Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Statsbetalte rådgivere og deres manglende indsigt i lovgivning om selskaber

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.startvaekst.dk/eksperterne/eksperterne.xsql?emne=svar_virksomhedsformer&produkt=eksperterne&tekst_id=79824&show=4&num=0&str=

SMBA-selskaber
Spørgsmål 12.04.2008:
Nu er det jo dejligt at staten poster så mange penge udi assistance til iværksætteri.
Kan I forklare hvorfor de mange statsbetalte rådgivere intet kender til SMBA-selskaber, som er ideelle for nye og små virksomheder?
 
Svar:
SMBA-selskaber betyder "selskaber med begrænset ansvar". De fleste tror, at de må have et sådan selskab for at spare skat, men evt. skatteudskydelse kan klares med den såkaldte virksomhedsordning. Formålet med et selskab er primært at begrænse sine risici som iværksætter. Hvis man er veletableret kan selskabskonstruktionen også være i forbindelse med et glidende generationsskifte. De mest almindelige SMBA er Aps og A/S. Da jeg ikke er statsbetalt rådgiver, kan jeg ikke svare på andres vegne. Du kan iøvrigt finde mere om SMBA på www.eogs.dk (Erhvervs- og Selskabsstyrelsen).
Skrevet af: rådg. civiløkonom peter pedersen.

Svaret "De mest almindelige SMBA er Aps og A/S." viser, at nogle af disse rådgivere end ikke har læst lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, som også omfatter SMBA-selskaber, personlige virksomheder og AmbA selskaber.

At såvel ApS som A/S selskaber er reguleret af hver sin speciallov burde være almindelig kendt. 

De statsbetalte væksthuse rådgiver i deres kursusvirksomhed kun om personlig enkeltmandsvirksomhed, I/S formen og ApS som relevante for nystartede virksomheder. A/S formen nævnes naturligvis også.

Det generelle juridiske begreb "begrænset ansvar" omtales slet ikke.

Når man skriver til mennesker i disse væksthuse svares der naturligvis ikke.  

Statens rådgivere burde kunne give kvalificeret og korrekt rådgning om relevante love og regelsæt, men det kan de altså ikke.

Det er ganske enkelt et gigantisk spild af skatteydernes penge, når hensigten er at fremme erhvervslivet og iværksætteri mens buraukraterne leder de nye iværksættere lige mod de klassiske virksomhedsfælder, hvor de mange katastrofale virkninger kan undgås eller minimeres.

Mit bevismateriate stammer fra relativt få eksempler med efterfølgende studier af de relevante love. 

Dette indlæg sendes også direkte til vores fantastisk gode erhvervsminister Bendt Bendtsen. 

MVH fra Ejler Ottesen 

 

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er sådan set noget vi er enige om Ejler. Jeg er nemlig heller ikke imponeret over de svar som gives på start.dk, virk.dk m.v. (det handlede så ikke om SMBA selskaber) og har også gjort dem opmærksom på det tidligere. Svaret jeg fik tilbage var at de var opmærksomme på problemet. Jeg er heller ikke imponeret af de såkaldte iværksætter-rådgiveres faglige formåen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 9. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 06:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej , jeg er nok et meget godt tilfælde på at der mangler generel rådgivning og klare svar fra myndighederne.

 Jeg har et SMBA som jeg bruger til min virksomhed som it konsulent. Jeg er total nybegynder og valgte at købe mig til et firma for at undgå for meget bøvl.

 Nu er mit problem at Erhvervs og selskabs styrelsen i en telefon samtale siger til mig at jeg i virkeligheden var ulovlig fordi mit firmas vedtægter ikke passede på at jeg var en enkelt person i virksomheden. Jeg blev noget overrasket og også en smule sur fordi jeg havde snakket med skattevæsenet (pr telefon) for at sikre mig at der ikke var nogen problemer med at bruge et smba til min virksomhed.

