Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en trist sag

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i en super kedelig situation med en leverandør. Historien er lang, men skal prøve at gøre den kort.

Vi har et tøjmærke i butikken, som ligger overalt i både butikker og på nettet til ingen penge. Lige så snart de nye kollektioner kommer bliver leveret, bliver priserne dumpet. Det er selvfølgelig sørgeligt at ens konkurrenter gør det, men det er hvad det er. Leverandøren selv har de sidste 4 måneder, selv afholdt lagersalg med varer vi stadig har i butikkerne, og de kan jo sælge disse ud til spotpriser. Men ikke nok med det, de har taget på en del messer hvor de igen har solgt varer ud vi har i butikkerne, samt taget "kollektionsprøver" med ud på spritnye kollektioner - det skal lige siges at det var så små fejl at man ikke kunne se det var kollektionsprøver.

Det har gjort at mange af os forhandlere ikke har kunnet sælge vores varer, er de blevet solgt, har det været med procenter fra 25-50%, nogle endda med op til 80% som leverandøren selv har solgt til. De sælger også til kunder der ikke er "autoriserede" forhandlere, forstået på den måde at det ikke er til netshop eller butiksejere, men folk der gerne vil tjene en skilling på feks Qxl og Trendsales.

Disse varer har de solgt ud med besparelser på op mod 90% - det giver mig en ide om hvor lidt disse "forhandlere" har givet for varerne, og den konkurrence kan vi jo slet ikke være med i. Vi har mange kunder der prøver varer i vores butik, og siger direkte at de går hjem og køber dem billigere andetsteds - det er bittert!

Vi står nu i den situation, at vi selvfølgelig ikke kan betale regningen for disse varer da kunderne ikke vil købe dem. Kan man på nogen måde gøre leverandøren ansvarlig for ens tab når de selv konkurrerer mod os forhandler?

Hvis man skal lave en afdragsordring, hvordan ser det så ud som erhverv, altså hvor store skal afdragene være? Det skal siges vi har et I/S, så de skal selvfølgelig nok få deres penge på den ene eller anden måde, men vi betaler alt andet vi skylder, det er kun denne regning på 100.000kr vi ikke kan betale, og er uenig i, for vores varelager er ikke længere ret meget værd når leverandøren sprøjter deres varer ud til langt billigere penge andre steder.

Vi har nu stoppet vors samarbejde med leverandøren, men vil stadig modtage varer frem til nytår da disse blev bestilt inden alt dette skete, men jeg har hørt fra andre forhandlere, at de med det samme varerne kommer ind ad døren, igen vil sætte dem ned da alle forhandlere døjer med at sælge ud til fuld pris.

Er der noget at gøre ved ovenstående?

Finkena

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja, hvis det ikke er aftalt, at de ikke må og hvis de alligevel gør det, så skal såkaldte autoriserede forhandlere have kompensation (og du i øvrigt ikke kan bevise det), så er der i min optik ikke ret meget at gøre. Du er jo stoppet med dem, så det sidste er nok bare at indse, at du har indgået en dårlig aftale. Hvis der er noget i jeres aftale om noget med værdier på de leverede varer eller andet lidt specielt så kunne det måske være værd at se nærmere på.

Da der her ikke er alle fakta (aftaler, kontrakter m.m),. så ville jeg nok tage fat i en advokat for lige at se på jeres sag og høre, om der er nogle muligheder. Beløbene taget i betragtning kan det godt svare sig. Hvad siger de andre forhandlere? Det kan være, at I kan slå jer sammen og køre fælles front mod leverandøren - så bliver en advokat trods alt billigere for enkeltparterne.

Hilsen Jakob

 

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver lige nødt til at sige....

 Var der nogle der sagde kartelaftaler? hmmm

 vi har altså fri konkurrence i Danmark, og det gør nogle gange man bliver presset på prisen og det er der altså ikke så meget at gører ved uden det går hen og bliver ulovligt.

 Tag hellere fat I din konsulent/sælger og få forhandlet en bedre aftale i hus, og tag konkurrencen op

Mvh

 Martin

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Vi skal lige have én ting på det rene - det her har ikke noget med de andre forhandlere at gøre, det er producenten selv der går ind og dumper priserne, og det mener jeg ikke er fair overfor os forhandlere, for så har varerne som jeg bliver solgt, slet ikke den værdi jeg betaler.

Så det har ikke noget med fri konkurrence at gøre, det har oget med at gøre at leverandøren rent faktisk er skyld i flere af forhandlerne er ved at gå konkurs.

Finkena

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin. 

Jeg kan ikke se nogen steder, at kartelaftaler blev nævnt eller bare berørt. Jeg fik heller ikke opfattelsen af, at der er aftalt priser her.  

Hvis du tænker på det jeg skriver om at høre andre forhandlere om de føler sig røvrendt og ønsker at finde ud af, hvor de står (kan de gøre noget), så er det trods alt nemmere at gøre det én gang i stedet for at alle gør det.

Du kan godt få nogle ordentlige aftaler hjem, hvor leverandøren trods alt forpligter sig til at opføre sig ordentligt. Jeg synes at leverandøren efter beskrivelsen ikke behandler sine forhandlere særlig godt. Men som du skriver er der fri konkurrence - og aftalefrihed, så det er jo "bare" at få en bedre kontrakt næste gang, man aftaler noget med leverandører. Man lærer jo hele tiden noget nyt, når man er selvstændig.

