Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en trist sag

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Finkena:

Jeg har aldrig troet der skulle ligge en kontrakt på at selve leverandøren ikke selv må gå ud og sænke priserne

Jeg glemte lige at tilføje, at du i langt de fleste kontrakter altid har en klausul som sidste punkt, hvor der tages højde for en masse ting (krig, strejker, IT-nedbrud osv) og det er som regel der, hvor de fleste bare siger nå ja. Mange tror, at det bare er en standardformulering, som ingen bruger til noget. Men det er faktisk dyb alvor, hvad der skrives her.

Hilsen Jakob

 

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Finkena:

Hej Aminoer,

Jeg står i en super kedelig situation med en leverandør. Historien er lang, men skal prøve at gøre den kort.

Vi har et tøjmærke i butikken, som ligger overalt i både butikker og på nettet til ingen penge. Lige så snart de nye kollektioner kommer bliver leveret, bliver priserne dumpet. Det er selvfølgelig sørgeligt at ens konkurrenter gør det, men det er hvad det er. Leverandøren selv har de sidste 4 måneder, selv afholdt lagersalg med varer vi stadig har i butikkerne, og de kan jo sælge disse ud til spotpriser. Men ikke nok med det, de har taget på en del messer hvor de igen har solgt varer ud vi har i butikkerne, samt taget "kollektionsprøver" med ud på spritnye kollektioner - det skal lige siges at det var så små fejl at man ikke kunne se det var kollektionsprøver.

Det har gjort at mange af os forhandlere ikke har kunnet sælge vores varer, er de blevet solgt, har det været med procenter fra 25-50%, nogle endda med op til 80% som leverandøren selv har solgt til. De sælger også til kunder der ikke er "autoriserede" forhandlere, forstået på den måde at det ikke er til netshop eller butiksejere, men folk der gerne vil tjene en skilling på feks Qxl og Trendsales.

Disse varer har de solgt ud med besparelser på op mod 90% - det giver mig en ide om hvor lidt disse "forhandlere" har givet for varerne, og den konkurrence kan vi jo slet ikke være med i. Vi har mange kunder der prøver varer i vores butik, og siger direkte at de går hjem og køber dem billigere andetsteds - det er bittert!

Vi står nu i den situation, at vi selvfølgelig ikke kan betale regningen for disse varer da kunderne ikke vil købe dem. Kan man på nogen måde gøre leverandøren ansvarlig for ens tab når de selv konkurrerer mod os forhandler?

Hvis man skal lave en afdragsordring, hvordan ser det så ud som erhverv, altså hvor store skal afdragene være? Det skal siges vi har et I/S, så de skal selvfølgelig nok få deres penge på den ene eller anden måde, men vi betaler alt andet vi skylder, det er kun denne regning på 100.000kr vi ikke kan betale, og er uenig i, for vores varelager er ikke længere ret meget værd når leverandøren sprøjter deres varer ud til langt billigere penge andre steder.

Vi har nu stoppet vors samarbejde med leverandøren, men vil stadig modtage varer frem til nytår da disse blev bestilt inden alt dette skete, men jeg har hørt fra andre forhandlere, at de med det samme varerne kommer ind ad døren, igen vil sætte dem ned da alle forhandlere døjer med at sælge ud til fuld pris.

Er der noget at gøre ved ovenstående?

Lav dit eget lagersalg, sælg dette mærke til din kostpris, bare for at komme af med det. Sælg alle dine fremtidlige levereancer fra dette firma til kost plus 10% i din forretning. Det trækker kunder ind der køber andet og du giver igen af samme skuffe...

/Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

det er skam også meget fristende, problemet er bare at der skal noget til at dække de 100.000kr som vi mangler at betale varerne for, og med husleje osv, så kan du nok regne ud at vi har lavet minus hver eneste måned.

Vi er nødt til snart at betale af på beløbet, men deres afdragsordning er helt hen i vejret, vi skal betale 15.000kr om ugen, og det kan vi jo af gode grunde ikke;0/ 

Finkena

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan jo ikke betale mere end i nu engang kan..

