Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig bibeskæftigelse som virksomhedsform

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,
hvis der er blevet spurgt om det her før, så undskylder jeg, men jeg har ikke kunnet finde svaret.

Jeg har forhørt mig hos min a-kasse ang. dagpengeregler for selvstændig bibeskæftigelse.

Max. 15 t/uge ved selvstændigt momsregistrert virksomhed i max. 78 uger.

Sagen er blot den, at vi er to personer og derfor vil stifte vores firma i virksomhedsform (enten ApS eller A/S). Så gælder ovenstånde regler ikke længere (hvis man ejer mere end 10%).

Konsulenten fra a-kassen kunne kun være enig med mig i, at de regler er iværksætterfjendske, men sådan er det.

Dvs. hvis vi individuelt blev momsregistrerede kunne vi påføre det som selvstændig bibeskæftigelse og få dagpenge, men når vi går sammen i en virksomhed så er det samme arbejde ikke længere en bibeskæftigelse og vi kan ikke længere få dagpenge.

Er der nogen der har et forslag til hvad vi bør gøre?

Jeg vil understrege, at det ikke er for, at lege samfundsnasser at jeg efterspørger input på dette. Faktum, er at vi begge kommer til at gå de første mange måneder (min. 6) uden indkomst og det arbejde vi lægge godt kan være udenfor alm. arbejdstid.
Selvfølgelig regner vi med, at det lykkes og vi kan komme ud af dagpengesystemet og det er vel i sidste ende målet for a-kasserne (og vistnok også AF?!?)

/Marcus

-- ScanvoX --

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Det mest nærliggende svar er vel, som du selv nævner,
at lave et firma hver, og samarbejde om opgaverne,
og så vente med at starte selskabet til der er arbejde
og penge nok til at I begge kan arbejde fultids.
Det har I nok allerede tænkt over.
Henning Buddig
Fra Valby
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er også bange for at det er den eneste mulige løsning. Det virker bare så fjollet - men sådan kan vi jo lide det her i landet.

/Marcus

-- ScanvoX --

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marcus,

Læs evt. denne tråd, som i bund og grund handler om det samme: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=3130
 
Martins råd i tråden, som jeg kun kan bakke op om:
 
God damn, tag dog springet og smid sutten. Hvad er det værste der kan ske?
Hvis du ikke kommer væk fra AF, så finder du dig selv siddende på en bænk med en bajer i hånden om 10 år ;-)
 
Du står lidt i samme situation som jeg stod i for 3 år siden. Jeg var dog ikke i en a-kasse, så der var kun den hårde vej: Et deltidsjob! Jeg var telefonsælger, og Martin kunne sikkert fortælle lange historier om livet som deltidstaxachauffør
 
Med andre ord, et deltidsjob giver dig lige præcis den frihed du eftersøger, som a-kassen ikke kan give dig.
 
Go for it!
 
mvh Carsten
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)