Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i det firma jeg er ansat i?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står måske med den mulighed at jeg kan købe mig ind i det firma jeg er ansat i. Det vil i givet fald dreje sig om ca. 5% til en værdi af ca. 1 Mio. kr. Firmaet er ejet af mine 2 chefer. Jeg ved at jeg selvfølgelig ikke kan tage beslutninger med 5% ejerskab, men hvordan står jeg ellers? Her tænker jeg på løn, bonus, pension, afkast osv. Bør min lønpakke ændres pga. ejerskab eller vil den normalt fortsætte som før? Måske et dumt spørgsmål. Grunden til at jeg gerne vil ind i firmaet er fordi jeg tror på at det har en god fremtid. Derudover ser jeg det som et naturligt skridt i forhold til hvordan min situation i firmaet er nu.

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Jan 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 04:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel helt an på forudsætningen for hvorfor du har fået dette tilbud. Jeg har før set virksomheder der har lavet dette nummer med ansatte da firmaet skræntede. Endda en bekendt er blevet medejer af en virksomhed pga chefen ikke kunne udbetale ham løn.

Du er generelt lidt tilbage holden i dine oplysninger så det er svært at komme med et ordentligt bud på. Du skriver blot at det er et naturligt skridt i forhold til hvor du befinder dig på nuværende tidspunkt i firmaet. Men hvor er det så, hvor en investering på 1 mil i den virksomhed man er ansat i, er et naturligt skridt ?

Og er det aktier du har fået tilbudt eller et køb ind i et Aps?. Uanset hvad lyder det mere til at være indsamling af kapital... Eller at værne godt om sine værdifulde ansatte - og i så fald burde det også besvare dit spørgsmål om lønpakken- . Det er lidt enten eller ud fra det jeg kan læse mig frem til i dit indlæg.

Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første jeg tænker på, når jeg ser at du kun får 5 % er, hvad der vil ske, hvis virksomheden senere skal bruge ekstra finansiering. I en kommende finansieringsrunde skal din aktieandel ikke udvandes ret meget, før du ikke kan forvente at få noget særligt afkast. Medmindre at du er ansat i en virksomhed i voldsom vækst, hvor udbyttet forventes at blive meget stort.  

Prøv at vende situationen i hovedet og tænk på, hvad dine 2 chefer får for din andel. Hvad kunne deres hensigter være? Låner de let en million uden renter? Hvad skal den ene mio. bruges til? Hvad hvis de ikke forventer at udbetale overskuddet foreløbigt, men lader det stå som reserver? Er du sikret udbetaling af udbytte senere? Kan andelene udvandes i fremtiden? Køber de blind loyalitet og dedikeret arbejdskraft fra din side?

Hvordan din kontrakt udformes ned til sidste detalje er meget afgørende for, om det kan betale sig. Og det er endda i lyset af, at virksomheden er en succes. Hvad er den realistiske sandsynlighed for, at det kommer til at gå som planlagt?

Med for mange ubesvarede spørgsmål vil en sådan investering være som at deltage i lotteriet... bare med en meget dyr lodseddel.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)