Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Statsbetalte rådgivere og deres manglende indsigt i lovgivning om selskaber

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor i alverden kan jeg så ikke det. Du skriver at enhver håndværker/selvstændig erhvervsdrivende burde have et SMBA, Der er naturligvis ingen der kan forbyde dig at have og give udtryk for denne holdning, men når du så samtidig siger det er logisk, så kan man jo undre sig over at virkeligheden er en helt anden. Så kan det jo kun skyldes som jeg siger at hele Danmarks stand af anerkendte advokater, revisorer og rådgivere er dumme. De har jo ikke indset dette som ellers er så logisk.

Gå ind og foretag en søgning på gGogle af hvem der udbyder disse SMBA selskber og søg på nogle af de navne der står bag firmaerne, hvis de da ikke er helt anonyme i deres optræden. Kig samtidig på hvad de ellers udbyder af forskellige former for kulørte selskaber. Så ved man hvad jeg mener med at det måske ikke lige er branchens bedste børn der agerer her. Bemærk at jeg ikke siger at SMBA er kulørte. Jeg siger derimod at SMBA er selskaberne kan være vanskelige at identificere i deres juridiske form, og det er lige præcis der jeg fornemmer at brugeren her har fået problemer i forhold til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Problemer han næppe ville have haft hvis han som de fleste af sine andre IT kolleger havde etableret et anpartsselskab.

Og hvem er Keld Simonsen og DKuug lige ? Det er ikke et navn der siger mig noget selvom jeg har opereret i revisions- og rådgivningsbranchen i mere end 15 år. Såvidt jeg kan se via Google så taler vi om en Unix brugergruppe og en IT forening. Hvad er egentlig dine og Keld Simonsens forudsætninger for vejlede (eller vildlede) denne forenings medlemmer.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino:

Ja ulempen med SMBA-selskaber er, at man skal være minimum 2 ejere. Det havde en sagsbehandler i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på et tidspunkt overset. Derfor bliv der pludselig godkendt SMBA-selskaber med kun een ejer. Det fik nogle rådgiver til at tro, at nu behøvede man kun at være een ejer.

Men er problemet så stort? Man finder vil bare en ejer, der overtager een procent:

 

  

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo egentlig ret tankevækkende henset til det forhold at de fleste iværksættervirksomheder i dag er enkeltmandsejede. Jeg syntes ikke bare "man finder en ejer der vil overtage en procent". Hvad så når virksomheden senere skal sælges for 10 mio. og denne person vil have 1/100 ? 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
tankevækkende

Ja tænk. De fleste af ejerne af de ca 400.000 enkeltmandvirksomheder har en kone eller en mand OG forældre og børn eller en kombination heraf eller i det mindste noget familie. De skal alligevel dele og at have familiemedlemmer med i et SMBA selskab er da helt naturligt. 

Bent. I din ihærdige  modstand mod de for dig og ligesindede ukendte SMBA-selskaber kommer du med mange irrelevante udsagn.

Hvad med for en gangs skyld at sætte dig ind i fakta før du fyrer modstandsargumenter af.

MVH fra Ejler Ottesen 

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej bent.

Ja en positiv problemstilling. Men nu er det sådan, at man i vedtægterne kan skrive, at kun dem, der arbejder i selskabet er berettiget til at modtage udbytte. I pricippet kan man vel også skrive, at kun mandlige ejere kan modtage udbytte, og så sætte sin mor ind som nummer 2 ejer. Men jeg er enig med Ejler. De fleste har vel en bekendt/kæreste mv. som de kan unde 1 % provenuet.

 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis kan man løse det via en kæreste, en ægtefælle eller en mor, men prøv lige at overvej de mulige konsekvenser af disse scenarier: 

- Hvis de to ægtefæller lige pludselig skal skilles og ægtefællen ejer 1% af et selskab der på det tidspunkt har en værdi af 20 mio. DKK, og vil holde den anden part fast herpå.

- Hvis man går fra hinanden vil man uvægerligt kræve at kæresten afhænder sin andel. Det kan kun ske ved skattepligtig overdragelse.

- Moderen dør og moderens aktieandel på 1% indgår i boet. De øvrige arvingern gør krav på at få 1/100 af selskabet.   

Man kan ikke gøre udbytte betinget af arbejdsindsats, men jeg forstår godt hvad du mener. Det man gør er at man laver en opdeling i flere aktieklasser hvor nogle aktier/anparter får forlodsret eller eneret til udbytte (hvis man ellers kan det i et SMBA).

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
som jeg siger at hele Danmarks stand af anerkendte advokater, revisorer og rådgivere er dumme.

Som du dog kan sige det.

Skattekonsulenterne:
Jeg siger derimod at SMBA er selskaberne kan være vanskelige at identificere i deres juridiske form,

Det er jo heller ikke rigtigt.

MVH fra Ejler 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:58
Hvor mange stjerner giver du? :

End of discussion for mit vedkommende. Man kan ikke diskutere med en mand som bare siger "det er heller ikke rigtigt" uden at argumentere" eller tager ting ud af en sammenhæng, og jeg har ærligt talt andet og mere vigtige ting at bruge min tid på.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dine SMBA selskaber er så fantastiske som du siger de er. Kan du så ikke ligge noget FAKTA på bordet i stedet for at kaste med mudder. Du citerer en halv linie og kalde anerkendte folk for inkompetente og udulige. Havde selv overvejet den form for selskab men er gået fra det igen da jeg ikke bryder mig om at der ikke bliver oprettet så mange eller eksisterer så mange af de selskaber. Det er jo meget komisk at mange af de helt store selskaber alle sammen er A/S eller Aps.

Men hvis du ikke kan ligge nogle fornuftige fakta på bordet for din type selskab så er der jo ikke så meget at diskuterer om.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Fiahgt

Jeg ved ikke lige hvad du efterlyser, men man kan gå ind på Erhvervs- og Selskabsstyrelsesn hjemmeside og læse om SMBA-selskaber.

De fordele som vi fremhæver ved SMBA-selskaber er typisk:

1.Ingen kapitalkrav
2.Ingen revisorpligt  - med mindre det bliver meget stort
3.Ingen pligt til at indsende Årsregnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
4.Man kan modtager udbytte flere gange om året - uden en revisor skal godkende udbetalingen og lave mellembalance.
5. Man kan låne af selskabet

Reelt svarer et SMBA-selskab til et I/S med begrænset ansvar, altså meget lidt formkrav. Forestil dig, at du skal udarbejde en I/S kontrakt men fjerner I/Set og skriver SMBA i stedet for, også lige tilføjer een linie, hvor der står begrænset ansvar, så har du et SMBA-selskab.

Selskabstypen har været populær siden ultimo 2006, hvor SKAT fjernede kravet om sikkerhedsstillelse for disse selskaber på 125.000 kr.

Selskabstypen er efter min mening meget velegnet til iværksættere da omkostningerne er meget lave og fordi, der ikke er de mange formelle krav som kendes fra ApS. Som Ejler skriver, så kræver et ApS langt mere disciplin og omkostninger, og navnlig reglen om ulovlige aktionærlån gør ApS-selskaber vanskelige for folk med likviditetsproblemer.

 

 



 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)