Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af enkeltmandsvirksomhed - og 1000 spørgsmål - Hjælp

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg starter en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg udbyder tolkning og oversættelse (er autoriseret translatør og tolk). Jeg er dog meget forvirret mht. til alt det administrative. Her er nogle af mine tvivlsspørgsmål:

  • Hvad skal jeg foretage mig mht. skat - forskudsopgørelse etc? Hvad kan jeg "trække fra" (og hvad vil det sige at "trække noget fra"), hvordan dokumenterer jeg dette og hvordan meddeler jeg det til skat?
  • Hvilke rutiner skal jeg indøve? Fx mht. fakturering, regnskab, moms og skat?
  • Hvordan dokumenterer jeg mit momsregnskab? Er det kopier af fakturaer (for salg af ydelser) og kopier af kvitteringer (for køb til virksomheden)?
  • Hvilken pensionsform er den bedste som selvstændig? Og hvordan arbejder det sammen med skatten

Det er bare begyndelsen og som det kan ses er jeg forvirret på et temmelig basalt niveau. Er der evt. nogen der kan anbefale nogle gode praktisk-orienterede bøger eller sites?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

 VH Translatøren

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
  • nu er jeg ikke revisor, men har 2 firmaer, så lidt ved jeg da
  •  

  • Hvad skal jeg foretage mig mht. skat - forskudsopgørelse etc? Hvad kan jeg "trække fra" (og hvad vil det sige at "trække noget fra"), hvordan dokumenterer jeg dette og hvordan meddeler jeg det til skat? trække fra, er at trække dine udgifter til virkomheden fra i dit skatteregnskab, momsen trækker du fra i dit momregnskab, for dit vedkomne vil jeg tro hver halve år. de ting du køber i og til din virksomhed kan du trække fra i dine indtægter
  • Hvilke rutiner skal jeg indøve? Fx mht. fakturering, regnskab, moms og skat? lav en standart fakture, jeg har en i excel, ) husk de skal nummereres, få bekræftigelse på ordre fra dine kunder, på et brev/mail. jeg er ikke det store ordenmenneske, så jeg har 3 skuffer, den øverste ligger alle indgående regninger i, den nederste ligger alle mine egne fakture(som endnu ikke er betalt, den miderste, er så den store samleskuffe, hvor jeg ligger alle betalte regninger,med dato påtegnet for betaling, og mine egne fakturaer når de er betalt, også med dato, så samler jeg den hele i en mappe i datoorden når det er tid for momsen
  • Hvordan dokumenterer jeg mit momsregnskab? Er det kopier af fakturaer (for salg af ydelser) og kopier af kvitteringer (for køb til virksomheden)? det er en god ide at lave kopier af sine ting, du dokumentere dit regnskab ved dine regninger og dine fakture
  • Hvilken pensionsform er den bedste som selvstændig? Og hvordan arbejder det sammen med skatten sorry ved jeg ikke noget om
  • Fra Humlebæk
    Tilmeldt 20. Jul 07
    Indlæg ialt: 38
    Skrevet kl. 19:44
    Hvor mange stjerner giver du? :

    Hej Translatøren

    Du er velkommen til at ringe til mig og få lidt mere at vide... det er nemmere pr tlf. synes jeg...

    Jeg er bogholder og har opstartet andre virksomheder og vi styre små og mellem store virksomheders regnskaber, så jeg

    kan helt sikkert hjælpe dig med dine mange spørgsmål.

    Mvh

    Betina Holler

    Regnskab Nord / BEH Regnskab

    tlf. 41 41 81 92

    Side 1 ud af 1 (3 indlæg)