det er meget almindeligt indenfor både det private og offentlige, og give dem et "kursus" - f.eks. et "meget vigtigt kursus" på Malorca :)

Den slags kurser går f.eks. byrådmedlemmer og læger på i stor stil. Det faglige indhold? Ja, det skal vist nok være der, men  se blot på de seneste sager om Lars Løkke Rasmussen ... enough said :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

LOL!

Ja...Mikkel...du kan sgu også få det sagt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak :)

Pointen, i fald den gik tabt, var at der i vidt omfang anvendes to slags fryns: Lovlig fryns, der beskattes i et vist omfang, og ulovlig fryns, der så normalt bare kaldes noget andet - som f.eks. "et kursus", "teambuilding", "aftenmøde" og.lign.

I betragtning af, at selv vores lands ledere benytter begge kategorier, så må man vel nærmest sige, at det er blevet en de facto (omend teknisk set ulovlig) standard i Danmark.

Alt i alt synes jeg egentligt det ville være mere rimeligt, hvis vi alle fuldte de samme, og demokratisk vedtagne, skatteregler - men jeg er måske også bare sådan lidt gammeldags :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Oct 06
Indlæg ialt: 507
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Du kan gøre som det er meget almindeligt indenfor både det private og offentlige, og give dem et "kursus" - f.eks. et "meget vigtigt kursus" på Malorca :)

Den slags kurser går f.eks. byrådmedlemmer og læger på i stor stil. Det faglige indhold? Ja, det skal vist nok være der, men  se blot på de seneste sager om Lars Løkke Rasmussen ... enough said :)

LOL, det havde jeg ikke tænkt på.
Men i og med det kun drejer sig om én medarbejder pr. måned, så vil det unægteligt se lidt mistænksomt ud hvis én medarbejder "opholder" sig på kursus 4 måneder i træk på Mallorca. Big Smile

Men men, hvis jeg ville være rigtig kreativ, så udbetalte jeg bare bonus i form af ekstra optjent provision, ingen kan så se det.
Men nu vil jeg gerne holde det indenfor lovlydighedens rammer.

Mobil Massage Aalborg - Massage når DU har tid.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er entydigt, der er ingen muligheder for at give medarbejdere bonus for en ekstraordinær indsats skattefrit. I det omfang du betaler medarbejderen udgifter, som svarer til at du har dækket nogle private udgifter for ham, skal medarbejdere huske at selvangive dette forhold, for at det kommer til beskatning hos ham.

 Hvis man udover almen personalepleje og generelt lader firmaet et par gange om året give en tur i byen, så beskattes medarbejderen ikke. Læs nærmere på skats hjemmeside www.skat.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg må også lige mane til forsigtighed vedr. Nikolajs rejse. Medarbejderne risikerer beskatning hvis der ikke er noget fagligt indhold i rejsen, herunder eks. coaching og det bærer for meget præg af ferie. Også selvom det er en tur for medarbejderne sammen.

En mulighed for skattefri bonus kan være at man stiller fri telefon til rådighed for medarbejderne men der vil være beskatning af en mindre privat andel. Ellers er der jo medarbejderobligationerne som Peter nævner. Medarbejderaktier er knap så interessant overfor alle medarbejdere da det påvirker ejerforholdet. 

Man kan gøre det at man giver medarbejderen så og så meget i bonus og siger at de selv må bestemme hvad det skal bruges til (telefon, medarbejderobligationer o.l.) men husk lige på at det koster administration. Ellers er goder på arbejdspladsen ikke helt dumme da de normalt vil være 100% skattefri. Der er ihvertfald visse muligheder

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)