 Hvad gør jeg så nu. Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at drive en ulovlig virksomhed. Jeg har betalt rimeligt meget for firmaet. og jeg ved ikke hvor meget arbejde der er i at lukke SMBA et ned og starte en enkeltmands virksomhed, eller om det er nødvendigt. Er det muligt at omformulere virksomheden vedtægterne så de kan gøre EogS tilfreds og samtidigt "passe" til mine aktiviteter?

Christian

 

 

 

 

 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du ikke du skulle skyde lidt på din rådgiver i stedet for på skat Tongue Tied

 

Tilmeldt 9. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Pointen er at det ikke burde være nødvendigt med en "rådgiver". Reglerne burde være rimeligt enkle og tilgængelige for selv en "nybegynder" som jeg.

Jeg prøver skam også at komme i kontakt med min "rådgiver" men har endnu ikke været heldig med det.

 

 

 

 

 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hoeghen:
Jeg prøver skam også at komme i kontakt med min "rådgiver" men har endnu ikke været heldig med det.

Og det synes du ikke er et problem Tongue Tied ham har du trods alt betalt for en ydelse.

Svaret fra skat afhænger jo af hvad du spørger om, hvis du siger, "kan jeg drive it-konsulent virksomhed som SMBA" vil de jo sige ja, men ikke nødvendigvis fortælle om alle de forskellige andre muligheder, det er noget dine rådgivere skal vejlede dig i. Jeg er ikke uenig i at reglerne kunne være simplere, men der skal trods alt tages hensyn til en lang række mulige selskabskonstruktioner, der kan dække alt fra virksomheder med én ansat og få tusinde i omsætning til virksomheder med mange tusinde ansatte og milliarder i omsætning. Det betyder naturligvis, at det ikke lige kan være så simpelt så man kan forstå alt uden rådgivere.

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry, så lige der var et par konkrete spørgsmål. Tror ikke du behøver at gøre noget så drastisk som at lukke ned. Du må kunne lave nye vedtægter, men der er vidst et fundamentalt krav om at der skal være 2 ejere af SMBAer så vidt jeg husker, så der skal du nok have en medejer ind (evt. passiv, familie etc.).

At SMBA så nok ikke er den rigtige løsning, er en anden sag. Mit bud ville være at du havde været bedre stillet med et personligt selskab, da din risiko formentlig er begrænset til din arbejdsløn. Hvis du også tager risiko for kundens systemer, kan et selskab med begrænset ansvar være fornuftigt nok.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hoeghen:
Jeg har et SMBA -  valgte at købe .

Man stifter normalt et nyt selskab - man køber service.

hoeghen:
Erhvervs og selskabs styrelsen i en telefon samtale

Enten er registrering af stiftelse gået igennem eller ikke. Hvis ikke hæfter du personligt og beskattes formentlig personligt, hvis ikke forholdene bringes på plads og stiftelse går igennem.

Teknisk set kan du ikke operere ulovligt. Du skal bare straks sikre forholdene bragt i orden.

hoeghen:
snakket med skattevæsenet

Skattevæsenet har principielt ikke noget med registrering at gøre. De beskatter bare. 

hoeghen:
Jeg har betalt rimeligt meget

Hvad har du betalt for denne service og hvem har leveret denne?

---------------------------------------------------

Til de sidste spørgsmål: Må jeg foreslå, at du køber assistance fra mit firma  til KR 6 per minut til at sikre det, du ønsker og bringe dette rod på plads.

Jeg bliver nødsaget til at kigge på de konkrete papirer. Du bør sende dem til mig elektronisk. 

Denne pris er midlertidig og agressiv grundet visse forhold.

Jeg vil gætte på at din service leverandør formentlig har lavet nogle unødigt komplicerede vedtægter for at begrunde nogle ekstremt høje priser for en sådan service.

Visse leverandører kræver ifølge pålidelig kilde i en større dansk industriorganisation KR 19-23000 for denne service. 

