Hej Thomas!
Har engang arbejdet i kanalen og har i anden sammenhæng haft de samme overvejelser som du. Her er et par enmer du kan have med i dine overvejelser. Nu skriver du ikke om du er alene eller repræsentant for et firma med flere ansatte, så jeg antager lidt til højre og venstre.
Pris
Hvad skal slutkunden betale for dit produkt? En distributør skal have en væsentlig avance - hænger regnestykket så stadig sammen, hvis du regner baglæns? Slutpris (minus) distriburørens avance = din pris til distributøren.
Support
Er dit produkt support-tungt? Er der en forretningsmulighed i at yde support på dit produkt? Kan du selv klare det, hvis du mener at der vil være mange supporthenvendelser fra slutkunderne? Skal distributøren uddannes i produktets funktionalitet for at kunne yde support, hvor komplekst er produktet?
Udvikling/konsulentforretning
Er produktet en box, eller er der udviklingsmuligheder inden for produktet (ligesom i fx. Navision)? Kan du/I selv realistisk håndtere en kunsulentvirksomhed? Navision er nærmest til designet til kanalsalg på grund af udviklingsdelen, hvilket også har gjort Navision særdeles attraktiv hos diverse forhandlere og distributører.
Beskyttelse
Er dit produkt nemt at kopiere? Der er mange dygtige ressourcer i kanalen og de er ikke blege for at forbedre dit produkt og pakke det ind i deres eget emballage.
Markedsføring og salg
Sælger produktet sig selv fordi det udfylder et kæmpe hul i markedet eller findes der alternativer, så I bliver nødt til at overbevise markedet om, at I er det bedste alternativ? Kan i reelt løfte denne opgave og har i kapital og evner til markedsføring?
Ved godt at det ikke giver mange svar, men det er også meget svært når man ikke præsict kender alle detaljer om dig/din virksomhed, jeres ressourcer, produktet, markedet, mv. Håber derfor, at ovenstående kan hjælpe dig med dine videre overvejelser.
Bedste hilsener
Aleksander