Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tak til Irland

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:
Du fejlfortolker, manipulere og spinner konsekvent på det jeg skriver og derved opnår du ikke at debatere en reel forandring eller mulighed for reform eller andet konstruktivt.

Ok, jeg hopper tilbage til at være alvorlig igen. 

Ja, jeg spinner, misforstår, afsporer konsekvent for at forhindre dit forslag i at få nogen gang på jord. Hele min pointe er jo hvor nemt det er at skyde forslag ned i forhold til at få nye vedtaget. Du vil have et nyt forslag igennem og jeg starter med at demonstrere at der vil være folk som har helt legitime grunde til at få det skudt ned.

Ronnikc:
Derudover er det jo meget belejeligt at man kan opfinde svar, postulater, holdninger og faktuelle forhold undervejs - men reelt set har du jo ikke hold i et eneste element af hvordan virkligheden faktuelt ser ud i dag.

Jeg har ikke opfundet noget som helst jeg ikke kan forsvare, men du skal bruge kræfter på at dementere mine misvisninger i stedet for at fremme dit forslag. Jeg forsøger at demonstrere hvordan tingene ser ud i realpolitik. Jeg behøver ikke vinde debatten (og jeg behøver ikke have ret) men skal bare mudre den nok til at du ikke kan få flertal for dit forslag. Du skal kommunikere komplekse og nuancerede overvejelser, mens jeg bare skal forhindre dig i det. Sådan er virkeligheden i politik og når man brokker sig over "levebrødspolitikere" og at "det er politikernes ansvar" osv. osv., så burde man måske som vælger gribe i egen barm.

I eksemplet bruger jeg f.eks.:

  • Et ordsprog. Det er jo nemt at forstå i forhold til al din "politik-snak".
  • Vender dit argument og refererer til "Benchmark af a-kasser" som venstrefløjen kritiserer for at afspore debatten og sende bolden tilbage.
  • Jeg overtager dine værdier, idet jeg tænker på de ledige, underforstået at du ikke gør. Jeg accepterer altså ikke at vi begge har samme ønske men blot er uenige om hvad der er bedst.
  • Jeg laver en en fiks Guilt By Association idet dit forslag jo være dårligt hvis eksperter (og f.eks. Enhedslisten) er enige med dig.

Ja, og listen fortsætter med appel til følelser (tryghed og frygt) og andet bras. I denne tråd på Amino har jeg på forhånd skrevet at jeg ville gøre det og jeg lader mig selv repræsentere en række personer, så det er nemt at gennemskue. Men i realpolitik har du en række interesser der vil bruge hver deres argument og metode for at skyde et forslag ned. Da de fleste vælgere ikke kan eller gider sætte sig ind i den eksisterende lov eller dit forslag er mine argumenter meget nemmere at hoppe på.

Ronnikc:
Dagpenge systemet er komplicieret i dag (som du selv konstaterede i starten) og en forenkling behøver bestemt ikke være vodoo - det handler meget simpelt om at huske hvad formålet er - nemlig at få de ledige i job igen.

Ja og den nye traktat er kompliceret og en kommunesammenlægning er kompliceret. Jo mere kompliceret des større modstand og des nemmere at nedskyde. Det er præcis min pointe omkring afstemningen i Irland. Jeg anerkender man kan have gode argumenter for at stemme nej, men jeg kan bare ikke se nogen bruge dem. Istedet er det en masse i samme stil som jeg fyrede af mod dig - og hvorfor? Fordi det virker!

Derimod er simple ting som "Aldersgrænse på 18 år for at købe cigarretter", "Strengere strafre til voldsmænd", "Ingen dommere med tørklæder" osv. meget nemmere at få vedtaget. Her kan vi alle have en mening uden at sætte sig ind i noget som helst.

Ronnikc:
Ps. hvis du reelt ønsker at debatere noget hvor der er en mening så undlad gerne citater i overdreven stil - det er muligt at læse indlægget over er der for unødvendigt og prøv at forhold dig reelt til de enkelte punkter istedet for overfladiske retoriske modsvar.
 

Det var jo også et af tricksne. Tag et lille citat eller delelement og blæs det op til en afgørende faktor :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er måske i høj grad at du selv synes at det er hvad du gør - men prøv at gennemlæse dine indlæg igen så bør du vel nok kunne se at det ikke holder vand. 

udvikler:
  • Et ordsprog. Det er jo nemt at forstå i forhold til al din "politik-snak".
  • Vender dit argument og refererer til "Benchmark af a-kasser" som venstrefløjen kritiserer for at afspore debatten og sende bolden tilbage.
  • Jeg overtager dine værdier, idet jeg tænker på de ledige, underforstået at du ikke gør. Jeg accepterer altså ikke at vi begge har samme ønske men blot er uenige om hvad der er bedst.
  • Jeg laver en en fiks Guilt By Association idet dit forslag jo være dårligt hvis eksperter (og f.eks. Enhedslisten) er enige med dig.

