Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad hæfter man for / hvad er worst case

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Frederikssund
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen,

 Jeg har et ApS hvor en af mine venner ønsker at komme ind som partner. Firmaet er knap 3 år gammelt, og
der er selvfølgelig både tilgodehavender fra kunder, varelager og skyldige beløb til kreditorer. Dertil skal det siges
at der grundet underskud de første 2 år er negativ egenkapital. Der er overskud i indeværende regnskabsår.

Den model vi tænker på er at min ven køber 40% af selskabets anparter for 1 kr. og dernæst indskyder
kr. 500.000 i kontanter.

Spørgsmålet fra min ven er så - hvis det mod forventning ender med at gå helt galt - kan han så komme
til at tabe mere end de 500.000 ?   Dvs. kan han komme til at hæfte for mere ?

Mvh
Leif

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Såfremt man ikke har kautioneret personligt mv., så hæfter man kun for den del, der er indskudt i ApS`et.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Peter-Revisor

For at være rigtig krakilsk er der dog selvfølgelig altid den (minimale) risiko, at man som direktør eller bestyrelsesmedlem vil kunne blive gjort erstatningsansvarlig, såfremt man ikke har varetaget sit hverv i overensstemmelse med de lovgivningsmæssigt fastsatte retningslinjer mv, og tredjemand som følge heraf lider et tab. Det kræver dog, at det skal gå rigtigt galt for jeres selskab. I et sådant tilfælde ses der desuden meget få eksempler i retspraksis på hæftelsesgennembrud, så ikke noget jeg ville være nervøs for.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Min ven har været selvstændig de sidste 15 år, og hørt en masse skræk historier - primært om at
man ved en evt. konkurs hæfter personligt overfor udestående moms for det indeværende kvartal.
Er det korrekt ?

PS: Ikke at vi satser på konkurs :)  Men vi ven vil gerne regne med "worst case"

Mvh
Leif

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)