Så fortæl din leverandør hvad i har tænkt jer at betale og få det ud af verden så hurtigt som muligt..
Vil leverandøren absolut gøre mere ud af det, kan i jo foreslå dem at betale renter af det, ligesom man ville gøre ved et banklån - Så har de også tjent lidt på det.

Leverandøren kan selvfølgelig vælge at hive jer til advokat, men jeg tror ikke de vil gøre det, da det vil betyde ekstra omkostninger for dem - Og hvis det kommer i fogedretten, kan de jo alligevel ikke tage nogle penge, i ikke har. Og med en afdragordning er de trods alt sikret at få de penge de kan, hvis i overholder afdragene.

På den anden side kunne det godt lyde som om, at de selv har penge problemer, når de vælger at gøre sig uvenner med deres forhandlere på den måde.. det er lidt som at tisse i bukserne for at holde sig varm :-) Og har de selv pengeproblemer,ja så kan det da godt være, at de vil i retten alligevel, for at se om de kan få pengene hurtigere.

Har i spurgt om de evt. vil tage varerne retur mod et returneringsgebyr på fx 10-20 %? Det vil vel næsten være billigere for jer, end at bruge en masse krudt på at få det brændt af.

Ellers må i prøve at tænke lidt i nogle smarte tilbud, for at komme af med det.. Fx køb en bluse til fuld pris og få et par bukser med til halv pris.. Køb en kjole og få et par gratis strømpebukser.. Eller noget andet hvor det lyder billigt, uden at folk nødvendigvis tænker så meget over prisen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig,

Jeg giver dig ret, de kan ikke plukke håret af en skalle. Jeg ved ikke hvad de har tænkt sig, deres afdragsordning er helt hen i vejret, hvis vi kunne betale dem 15.000kr om ugen, så havde jeg ikke det store problem!

Men jeg må indrømme at jeg bliver bitter over der ikke er noget der beskytter os som forhandlere. Jeg kan ikke forstå de må gå ud og underbyde os på messer, lagersalg, sælge billigere til "ikke autoriserede" forhandlere osv, uden de kan sættes til ansvar for dette. Som sagt er det stort set samtlige forhandlere der har betalingsproblemer netop fordi de har måttet sælge varerne ud til meget billigere penge fordi de selv har været aggressive inden for de sidste 4 måneder. Jeg VED de har finansielle problemer, men som sagt trækker de os forhandlere med ned i sølet gang på gang.

Vi har mailet til dem to gange for at finde en løsning, har tilbudt at returnere de varer vi har tilbage og få dem krediteret, men de reagerer ikke på andre måder end at sende os nye regninger med renter osv. SKAL de ikke reagere på sådan en mail?

Vi kan sagtens lave nogle gode tilbud, men det betyder igen at vi ikke har tjent en krone på deres varer, og jeg har stadig lønninger og husleje der skal betales, så vi har et stort tab grundet alt det her, og det har jeg ingen der kan betale for mig!

Finkena

Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad angår der penge du har tabt er der ikke noget du kan gøre udover tørre dine øjne og komme videre. Du må finde et nyt mærke du kan sælge og så må tjene pengene ind på. Du må op på hesten og komme videre med din forretning nu

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da også rigtig træls (sådan siger vi i Jylland), og de ødelægger det jo kun for dem selv.. Men desværre har de ingen forpligtelser over for dig i den henseende.
 Du har fået varerne leveret til den pris i havde aftalt - Og hvis de ellers har overholdt leveringsdato osv., ja så har de deres på det tørre. De har ikke pligt til at tage varerne tilbage eller at give dig en afdragsordning og de må gerne lægge renter på.. Og jeg ved det ikke med sikkerhed, men tror ikke de har pligt til at svare på en mail - Men det at de ikke gør det, viser da bare hvor useriøse de er.