Jeg brugte ikke i særlig grad "politik-snak", statistik eller tal i overdreven mængde.

Du er slet ikke konsistent i dit forsøg på at tænke på de ledige - istedet bliver dit indlæg modsætningsfyldt og meningsløst.

Igen er du første ude og sige eksperterne er imod og så med - modsætninger der ikke er konsistente ville blive skudt ned af en effen journalist på nul komma fem.

I forhold til en konstrueret debat som her kan du altså slippe afsted med det - indtil du bliver modsagt - jeg valgte så i første omgang blot at respondere at jeg ikke gad spilde min tid på det på det niveau - og det jo heldigvis min ret jeg er jo ikke politiker og bliver det heller aldrig.

Hvis du derimod har set Hjort Frederiksen i diverse tv programmer m.v. vil du bemærke at han kører en betydelig anden stil som er noget mere simpel og konsistent. Han gentager simpelthen de 3 samme sætninger igen og igen og igen uanset hvad journalisten/eksperter/den politiske modstander siger - Det er ren teletubbies men det må jo virke.

Men altså jeg synes slet ikke du opnår det du vil forsøge at bevise - tværtimod er det på et niveau så det blot bliver meningsløst som jeg skrev i mit oprindelige svar - for der kan vist ikke være nogen tvivl om gennemskueligheden i dine svar.

Derudover så tror jeg du tager grundigt fejl - Vælgerne, altså befolkningen, er trætte af det, de gider ikke spin og retorik og jeg tror seriøst at den næste politiker som tør kalde en spade for en spade har meget at vinde og ufatteligt lidt at tabe. Det spil som du åbentbart vil belærer om her er jo et gammelt spil og i virkeligheden er det slet ikke det som afgør de store træk og hovedlinier for forandringer i samfundet - Det er diskursive kampe på et helt andet niveau hvor kommissioner, råd og nævn involveres og bruges til at blåstemple forandringerne (strukturkommissionen, velfærdskommissionen osv.) der sætter de store linier.

For så at relatere det til Irland debatten igen (back on track) så synes jeg måske snarer det er relevant at se på den offentlige debat op imod afstemningen om dansk deltagelse i 3. fase af ØMUen - Der var ikke mangel på argumenter hvorfor det ville være katastrofalt at stemme nej, men det viste sig jo at ikke et eneste af alle de argumenter holdte vand - Så nu har jeg så bevist at det forholder sig stik modsat af hvad du siger jvf. dit eget syn på hvordan den slags fungere.

Argumenterne omkring demokratisk underskud i EU er fuldstændigt valide - Der _er_ et demokratisk underskud i EU uanset hvordan du fortolker på det så er vi ude i en klassisk problemstilling om demokrati uden demos.

Så kan du selvfølgelig vælge at mudre debatten, spinne osv. alt det du vil men det ændre jo heldigvis ikke på problemet stadig eksistere og hvis ikke du tager problemet seriøst så fører det blot til endnu større problemer i fremtiden - Det ville måske have været smart om EU eliten havde taget det franske og det hollandske nej til indtægt og faktisk forsøgt at starte en demokratisk og involverende process i EU hvor hele projektet kunne folkeliggøres - desværre valgte man istedet at fifle med formuleringerne og snyde traktaten igennem i samtlige lande på nær Irland hvor en højsterets afsigelse sikre demokratiet.

Så indtil EU eliten tager borgerne og demokratiet alvorligt igen og faktisk forsøger at inddrage og involvere dem så tvivler jeg på at EU har en problemløs eller lovende fremtid.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni

Jeg synes netop igen alt hvad du skriver beviser pointen. Du vil gerne debattere dagpengereform på et niveau der overbeviser læseren af Weekendavisen, men den almindelige vælger tror jeg hellere vil se en ekstra episode af "Hit med sangen" i stedet.

- Du nævner igen Hjort Frederiksen og han sidder jo rent faktisk ved magten, mens du beskylder ham for at gøre dét jeg siger virker.

- Hvad angår den næste politiker der kalder en spade for en spade, så tror jeg du vil finde mange i Dansk Folkeparti der netop mener Pia Kjærsgaard gør det.

