Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gulpladebil privat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS, som drives fra min private adresse, og jeg er den eneste ansatte i firmaet. Firmaet ejer en Toyota Corolla Sportsvan købt januar 2007 på gule plader, vægt 2165 kg. , og jeg har taget momsen hjem på bilen i forbindelse med købet. Købspris kr. 239.023. Heraf moms kr. 39.658 og afgift kr. 39552. I oktober besluttede jeg, af familiemæssige årsager, at vi hellere vil have en bil på hvide plader, så vi har 2 på hvide plader. og så skal virksomheden betale med statens takst på 3,47 pr. kørt km., ca. 20.000 km. pr. år.

Jeg sætter Toyotaen til salg i september 2007 og køber en Passat stationcar i oktober 2007 og begynder at tage km. penge pr. 1. Januar 2008. Og regner med at det er nemt at sælge Toyotaen. Det har så siden vist sig, at være næsten umuligt, i hvert fald ikke uden at tabe en masse penge på den. Nu er jeg så samtidig blevet opmærksom på, at jeg kan købe et ekstra sæde, så jeg i Toyotaen vil kunne aflevere begge mine børn, og derfor godt kan bruge den som privat bil.

Nu er spørgsmålet hvordan jeg nu gør det billigst for mig selv. Jeg har forhørt hvad et par forhandlere vil give for Toyotaen, og det er ca. 150.000,00 incl. moms, og det kan jeg få på papir. Hvis jeg indfrier momsen når jeg skal afregne moms for første ½ år 2008, og køber bilen privat af ApS´et, kan jeg så bruge begge biler til firmakørsel, dvs. have 2 kørebøger? Det vil være en fordel, da jeg nogle gange har 2 voksne med når jeg kører, og det kan kun lade sig gøre i Passaten. På den anden side, har min kone også en gang i mellem brug for at køre i Passaten, fordi hun skal have 2 voksne med. Kan jeg nøjes med ½ vægtafgift, og kan jeg fradrage noget moms på Toyotaens driftsudgifter, og i så fald hvilke? Jeg har brug for biler med så store bagagerum(i passaten kan jeg lægge et sæde ned) da jeg har store stativer og andet udstyr med.

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg har også et andet spørgsmål. Så vidt jeg kan se, har jeg problemer med 60 dags reglen, da jeg har firma i min private bolig, og da jeg ca. 120 dage om året kører til den samme kunde, fordelt ud over hele året. Der er fremsat et lovforslag, hvor perioden bliver sat ned fra 2 år til 1 år. Jeg ved ikke om der er nogen der har studeret lovforslaget, men hvis I har, vil I så mene, at jeg stadig har problemer med 60 dags reglen, da der så vidt jeg kan se også er andre lempelser på vej.

 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

SvendG:

Hvis jeg indfrier momsen når jeg skal afregne moms for første ½ år 2008, og køber bilen privat af ApS´et, kan jeg så bruge begge biler til firmakørsel, dvs. have 2 kørebøger?

Det ser jeg ikke noget problem i. Du skal dog stadig være opmærksom på 60 dages reglen, som efter min mening gælder til arbejdsstedet (= kunden) uanset, om du kører i den ene bil eller den anden.

 

SvendG:

Kan jeg nøjes med ½ vægtafgift, og kan jeg fradrage noget moms på Toyotaens driftsudgifter, og i så fald hvilke?

Jeg vil være tilbøjelig til at sige ja til ½ vægtafgift, men da du driver et ApS, så kan SKAT have en anden mening. Du kan ikke fradrage noget moms på driften, når du får kørepenge og bilen ikke er ejet af ApS'et.

 

SvendG:

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

 

Har du overvejet at omregistrere bilen i ApS'et, så den bliver blandet privat og erhverv? Du skal så betale momsen retur og du skal betale ½ vægtafgift. Du bliver beskattet af fri bil, men du kan stadig fratrække fuld moms på driften - også den private del. Jeg ved, at man kan søge om at få moms tilbage, hvis man omregistrere en bil fra blandet drift til fuld erhverv. Og det er så ikke hele momsen, men kun momsen af bilens værdi på det tidspunkt, man omregistrerer. Det kan sikkert også lade sig gøre den anden vej, så du ikke skal betale den fulde moms af nyprisværdien retur.

Du slipper også for problemet med 60 dages reglen. 

 

SvendG:

Nu er jeg så samtidig blevet opmærksom på, at jeg kan købe et ekstra sæde, så jeg i Toyotaen vil kunne aflevere begge mine børn, og derfor godt kan bruge den som privat bil.

 

Nu er jeg selv ejer af en Toyota SportsVan. Hvor "planter" du et ekstra sæde?

 

/Jørgen

Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er forkert at sige et ekstra sæde. Det er et dobbeltsæde i stedet for højre sæde. Gå ind på www.vonge.dk og se billeder hvordan det ser ud. Det koster kr. 9.800,- plus moms og montering. Der er selvfølgelig ikke meget plads til voksne, men til børn er det fint på korte ture.

 

Ved du om man kan købe bilen til den nedskrevne værdi i regnskabet, hvis vi venter til efter nytår?

 

 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter lidt søgen så fandt jeg det indlæg, der skulle give mulighed for at få noget af momsen tilbage, hvis man omregistrere en bil fra blandet til fuld erhverv. http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=4313 Jeg ved ikke, om den "omvendte" løsning også kan lade sig gøre.

 

SvendG:

Ved du om man kan købe bilen til den nedskrevne værdi i regnskabet, hvis vi venter til efter nytår?

Jeg kan kun anbefale, at du får bilen vurderet skriftlig af mindst 2 forhandlere, og derefter afregner bilen til fx en gennemsnitlig pris af de 2 vurderinger. Du kan ikke købe bilen til den skattemæssige værdi - heller ikke efter nytår, medmindre den pris passer nogenlunde med den faktiske handelspris på det tidspunkt.

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)