Det er jo lidt som hvis en kunde køber en bluse til 200 kroner hos dig og går med den i14 dage, hvor efter hun finder den til 100 kroner i en anden butik, så kan hun jo heller ikke få den byttet igen. Så det ville være svært at lave reglerne sådan, at man både beskyttede leverandør og forhandler, uden at det blev uretfærdigt på én eller anden måde.

Hvis du har mulighed for det, så lån pengene i banken og få dem betalt - Eller måske du kan sælge dit varelager lidt billigere til en anden forhandler? Fx en af dem på QXL? Ellers, gør som en anden foreslår - Sæt tøjet heeelt vildt ned, så du kun lige får dækket dine omkostninger - Du trækker kunder i butikken, får pengene hjem og de kunder som kommer ind af døren, køber måske også andre varer mens de er i gang. (Hvis du har andre varer eller kan få det?)

Det kan  nok ikke undgås i alle forretninger at man engang imellem kommer til at købe noget hjem, som ikke kan sælges - Vi har fx også nogle kuverter stående, som vi er kommet til at købe for dyrt og derfor må sælge dem til under indkøbspris. Men så laver nogle knaldtilbud engang imellem, som trækker kunder i butikken og de fleste køber også lige et par kasser, poser osv., for så kan de jo lige så godt få det hele med.
Så pas på ikke at sætte alle dine penge på én hest, men find et par andre leverandører med det samme, hvor fortjenesten er bedre og lad være med at købe for store mængder hjem en anden gang. (Det er jo nemt at være bagklog Wink)

 Hvis alt andet glipper, må du snuppe dig et job som ferieafløser på en fabrik i nærheden, det kan give nogle gode penge.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Ja, tør øjnene siger du nok, men det er sgu svært når man skylder dem penge man ikke har.

Finkena

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rigtig træls, er selv fra Jylland, så den strofe bruges ofte;0)

Jeg er enig med dig i dit eksempel med trøjen, men uenig i at det er helt okay fra leverandørens side at gøre sådan. Hvis en leverandør tænker på den måde, at man får produceret en del til ens forhandlere der giver fuld pris for det de bestiller og det kan betale det de selv får på lager så de kan sælge det ud til andre privatpersoner til meget billigere penge, så er der noget galt! For så forfordeler de jo egentlig priserne til de forskellige forhandlere alt efter om det er deres veninder eller forhandlere.

Jeg forstår heller ikke at de ikke godkender en betalingsordning, måske har man ikke krav på det, men deres alternativ er at erklære os konkurs, og så får de da slet ikke deres penge før om 20år!

Mht at blive ferieafløser på en fabrik - så er det jo ikke det sagen drejer sig om;0)

 

Finkena

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finkena Det er en forfærdelig situation du er kommet i og jeg føler virkelig med dig. Jeg tror det er en situation vi alle (dem der har en leverandør :)) kan ende i, men ofte en situation man sjældent forestiller sig. For i bund og grund er det videresalg og i sidste ende er det et spørgsmål om moral og etik.

For cirka en måned siden lavede jeg en ordre hos en leverandør på cirka 350000 kr. dagen efter fortæller de mig at prisen er steget 15 % og det må desværre inkl. på ordren jeg lavede dagen før. Det er jo helt forkert, men valget er at jeg tager det videre med min advokat osv., men hvad kan jeg gøre? varen er helt speciel og jeg skal bruge den her og nu.
Konsekvensen må være at når jeg har fået min vare (som var solgt) jaså skifter jeg leverandør, for det holder ikke.

Situationen kan ikke sammenlignes med din...overhoved, men pointen er at du kan blive ved med at råbe og skrige mod himlen at det ikke er korrekte/fair/rimeligt problemet er bare at du intet kan gøre. Du må prøve at få det bedste ud af situationen også må man sige at du er blevet en del klogere. Mit råd er bare at du kommer videre og pas på med ikke at "sidde fast" i det urimelige.

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)