Jeg glemte lige at tilføje, at du i langt de fleste kontrakter altid har en klausul som sidste punkt, hvor der tages højde for en masse ting (krig, strejker, IT-nedbrud osv) og det er som regel der, hvor de fleste bare siger nå ja. Mange tror, at det bare er en standardformulering, som ingen bruger til noget. Men det er faktisk dyb alvor, hvad der skrives her. Hilsen Jakob
|
Finkena:Hej Aminoer,
Jeg står i en super kedelig situation med en leverandør. Historien er lang, men skal prøve at gøre den kort.
Vi har et tøjmærke i butikken, som ligger overalt i både butikker og på nettet til ingen penge. Lige så snart de nye kollektioner kommer bliver leveret, bliver priserne dumpet. Det er selvfølgelig sørgeligt at ens konkurrenter gør det, men det er hvad det er. Leverandøren selv har de sidste 4 måneder, selv afholdt lagersalg med varer vi stadig har i butikkerne, og de kan jo sælge disse ud til spotpriser. Men ikke nok med det, de har taget på en del messer hvor de igen har solgt varer ud vi har i butikkerne, samt taget "kollektionsprøver" med ud på spritnye kollektioner - det skal lige siges at det var så små fejl at man ikke kunne se det var kollektionsprøver.
Det har gjort at mange af os forhandlere ikke har kunnet sælge vores varer, er de blevet solgt, har det været med procenter fra 25-50%, nogle endda med op til 80% som leverandøren selv har solgt til. De sælger også til kunder der ikke er "autoriserede" forhandlere, forstået på den måde at det ikke er til netshop eller butiksejere, men folk der gerne vil tjene en skilling på feks Qxl og Trendsales.
Disse varer har de solgt ud med besparelser på op mod 90% - det giver mig en ide om hvor lidt disse "forhandlere" har givet for varerne, og den konkurrence kan vi jo slet ikke være med i. Vi har mange kunder der prøver varer i vores butik, og siger direkte at de går hjem og køber dem billigere andetsteds - det er bittert!
Vi står nu i den situation, at vi selvfølgelig ikke kan betale regningen for disse varer da kunderne ikke vil købe dem. Kan man på nogen måde gøre leverandøren ansvarlig for ens tab når de selv konkurrerer mod os forhandler?
Hvis man skal lave en afdragsordring, hvordan ser det så ud som erhverv, altså hvor store skal afdragene være? Det skal siges vi har et I/S, så de skal selvfølgelig nok få deres penge på den ene eller anden måde, men vi betaler alt andet vi skylder, det er kun denne regning på 100.000kr vi ikke kan betale, og er uenig i, for vores varelager er ikke længere ret meget værd når leverandøren sprøjter deres varer ud til langt billigere penge andre steder.
Vi har nu stoppet vors samarbejde med leverandøren, men vil stadig modtage varer frem til nytår da disse blev bestilt inden alt dette skete, men jeg har hørt fra andre forhandlere, at de med det samme varerne kommer ind ad døren, igen vil sætte dem ned da alle forhandlere døjer med at sælge ud til fuld pris.
Er der noget at gøre ved ovenstående?
Lav dit eget lagersalg, sælg dette mærke til din kostpris, bare for at komme af med det. Sælg alle dine fremtidlige levereancer fra dette firma til kost plus 10% i din forretning. Det trækker kunder ind der køber andet og du giver igen af samme skuffe...
/Jesper