Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tak til Irland

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu bliver jeg sikkert uvenner med det halve Amino - eller lidt under :)

Men ... i betragtning af, at EU ofte betegnes som et "folkeligt projekt", må politikerne vel snart se i øjnene, at der er alt for lille opbakning til at det faktisk er "folkeligt". Og hvis det ikke er folkeligt, hvad er det så? Elitært? Det er i hvert fald, i mine øjne, et risikabelt projekt, hvis det er ikke er solidt forankret i en meget bred støtte fra det store flertal i EU - lidt på samme måde, som vi i Danmark har en bund solid og bred opbakning i befolkningen til de grundlæggende principper i velfærdsstaten.

Jeg er ikke så ekstrem modstander af EU som jeg var engang. Jeg kan godt se, at der på sigt er mange ting vi kan gøre bedre sammen, men jeg synes bare det også, at det er virkelig vigtigt, at det meste af befolkningen bakker om om disse store forandringer. Ellers er jeg bange for, at det på sigt vil skabe et mere uroligt Europa, og det var jo det modsatte der var en af de vigtige grunde til at starte EF. "Fredens projekt" kan blive brændfarligt, hvis vi ikke får det meste af befolkningen med!

Demokrati er sgu besværligt! Jeg kan da godt se, at det må være skide irreterende som politiker, at være i så stor uoverensstemmelse med sine vælgere i de vigtige spørgsmål om EU. Men jeg synes bare ikke vi har noget alternativt til demokratiet lige nu - det dur altså ikke, at et mindretal, eller et meget lille flertal, presser SÅ store forandringer af vores verden igennem.

Anyway, det var ikke for at starte en lang EU- og demokrati-debat - men det er måske allerede for sent :)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

jae,takke kan du jo sådan set sagtens gøre.... problemet er bare at et nej jo ikke altid vinder over ja. Så selvom der er sagt nej.....kan det sagtens ende med et ja Huh?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg ved godt at politikerne kan være lidt tungnemme, men mon ikke det alligevel snart siver ind? :)

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Nu bliver jeg sikkert uvenner med det halve Amino - eller lidt under :)

Nej, vi bliver ikke uvenner over sådan noget. Vi bliver uvenner hvis du kalder mig associal og dum fordi jeg ikke er enig med dig, men det regner jeg heller ikke med du gør.

Mikkel deMib Svendsen:
Men ... i betragtning af, at EU ofte betegnes som et "folkeligt projekt", må politikerne vel snart se i øjnene, at der er alt for lille opbakning til at det faktisk er "folkeligt". Og hvis det ikke er folkeligt, hvad er det så? Elitært? Det er i hvert fald, i mine øjne, et risikabelt projekt, hvis det er ikke er solidt forankret i en meget bred støtte fra det store flertal i EU - lidt på samme måde, som vi i Danmark har en bund solid og bred opbakning i befolkningen til de grundlæggende principper i velfærdsstaten.

EU har over de sidste 10 år postet penge i Irland for at flytte dét fra det U-land det var. Nej kampagnen i Irland har slået på at "EU kan ændre vores skatteregler", selvom det jo er EU penge er har finansieret Irlands vækst.

Hvad angår det folkelige, så har jeg et problem. Kim Larsen er folkelig, Tuborg er folkelig men ingen af delene er det bedste valg (no offence, Kim Larsen). I et demkorati tæller vi hovederne, men vi vejer dem ikke. Hvis du mener at flertallet har ret i en irlandsk folkeaftemning har de det også i et dansk folketingsvalg. Du køber ikke de præmisser selv, vel Mikkel?

De fleste vælgere har ikke oplevet 2. verdenskrig inkl. dig og undertegnede. Når vi taler om "fredens pjojekt" så er EU en succes.

Mikkel deMib Svendsen:
Anyway, det var ikke for at starte en lang EU- og demokrati-debat - men det er måske allerede for sent :)
 

Nej. Hvem i alverden ville mistænke dig for det :-) 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:
I et demkorati tæller vi hovederne, men vi vejer dem ikke.
 

Blot for at præcisere, så har jeg ikke et bedre forslag. 

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Ja, jeg ved godt at politikerne kan være lidt tungnemme, men mon ikke det alligevel snart siver ind? :)

 

Levebrødspolitikerne er da pisseligeglade med vælgerne, hvis vælgerne var interssante var det jo meget anderledes. Bl.a. ville de lade folk stemme og give de folkevalgte (EU-parlamentet) lov til at fremsætte lovforslag som i rigtige parlamenter.

Jeg vil også sende en stor tak til dem der stemte i Irland. Når alle ikke må stemme, så synes jeg det er korrekt at stemme nej for alle de andres skyld.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Profit:
Levebrødspolitikerne er da pisseligeglade med vælgerne, hvis vælgerne var interssante var det jo meget anderledes. Bl.a. ville de lade folk stemme og give de folkevalgte (EU-parlamentet) lov til at fremsætte lovforslag som i rigtige parlamenter.

Levebrødspolitikerne lever da netop af vælgere der køber one-liners.

Er en lang række populistiske indenrigspolitiske forslag gavnlige for demokrati og det fælles projekt? - jeg tvivler.

Profit:
Jeg vil også sende en stor tak til dem der stemte i Irland. Når alle ikke må stemme, så synes jeg det er korrekt at stemme nej for alle de andres skyld.
 

