Hvis du vil have den mest effektive kampagne, den bedst mullige klikpris, største dækningsgrad og de højeste konverteringer er der en ting som er så absolut det vigtigste: EKSPERIMENTER! Du skal ikke bare sætte dine annoncer op og så håbe på det bedste. Det kan ALTID blive bedre. Og lige når du synes det hele er "perfekt" har markedet ændret sig lidt, og det må du så igen eksperimentere med for fortsat at fastholde de bedst mulige resultater.
Der er en masse faktorer du kan spille på, når du skal optimere dine anoncer. Den vigtigste for de fleste virksomheder er til at begynde med, at lave annoncegrupper 1-1 med søgeord. Et ord, og kun ET, til hver annoncegruppe! Når det er på plads, har du et setup, hvor du kan styre alle aspekter af din annoncering ned til mindste detalje. Så kan du gå i gang med optimeringen.
Du kan forbedre din gennemslagskræft på 3 områder:
- Byde en højere pris - men så falder din ROI muligvis
- Optimere segmentering og keyword-filtrering
- Optimere annonceteksterne
Heldigvis er det de to sidste områder der virkelig betyder noget i optimeringen - det er her du skal fokusere, for det er her du virkelig kan hente noget.
Budpriser - klikpris
Der findes mange forskellige strategier for hvordan du byder på dine annoncer. Ofte kan det betale sig at byde et godt stykke over det du egentligt er villig til at betale på lang sigt, for at få opbygget en tilstrækkelig god
CTR (Click Through Rate). En god CTR giver dig en bedre placering for en lavere klikpris.
Optimere segmentering og keyword-filtrering
Man kan opdele dette område i følgende grupper:
- Optimering af keyword-filtrering
- Optimering af segmentering (målretning)
Optimering af segmentering, går ud på at vælge de lande eller sprog som bedst udtrykke din målgruppe. Hvis du kun sælger i danmark så vælg det. Så undgår du at dine annoncer vises for så mange udenfor Danmark (nogle få vil altid slippe igennem ...).
Derudover kan du vælge hvilke dele af Googles reklamedistribution du vil deltage i - søgeannoncer og andre websites. Det bedste er, at måle de to kanaler hver for sig (eller så tæt på som man kan komme) og så justere kampagnerne hver især så de performer bedst muligt.
Optimering af keyword-filtrering er lidt mere kompleks. En af de fejl mange begår er, at anvende "broad matching" - det vil sige keywords som ikke skrives som: "xxx" eller [xxx] i din adgruppe. Både ord og fraser udvides af Google ved brug af broad matching - og det er groft sagt aldrig godt at vide hvad man så kommer til at matche på. F.eks. udvider Google ordet "lån" med bl.a. varemærket "Ikano" - så hvis du køber lån som broad match kan du altså risikere at dukke op når der søges på Ikano. Det er Ikano''s
advokater naturligvis ikke glade for - så det udløser som regel et lille brev. I know :)
Udover de ovennævne match metoder findes der også "negative ord" - det vil sige ord, som du kan tilføje, og som du IKKE vil matche på. De kan bruges f.eks. i forbindelse med broard match, som en måde at fange mange relevante variationer af et enkelt ord og stadig undgå de varianter du ikke ønsker. Det kunne f.eks. være du annoncerer med broad match på ordet "job" - og så tilføjer "hand" som negativt ord :)
Optimere annonceteksterne
Annonceteksterne er faktisk det aller vigtigste sted at optimere - og et område hvor du bliver nødt til at fortsætte din optimering over tid.
Når du har sat dine keywords op i hver sin adgruppe kan du lave en eller flere annjoncetekster til hver gruppe - hvert keyword. Jeg anbefaler du laver 3 forskellige - gerne M