Det jeg mener er bare, at hvis man lader en regning ligge så længe at der kommer 1600 på i renter, så har den altså lagt temmelig længe.. lad os sige det er fx 3-4 måneder.. Så derfor kan han ikke bruge det til noget i retten, hvis han siger "jamen jeg har ringet til dem mange gange" og ikke har et konkret bevis for, at han har bedt om at få det flyttet til anden adresse.. Formålet med at skrive et anbefalet brev er, at så kan modtageren ikke sige, at de ikke har modtaget, fordi han får kvittering for modtagelsen. Så i en retsag vil et anbefalet brev vægte mere end et almindeligt brev, hvis posten siger at det ikke passer. Hvis han er enig i, at han skylder hovedstolen, er det jo også rimeligt, at der løber flere renter på nu..så han kan jo starte med at betale hovedstolen, så der ikke kommer så mange flere renter på imellemtiden og så diskutere resten bag efter. Når han erklærer sig enig i en retsag i, at han har skyldt postdanmark pengene - så er det jo i retsagen op til ham at bevise, at han ikke har haft nogen mulighed for at betale, hvilket jeg jo nok vil mene han har.. Han kunne have hentet fakturaen på anden adresse, bedt om at få den på fax eller mail, han kunne få beløbet oplyst i telefonen og overført pengene og få dokumentationen bag efter.. Jeg siger ikke, det er retfærdigt - Men hvis man har prøvet at ringe og rykke kunder for penge bare et par enkelte gange, ved man også, at den mest brugte undskyldning er "den faktura har jeg sandelig ikke fået, den kendte jeg ikke noget til".. Og derfor kan det meget nemt komme til at fremstå som en dårlig undskyldning, især hvis det er en gammel faktura. Men jo, personligt ville jeg nok også bare betale rykkergebyret og finde en anden måde at sende pakker på.. Men nu skriver han jo, det er blevet til en principsag, så hvis han VIL gøre mere ved det, så ville jeg gøre det, som jeg har foreslået ovenfor. |
Jakodan:Det jeg mener er bare, at hvis man lader en regning ligge så længe at der kommer 1600 på i renter, så har den altså lagt temmelig længe.. lad os sige det er fx 3-4 måneder..
Lad os lige få præmisserne på plads. For det første kan indehaveren i en lille enkeltmandsvirksomhed måske godt gætte/forvente at der skal komme en regning fra en leverandør, men det kan jeg f.eks. ikke. Sender du ikke en regning får du ikke dine penge. Sådan er det utvivlsomt også hvis man handler med PostDanmark.
Derudover lægger vi i Ulriks oplysninger til grund. At folk søger råd uden at fremstille alle sagens relevante fakta er ikke noget nyt, se f.eks. http://www.amino.dk/forums/t/34580.aspx . Men har lægger vi altså Ulriks oplysninger til grund.
I de to foregående indlæg skriver I jo direkte at i synes (som i "personlig holdning") Ulrik skal betale. I foreslår så endnu mere arbejde og flere omkostninger for ham, idet han kan sende et rekommenderet brev hvori han beder om nåde overfor PostDanmark. Hvis vi afholdt en afstemning om mulighederne tror jeg I ville vinde med et stort flertal, men det ændrer ikke på at jeres "løsningsforslag" med mine øjne er baseret på snusfornuft og sutten på fingeren om hvad man "tror" kan være en god idé. Der står iøvrigt utvivlsomt i et af Ulriks breve at han nu skal henvende sig til advokaten og ikke til PostDanmark.
Er der f.eks. nogen af jer der nogensinde har sendt et rekommenderet brev? Så vidt jeg er orienteret skal det være en person der modtager brevet og hvem er dét i synes Ulrik skal sende til? Hvem? Derudover dokumenterer et rekommenderet brev udelukkende at Ulrik har sendt noget, men ikke hvad han har sendt. Hvis PostDanmark ville lyve om modtagelsen (hvad de ikke gør) kunne de lige så godt lyve og sige der var blanke papirer i kuverten. Det rekommenderede brev viser ikke Ulrik er seriøs, det viser at Ulrik vil vise at han er seriøs. Der er meget stor forskel.
I forholder jer desuden slet ikke til at sagen er hos en advokat og nu er juridisk. Ulriks undskyldninger og forklaringer er ligegyldige, han skal have en konkret indsigelse mod kravet.
Jeg har professionel erfaring med stordrift af inkasso. Det handler ikke om at give en personlig behandling (Netop fordi man ikke gider høre undskyldningerne, Nina) og det handler ikke om at undersøge rimeligheden i hvert enkelt krav (fordi de fleste ender med at betale). Det handler om at effektivisere arbejdsgangene - det er udelukkende et spørgsmål om kroner og ører. Både advokaten og PostDanmarks inkassoafdeling bliver naturligvis målt på hvor meget de inkasserer.
Ulrik får det bedst hvis han enten betaler nu eller tager opgøret heads-up. Hvis Ulrik først bruger timevis på at samle dokumentation (PostDanmark+advokat har max brugt 30 minutter i alt indtil nu) har jeg svært ved at se hvordan han kan gå ud som vinder.