Hilsen Jakob

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Jeg ved jo at der er mange andre forhandlere der har været ved at lukke deres butikker pga de ikke har kunnet betale de regninger de her har fået, simpelthen fordi mærket i det sidste halve år, har mistet så meget i værdi. Som jeg har skrevet ovenstående, er det en ting at ens konkurrenter dumper prisen, men at selve producenten/leverandøren går ud og gør det, det er mig en gåde de rent juridisk kan gøre det uden der sker noget.

Jeg har aldrig troet der skulle ligge en kontrakt på at selve leverandøren ikke selv må gå ud og sænke priserne - det burde være direkte ulovligt at starte en så ulig krig med sine forhandlere - når vi kører 50% på vores varer er det næsten indkøbspris, men de kan selv køre 80% før de rammer deres indkøbspris - dét må være unfair konkurrence.

Finkena

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber der er en Amino eller to som vil give mig ret i enhver aftale (eller ønske om det) som ingåes om faste prisrammer eller aftaler om at produkter ikke må sælges under X,- eller lign det er og bliver ulovligt.

 at leverandøren selv i dene sag måske har presset markedet lidt er meget er uheldigt men som sådan ikke ulovligt, men unfair tja... sådan er det jo nogle gange at drive forretning, dog vil jeg tro deres handlinger rammer dem tifoldigt i nakken som en dårlig kastet boomerang med det er jo en helt anden sag, da I som forhandlere jo måske ikke næste gang der skal handles vil vælge at tage deres produkter på hylden.

 så jeg ville heller konkludere at firmaet har sat dem selv i skak med deres handlinger, og ikke skal lave mange af disse "numre" for at de er mat. 

 

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Finkena:

Jeg har aldrig troet der skulle ligge en kontrakt på at selve leverandøren ikke selv må gå ud og sænke priserne

Der SKAL jo heller ikke ligge en kontrakt på sådan noget, men det er altid godt at gardere sig. Der må jo ikke aftales salgspriser, så det er nok mere en aftale om, at han skal sælge til sine forhandlere og ikke selv detailsælge. Forhandleren må jo sælge varerne til de priser han vil. Du kan ikke undgå at han dumper priserne, men hvis du kan få leverandøren til det, kan der jo indføjes en klausul om at hvis varerne indenfor en periode efter leverancen falder væsentligt i værdi og han har andel i det, skal han (være med til at) dække værditabet. Der skal naturligvis skrives noget mere specifikt. Det skal jo trods alt være spiseligt for leverandøren, så han ikke uretmæssigt kommer til at hænge på et tab. Han skyder jo sig selv i foden, da det bliver vanskeligt at finde forhandlere til de vilkår han tilbyder. De fleste leverandører opfører sig jo ordentligt, da de også har en interesse i at forretningen er en fordel for alle parter. Jeg tvivler på, at du kunne have forudset det, men man bliver jo klogere - desværre ofte på den hårde måde.

Det kan også være vanskeligt med sådanne kontrakter afhængig af om det er købers eller sælgers marked og du må sikkert også mange gange slække på dine egne intensioner og principper, hvis du skal have en mulighed for at drive en fornuftig forretning.

Når jeg forhandler kontrakter er jeg nok lidt hård og meget omhyggelig (mine kunder vrider sig af og til, men det er jo vilkårene. De kan jo sige nej, hvis de ikke vil). Jeg kræver at kontrakten er i orden og rimelig for alle parter og jeg starter på noget før den er underskrevet og jeg skriver aldrig under på noget uden at jeg har haft tid til i ro at læse den igennem hjemme. Men jeg også selv i købers marked.

Hilsen Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin René Mortensen:

Jeg håber der er en Amino eller to som vil give mig ret i enhver aftale (eller ønske om det) som ingåes om faste prisrammer eller aftaler om at produkter ikke må sælges under X,- eller lign det er og bliver ulovligt.

Det tror jeg forhåbentlig ikke at nogen her kan være uenig i. Læs lige indlægget under dit.

Hilsen Jakob

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo sådan at man som tøjbutik ikke laver kontrakter, man bestiller og skriver under på bestillingen, det er den eneste gældende kontrakt der er. Jeg er selv blevet mere hård overfor mine leverandører, og spørger meget ind til hvordan de har det med lagersalg osv, netop for at sikre mig at mine kunder ikke bliver taget ved næsen når de har købt hos mig, hvis de finder samme vare gentagne gange på udsalg en uge eller 14 dage senere. Det er ikke fair når vi taler om et dyrt designer mærke.

Martin - nu ved jeg ikke hvilken form for forretning du kører, men for mig at høre kan vi ikke være i samme branche siden du skriver som du gør. det her har INTET med fri konkurrene at gøre, og det har ikke noget at gøre med at leverandøren har presset markedet en smule, det er et spørgsmål om de gang på gang tager røven på os der skal få deres virksomhed til at køre rundt.

Jeg kunne lige forestille mig at man købte et B&O anlæg til fuld pris, 3 uger senere afholder B&O selv lagersalg og kører selvsamme anlæg ud med 50% - tror du så deres forhandlere bare trækker på skuldrene og lader stå til gang på gang? Det tror jeg næppe...

Det er rigtigt vi har truffet beslutningen om at stoppe samarbejdet, men det ændrer ikke på det faktum at jeg har tabt mindst 100.000 på tre måneder på at leverandøren sidder og gnider sig i hænderne over at være kommet af med deres varelager til slutbrugeren, når forhandlerne gang på gang må dreje nøglen om. Der er mange der ikke vil forhandle dette mærke, og ja, det rammer dem tifoldigt i nakken, men desværre når de at trække mange med ned i det ravage de selv har lavet, og det er dét jeg ikke forstår de kan få lov til uden en konsekvens.

 

Finkena

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)