- Hvad angår kommisioner, så kan de ganske rigtigt sætte de store linjer, men uanset hvor mange der f.eks. har sagt at indkomstskatten i Danmark er for høj (OSCD, velfærdskommision, vismænd) så står det jo slet ikke mål med reelle tiltag. Iøvrigt sidder der ofte politikere i kommisioner (men altså ikke i dem jeg lige nævnte).

- Du nævner ØMU-debatten hvor danskerne stemte nej. Hvorfor? Fordi vælgerne havde sat sig ind i økonomisk politik og lavet egne beregninger over den forventede kursudvikling af Kronen - næppe.

- Hvordan kan argumenterne om 'demokratisk underskud' have noget med traktaten at gøre? Har Irland stemt 'nej' på grund af 'demokratisk underskud'? Og bliver EU mere demokrati af at stemme nej? Hvis nu vi antager at traktaten hverken gør demokratiet værre eller bedre, så er det vel netop en proteststemme, når man bruger 'demokratisk underskud' som argument. Med andre ord: Hvad har 'demokratisk underskud' overhovedet med sagen at gøre når vi taler om traktaten?

Det er altid nemmere at bebrejde andre og i dette tilfælde politikerne. Hvis du mener du repræsentererer den almindelige borger, der nu vil have ærlig snak og holdte løfter, så kunne du jo gå ind i politik og få stor succes. Man starter naturligvis i det små og melder sig ind i et politisk parti. Så bliver man opstillingsberettiget og til sidst kan man blive valgt. 

Man kan - med andre ord - påtage sig et ansvar selv og derved få direkte indflydelse på den konkrete politik der føres. Sålænge man ikke gør det må man nøjes mellem at vælge mellem de opstillede. Er der ingen man kan li'? Ja, så er det vel bare ærgeligt, men det kan da aldrig være de valgtes skyld.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tiltro nok til at den alm. vælger kan forholde sig til om man stiller konstruktive og kvalitative krav til ledige i dagpengesystemet istedet for kvantitative krav, som hurtigt bliver meningsløse og grænsende til at have en modsat effekt af intentionen. Der er immervæk en ledig i de fleste familier som vælgerne kan relatere til.

Jeg siger at Hjort Frederiksen er klog nok til ikke at vælge den metode du beskriver - der er en forskel.

DF henter stemmer på angst - Det er set før og det er, som du selv er inde på, en måde at argumentere og rekruttere vælgere baseret på følelsesmæssig argumentation. Den nemmeste måde at slå alarm klokkerne til når en politiker gør det er når man hører sætningen "Jeg mener bare" eller "Jeg føler bare" - Førhan var det stort set kun Pia K. der brugte det man Fogh blev over tiden voldsomt bedre til at tage det i brug også og ingen tvivl om at det da er en udbredt måde at "argumentere" for din sag på, jeg savner så personligt den logiske argumenation.

Du nævner jo lige præcis hvorfor kommissioner, råd og nævn bruges - Man sætter dem igang med et arbejde og forventer så at de kommer ud med et resultat man så går ud og afviser på det kraftigste over for befolkningen, hvorefter man så gennemfører halvdelen og siger at man skam ikke gjorde det der blev foreslået (efterløn, pension, struktur m.v.). Et godt eksempel er f.eks. ugen før strukturkommissionen blev nedsat udtaler ministre fra regeringen at der ikke er nogen planer om en strukturreform. Før velfærdskommissionen var alle idéer om at rører ved efterlønnen dødsdømte (læren fra Nyrup) og efter velfærdskommissionen (som diskursivt havde forandret dagsordnen) var det pludselig ikke så slemt længere, og derved undgår politikeren at komme i vælgerfælden hvor man bliver straffet ved næste valg - Så du skal altså lige et lag dybere inden du fanger brugen af råd, nævn og kommissioner.

Jeg mener bestemt at en stor del af årsagen til Nej'erne såvel i Irland som i Frankrig, Holland og Danmark skyldes det demokratiske underskud og frakoblingen af befolkningerne fra EU projektet.

Folk stemmer nej af mange forskellige årsager men fælles for dem alle er vel at ingen af dem der stemmer nej føler en særlig kobling til eller som en del af EU projektet og deri ligger problemet. Det er jo sådan med demokrati at vælgerne ikke behøver at sætte sig ind i tingene - men politikerne har død og pine at respektere vælgernes holdning for det er jo essensen i demokratiet.

Det er meget fint du belærer mig om hvordan man melder sig ind i et parti og bliver opstillingsberettiget - Det er 13 år siden jeg var det, så jeg tror skam godt jeg kender vejen hvis det var noget jeg ønskede.

 

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)