Sagen er ligegyldig. Stem nej!  

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler, Jeg tror ikke helt forstået hvad jeg mener med "folkelig opbakning" ...

Der er ingen tvivl om, at når man spørger befolkningerne i EU landende i spørgsmål som f.eks. det nuværende tragtatforslag, så stemmer de fleste som i Irland. Modstanden mod den vej som EU bevæger sig har sålænge jeg kan huske ligget og svunget lige over og under 50%. Det ved politikerne godt, og det er naturligvis opgså derfor de har forsøgt at designe tragtaten, så den kunne undgå at komme til folkeafstemning. Det har ikke været nogen hemmelighed.

Naturligvis har vi valgt politikerne til at tage stilling for os i de fleste daglige spørgsmål, men der er jo netop en grundlovssikring, der gør, at meget store ændringer skal befolkningen stemme om. Man kan så spørge om hvor store ændringer man bør spørge befolkningen om, og om det er ok, at klippe tingene op i mindre bidder, så de lige præcis kan slippe under Grundlovens krav om folkeafstemning. Det synes jeg ikke det er. Det er også den slags manøvre der ofte kaldes "demokratur".

Disse store spørgsmål om EU - som nu tragtaten, er også væsentlig anderledes end alle de andre love som vi ellers har sat politikerne til. Hvis f.eks. den nuværende regering laver nogle love og regler i Danmark, så kan en anden regering efter næste folketingsvalg lave dem om. Sådan er det ikke med tragtaten. Når først den er ratificeret, så er den i praksis meget, meget svær at komme ud af. Det er derfor det er vigtigt at der er et bredt flertal bag den i befolkningen. Og det er der altså ikke.

Irland er blot det eneste land som har haft en folkeafstemning om tragtaten. Havde flere lande haft det, kunne det meget vel være blevet et nej i nogle af dem også - inklusiv Danmark.

Jeg synes at politikerne har undervurderet den opgave det er, at overbevise folk om, at projektet er rigtigt - ja, nogle har måske ligefrem været ligeglade, Og det ER altså en vigtig opgave! Lige nu opfattes EU af alt for mange i Europa som et elitært projekt - og det er altså ikke sundt.

Jeg elsker indledningen til Jydske Lov, der siger det så lysende klart:

"Loven skal være ærlig og retfærdig, taalelig, efter Landets Sædvane, passende og nyttig og tydelig, saa at alle kan vide og forstaa, hvad Loven siger."

Specielt det sidste ..."saa at alle kan vide og forstaa, hvad Loven siger." synes jeg er vigtigt. Vores samfunds regler skal, efter min mening, være skruet sammen på en sådan måde at folk forstår det. Sådan er det langt fra i dag, men med meget af det der foregår i EU er det faktisk blevet værre. Folk forstår mindre og mindre af hvordan tingene hænger sammen, for det bliver mere og mere komplekst, og lovteksterne mere og mere umulige at forstå.

Jeg synes det er et problem for demokratiet, hvis folk ikke forstår hvorfor beslutninger tages som de gør. Det er et problem for demokratiet, at folk, som det er nu, i meget høj grad ikke kan forstå hvorfor de betaler den skat de gør - eller sådan lige selv kan regne ud, hvad de egentligt skal betale. Jeg synes det ville styrke demokratiet, hvis regler var lettere at forstå. Det ved jeg godt er virkelig svært. Det er ikke let, at beskrive komplekse ting, på en måde, så det bliver tilgængeligt for alle. Men det ER muligt! Og det må være et rimeligt krav fra os - som befolkning, at vi forstår de regler der er, de love der vedtages - og den retning som EU bevæger sig i.

Jeg har ofte diskuteret det her med advokater. Noge advokater kan skrive kontrakter på en måde, så det er død-lette at forstå, men samtidg er 100% juridisk holdbare. Andre advokater, skriver på en måde, så det er næsten umuligt at forstå, og argumenterer på kritik så med, at "jamen, sådan bliver det nødt til at være, for at være juridisk holbart ... bla bla bla" Bulshit! Det er bare fordi de forsøger at tale udenom, at de bare ikke er så gode til at formulere sig. Og det synes jeg i høj grad også EU politikerne gør. Jeg er 110% sikker på, at mange af de her EU ting sagtens kunne formuleres og beskrives på måder, der gjorde det langt mere forståeligt for almindelige mennesker.

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:
Levebrødspolitikerne lever da netop af vælgere der køber one-liners.
 

Jeg er nu af den opfattelse, at levebrødspolitikerne bruger "one-liners" fordi de ikke evner andet. Hvis levebrødspolitikerne skal sige noget over 10 ord går det galt.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Profit:
Hvis levebrødspolitikerne skal sige noget over 10 ord går det galt.

Jeg har ved flere lejligheder haft fornøjelsen af gode samtaler med folketingsmedlemmer, som har siddet i så mange år, at de har mistet deres almindelige faglig kompetencer, og som derfor må betegnes som levebrødspolitikere. Min oplevelse er, at det går ganske fint at komme med velovervejede og reflekterede sætninger på langt over 10 ord, når samtalesituationen f.eks. er en god middag.

Jeg tror ikke, man når så langt i politik, hvis man er ubegavet.

Hvad angår EU, har Mikkel ret, men det kan der vist ikke herske tvivl om.Big Smile

mvh Hans

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)