Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Jeg har et par spørgsmål vedr. beskatning ved enkeltmandsfirma.

Som jeg har læst og forstået det, så betaler man ved årets udgang skat af overskuddet i virksomheden (indtægter - udgifter).

Vil det så sige, hvis jeg f.eks. for 2008 tjener 20.000 kr eksl. moms, og jeg i samme år har købt en bærbar til 9.000 kr eksl. moms og ikke har andre omkostninger, så skal jeg betale skat af overskuddet, dvs. skat af 11.000 kr ved årets udgang?

Jeg har så også læst at man kan straksafskrive på IT-udstyr hvis enhedsværdien er under 11.800 (sats der ændres hver år). Betyder det så at jeg reelt kun skal beskatte af 11.000-9.000 = 2.000 kr?

Er der et sted man kan se en oversigt over hvilke ting der kan afskrives

 

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

singleton:
Vil det så sige, hvis jeg f.eks. for 2008 tjener 20.000 kr eksl. moms, og jeg i samme år har købt en bærbar til 9.000 kr eksl. moms og ikke har andre omkostninger, så skal jeg betale skat af overskuddet, dvs. skat af 11.000 kr ved årets udgang?
 

Som enkelmandsvirksomhed betaler du, som du selv skriver, skat og AM-bidrag af årets overskud. Jeg regner med at du i dit eksempel med 'tjent' mener omsat for ud fra resten. I så fald ser regnestykket således ud:

Omsætning: 20.000

 - Udgifter: 9.000*

Overskud: 11.000 (som beskattes) 

* Da 9.000 ligger under grænsen for straksafskrivning (som er 11.900 for 2008), kan hele beløbet trækkes fra i samme år - havde det været over grænsen skulle der afskrives over en årrække. 

 

singleton:
Jeg har så også læst at man kan straksafskrive på IT-udstyr hvis enhedsværdien er under 11.800 (sats der ændres hver år). Betyder det så at jeg reelt kun skal beskatte af 11.000-9.000 = 2.000 kr?

Ideen med afskrivning er at man kun har de udgifter der hører til det pågældende år med i regnskabet. Men for at gøre livet lidt nemmere for selvstændige og andet godtfolk har man indført en straksafskrivningsgrænse, der som sagt er på 11.900 i år.  Dette gælder såvel IT-udstyr som maskiner af anden art. Køber du noget som ligger over denne grænse skal det afskrives over en årrække (f.eks. fem år) og enten lineært (samme beløb hvert år eller procentvis (f.eks. 20% af scrapværdien hvert år) som så betyder at du afskriver et større beløb det første år end år 2 osv..

Dbh,

Mads

 

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads.

Tak for det super hurtige svar, men du fik ikke svaret på, om det vil sige at jeg efter straksafskrivningen kun skal beskatte af 2000 kr (efter mit eksempel).

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Med hensyn til afskrivning er jeg ikke helt enig i det Mads skriver:

Driftsmidler er altid saldoafskrivning(25% af restværdien ultimo)

Scrapværdier har sådan set ikke noget med skattemæssige afskrivninger at gøre.

Bygninger afskrives f.eks. lineært(8% af kostprisen)

Ovennævnte er udelukkende skattemæssige afskrivningsregler, og jeg tror, at Mads blander

driftsøkonomiske afskrivninger sammen med skattemæssige afskrivninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej...du kan jo ikke trække 9000 kr. fra to gange...så af 11k.

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Indlæg ialt: 44
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Singleton.

Det er helt korrekt, som Mads forklarer dig.

Det at afskrive, betyder sådan set bare, at du fradrager udgiften eller en del af denne i regnskabet, og derfor kan du kun trække beløbet fra én gang.

 

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Lige to spørgsmål mere.

Er alle udgifter i forbindelse med virksomheden så fradragsberettiget (husleje, papir til printer, toiletsæbe m.m.)?

Bruger man så kun afskrivning på de ting, som ikke kan fradrages fuld på anskaffelsesåret?

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Det er godt med sådan en tråd som denne, så vi nystartede kan lære af de "gamle rotter". Wink

Når nu jeg skal til at lave showroom, så vil jeg investere i forskellige ting til dette. I den forbindelse vil jeg købe hardware (bærbar, projektor, reciever, afspiller osv.) for ca. 45.000 og indretning for ca. 6.000. Hvilket af dette skal straksafskrives, og hvilket skal afskrives over en længere periode? Kunne man fx. slå det hele sammen (hardware og indretning), som én enhed (idet det ikke fungere uden hinanden) og afskrive det over længere tid?

Med venlig hilsen
Thomas

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Indlæg ialt: 44
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, alle udgifter til virksomheden er fradragsberettigede. (Nogle dog ikke 100% fx. repræsentation, chokolade, vin mv) Du kan hente et "folder" på kommunen, som beskriver alle reglerne ganske godt, også hvilke ting der ike kan fradreages 100%.

Man bruger proentvis afskrivning på de ting, der ikke kan fradrages fuldt i anskaffelsesåret.

Fra Holte
Tilmeldt 8. Jul 06
Indlæg ialt: 44
Fra  Holte Malerfirma Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

 

De 6000 kr til indretning vil du kunne fradrage fuldt i indkøbsåret, men idet de øvrige dele kan opfattes som en enhed, idet de ikke kan anvendes uden hinanden, så skal de afskrives som en enhed, og kan derfor ikke fradrages/afskrives fuldt i indkøbsåret, men skal afskrives løbende. (Enten procentvist eller med den maksimale sum der kan afskrives (11.900) kr det første år, og så videre.)

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)