Disse visse leverandører har udnyttet mit researcharbejde og har ikke betalt vederlag herfor og jeg har derfor ved min ekstremt lave prispolitik og denne google add:

    smba-selskaberi, Stiftelse for Kr 360 per time,  Gratis hos EogS

været tvunget til en regulær priskrig for at presse disse visse handlende ud af markedet og promovere mine ideer om SMBA selskaber og håndtering af skattevæsenet.

Keld Simonsen fra foreningen DKUUG bragte første gang mit researcharbejde i medlemsbladet DKUUG-NYT og arrangerede et seminar. Videoer fra dette seminar samt artiklen kan gratis downloades. Der er mange svar til generelle spørgsmål omkring SMBA-selskaber og skat. Seminaret var gratis for medlemmer og folk udefra betaler normalt KR 50 for hele seminaret på 3 timer.

Din leverandør har næppe fortalt dig herom.

Vi afholder gerne tilsvarende gruppeseminarer, som formentlig kan gøres for KR 100 per deltager.

Erhvervsminister Bendt Bendtsen og hans ligesindede bør takkes mange gange for deres erhvervsvenlige tiltag for små virksomheder og loven om visse erhvervsdrivende virksomheder. Disse overordentlig kompetente og sympatiske mennesker er bare endnu ikke kommet igennem med en nødvendig skattereform.

Jeg er HD-R med teoretisk del af revisoreksamen og har efter 17 år i USA de sidste 3 1/2 år læst op på skat og relevant jura, da jeg konstaterede at de for små danske virksomheder forfærdende vilkår ikke var forbedret siden min afgang OG at højt betalte revisorer og erhvervsadvokater åbenbart ikke har sat sig ind i den for små virksomheder relevante lovgivning. Relevant viden og at SMBA selskaber som mulighed er klart ikke kommet ud til dem, hvor det er relevant. 

Håndværksrådet og andre af de små virksomheders egne organisationer har intet gjort og foretager sig intet trods personlig aflevering af min artikel. 

Og så har der på Amino været en kolossal modstand mod SMBA selskaber fra visse flittige skribenter.

Henriksen fra Aktino skrev første gang på Amino om resultatet af dette researcharbejde i 2007 og blev jordet af disse flittige skribenter.

Det sidste halve år har jeg deltaget i dialogen, hvor det var relevant og åbenbart irriteret disse mennesker ved mine saglige indlæg underbygget med logiske argumenter. Det har været tidskrævenende men også fornøjeligt. Da jeg nu får en del henvendelser fra Aminoer kan det måske også gå hen og blive lukrativt, selv om vi opretholder en service takst på KR 6-7 per minut. 

Hvis jeg kan fylde en mands tid fuldt ud i 200 dage repræsenterer dette mindst KR 576.000 i årlig omsætning, som skulle være tilstrækkeligt til fuldtidshonorering for rutinearbejde OG profit til mig og mine SMBA-selskaber.

Til sammenligning burde en advokat til 2500 per time selv generere 4.000.000 årligt og normalt være styrrtende rig, da hans nyudklækkede fuldmægtig går for KR 1000 per time.

Tilsvarende for revisorer med timetakster på KR 700-2000 per time. 

OK Med en marginalskat på 70-80% er dette nok ikke muligt. 

Dette er en af de onde mekanismer, som her i Danmark driver priser op til det absurde. Det  genererer også sort arbejde i simpelt selvforsvar, som imidlertid ikke kan betale sig af mange grunde.

Enhver håndværker bør operere via et SMBA-selskab. Alle små erhvervsdrivende bør gøre det. 

