Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Screen Scraping af sites. Hvad siger loven?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man vil lave screen scraping af nogle danske sites, for at lave et web 2.0 mash up, kan man så det?
Er det lovligt? Og i så fald, i hvor stor en grad er det ulovligt?

Hvor meget må man, og hvor meget må man ikke.

Jeg kan nævne www.boliga.dk som et typisk eksempel på et screen scraping web 2.0 site, som hiver data fra diverse boligsites, og viser det på deres eget site med en grafisk brugerflade i form af google maps.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er hvad der er lovligt eller ulovligt - noget andet er, hvor mange penge og resurser du har til, at kæmpe for "din ret". For uanset om det er lovligt eller ej, forhindrer det ikke dem du scraper fra, at rejse erstatningssager mod dig. Og dem skal du så bruge penge og tid på at kæmpe. Uanset om der ikke er noget som helst hold i sagerne er der intet i vors retssystem der forhindrer, at de kan rejses - og dermed tvinge dig til at bruge penge på at forsvare dig. Nogle vinder du måske, andre taber du måske. Det er desværre umuligt at sige med sikkerhed på forhånd hvor det ender.

Udover problemerne med scraping har vi også nogle ret stramme dataregler i Danmark, der ofte gør ellers spændende mash-up projekter umulige. Jeg har som konsulent hjulpet flere større Amerikanske mash-up sites - bl.a. Zillow.com og Avvo.com. I USA er der væsentligt mere lempelige regler for data-samkøring, men det har alligevel ikke forhindret sager der. Jeg mener det tog under 8 timer efter Avvo.com lancerede til de havde den første sag på halsen :)

Jeg har selv haft flere gode ideer til mash-up sites i Danmark, men med den stærke begrænsning på data-samkøring der er, har jeg droppet dem. En af mine ideer var at samkøre data fra politiets døgnrapporter med navnene på Folketingets medlemmer, da jeg er synes meget tyder på, at det er en af de mere kriminelle grupper i Danmark - men den slags må man ikke :)

 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

En af mine ideer var at samkøre data fra politiets døgnrapporter med navnene på Folketingets medlemmer, da jeg er synes meget tyder på, at det er en af de mere kriminelle grupper i Danmark - men den slags må man ikke :)

 

Bare et lille sidespørgsmål; må man ikke den slags, eller må man ikke OFFENTLIGGØRE den slags? Jeg tænkte på et scenarie hvor man laver data scraping til internt brug i en virksomhed for at lave strategiske beslutninger...

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Offentliggørelsen af sådan data vil sikkert være "værre" rent juridisk end hvis det alene er til internt brug. Men jeg tror at begge dele af dækket af datalovgivningen. For eksempel tror jeg, at mit eksempel ovenfor kunne opfattes som personfølsom data, når det kombineres som beskrevet, og derfor skal opbevares særligt forsvarligt.

Men jeg er ikke helt inde i alle de regler - jeg ved blot at det både er kompliceet og farligt :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor typisk. Tak Demib for det fyldige svar.

Har du nogle erfaringer med værktøjer til screen scraping?
Jeg tror sku at jeg gør det alligevel, og så må de komme efter mig hvis de vil. I værste tilfælde kan jeg hyre end Inder til at lave manuelt arbejde en gang om ugen lol, for at vedligeholde data.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvad EOS kom frem til med hensyn til lovligheden af den scraping som boliga lavede, udover at EOS rent faktisk kom ud og gav boligsiden en røffel for at deres side ikke var god nok.

Derfor kunne mit spørgsmål være, ville den slags scrapping også være lovlig med scrapping af bilannoncer fra bilbasen, bilzonen, oghvad med dba.dk, qxl, osv osv?? Det er vel det samme? Og måske den smule præcedens der evt. er skabt i boliga sagen kan bruges i fremtidige sager i lignende tilfælde. Det virke dog fra mit synspunkt en smule snyd at man kan "stjæle" data på denne måde og dermede lukrere på andres i mange tilfælde hårde arbejde.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

> Det virke dog fra mit synspunkt en smule snyd at man kan "stjæle" data på denne måde og dermede lukrere på andres i mange tilfælde hårde arbejde.

Ja, men det går nu meget godt for f.eks. Google :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu tager google jo og indekserer til sideejernes fordel, hvor jeg ville nappe data fra et site som udstiller data om andre ting.

Ligesom hvis jeg lavede endnu en søgemaskine, baseret på googles data. hehe. mon de ville blive glade for det?

Hva er den bedste fremgangsmåde egentligt? Er det værd at spørge diverse site owners, om man kan nappe data en gang om dagen? Eller skal man gøre det og bagefter sige undskyld?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

> Nu tager google jo og indekserer til sideejernes fordel

Det vil nogle mene. Andre er uenige. Men uanset dette ændrer det ikke ved de juridiske aspekter. Der er intet forbehold i ophavsretsloven i forhold til om man måtte mene det gavner dem man kopierer fra.

> mon de ville blive glade for det?

Nej, men Google er også ekstremt dobbeltmoralske på både dette og en række andre områder. De kører med en dobbelt standard - en for det som alle andre må finde sig i (efter deres mening) og så en anden standard for hvad de selv mener de skal stå model til. Det er en af de mere kedelige sider af Google.

 

Fra Randers
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 03:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Greyzone:

Hvis man vil lave screen scraping af nogle danske sites, for at lave et web 2.0 mash up, kan man så det?
Er det lovligt? Og i så fald, i hvor stor en grad er det ulovligt?

Hvor meget må man, og hvor meget må man ikke.

Jeg kan nævne www.boliga.dk som et typisk eksempel på et screen scraping web 2.0 site, som hiver data fra diverse boligsites, og viser det på deres eget site med en grafisk brugerflade i form af google maps.

Jeg ville nok spørge de pågældende steder, du ønsker data fra om lov før jeg ville begynde at hive deres data ind i egne systemer. De har jo copyright på det materiale de har på deres website.

Derudover er Screen Scraping er generelt ikke en god idé rent teknisk, fordi du kan komme ud for, at hvis bare indholdsudbyderen laver en lille ændring i layoutet, så går dit site i bøf og de data der burde vises - vises enten ikke eller forkert. Derfor så er det en langt bedre idé i mine øjne at høre indholdsudbyderen om du kan få adgang til de rå data - måske i form af XML som du så kan parse (oversætte/fortolke) og vise i dit eget layout. Det kan godt være det koster penge, men sådan er det jo og så har du i det mindste din ryg fri juridisk. Det mener jeg bestemt ikke du har hvis du blot bruger det på dit eget site uden at få lov.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)