Med venlig hilsen  fra Ejler Ottesen

Prokurist og indehaver af

 1Base Group SMBA
 1Base Skattetransaktioner SMBA
 1Base Group Denmark med CVR #
 Ejler Ottesen DBA 1Base Group

Endvidere

 VC, Forretningsudvikler, SW-designer, programmør, analytiker,
 skribent, pilot, roer, cyklist, budbringer, altmuligmand

 Kontakt:
    IP #   : +45-36-965921 IP telefon/telefonsvarer
    IP # US: +1-337-935-0211
    E-mail : eo@1base.com
    E-mail : ejler.ottesen@gmail.com (reserve)
    Skype  : ejlerottesen (VoIP og telefonsvarer)
    Mail   : Efter aftale
    Bosted : For tiden Amager, ellers vestkysten (USA),
             Polen, Taiwan

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh Eiler - Har du overvejet muligheden for at han har købt selskabet af en af dine samarbejdspartnere Big Smile

Herudover fremstiller du det som at det er dig der har patent på at udbyde og sælge SMBA selskaber, som en lille forurettet dreng. Når så er sagt er det jo ikke ligefrem sådan at rådgiverne/revisorerne/advokaterne står i kø for at udbyde disse SMBA selskaber. Det er en lille begrænset skare der udbyder dem. De fleste er ikke guds bedste børn og det er måske en af dem du er røget i kløerne på.

For mig ligner de problem hoeghen er røget ind  i her, et tydeligt eksempel på at det ikke er så problemfrit og lige ud af landevejen at etablere og drive sin virksomhed i SMBA form som nogle går og foregiver. Men det er der ikke oplysninger nok til at kunne vurdere.

Hvad du har holdt af seminarer og holder af seminarer er hoeghen vel ret ligeglad med. Han har jo netop betalt sig fra arbejdet. 

Saglige indlæg/logiske argumenter ? " Enhver håndværker bør operere via et SMBA-selskab. Alle små erhvervsdrivende bør gøre det". 

Jamen hvis det er så logisk hvorfor er det så ikke tilfældet. Det kan jo kun skyldes at hele Danmarks stand af advokater, revisorer og rådgivere er totalt dumme fordi de ikke har indset det fantastiske bag disse selskaber, det har kun Ejler og et par stykker andre som ikke falder ind under denne gruppe.

Jeg ville da klart gå til en advokat

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
dine samarbejdspartnere

Bent. Du skriver åbenbart uden at have LÆST og FORSTÅET, hvad der skrevet står.

At du ikke kan stave til mit navn er bare ET eksempel.

Jeg samarbejder med Keld Simonsen om udbredelse af kendskabet til SMBA-selskaber. Keld sælger IKKE SMBA selskaber. 

Skattekonsulenterne:
De fleste er ikke guds bedste børn

Du sværter andre uden konkrete begrundelser.

Det nærmer sig injurier og  eventuelt bagvaskelse med en strafferamme på op til to års fængsel.

Skattekonsulenterne:
patent på at udbyde og sælge SMBA selskaber

Også her tager du et helt forkert udgangspunkt. Etablering af selskaber og virksomheder er på ingen måde beskyttet og kan ikke patenteres. Men jeg har har da helt klart via min research opdaget eller genopdaget denne mulighed. Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder har eksisteret siden 1994/1995. Før da har begrebet begrænset ansvar også eksisteret.

Skattekonsulenterne:
måske en af dem du er røget i kløerne på.

Du adresserer mig men  mener formentlig den anden.

De eneste jeg er i kløerne på er dig og dit heppekor, da jeg nødsages til at besvare alle de af dine indlæg, hvor du skriver noget forkert omkring det, som jeg interesserer mig for.

Skattekonsulenterne:
Det kan jo kun skyldes at hele Danmarks stand af advokater, revisorer og rådgivere er totalt dumme

Du kan ganske enkelt ikke være bekendt at føre en sådan argumentation. 

Et advokatfirma leverer systematisk SMBA selskaber. 

Alt starter med først een sag. Derefter nummer 2, 3, 4 og så videre, så en sværm og derefter mange flere.

De fleste sætter sig ikke ind i og dybdeborer i skatte- og selskabsjura. 

Det kører rent rutinemæssigt og de nævnte brancher og erhvervsgrupper har ingen økonomisk interesse i at udbrede kendskabet til  disse spilleregler og regelsæt.

MVH fra Ejler Ottesen 

 

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)