Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing: Erfaringer med programmører / test i udlandet?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminos,
 
Er der nogle herinde, der har erfaringer med at outsource IT-udvikling (.NET-programmering) eller test af software-udvikling til Asien eller til de tidligere østlande?
 
- Hvad har den samlede omkostning per programmør været?
- Hvilke firmaer har I brugt?
- Hvad er "mindsteenheden" for outsourcing - kan det f.eks. fungere med at ansætte eller "leje" to programmører?
- Kvaliteten?
- Erfaringer generelt?
 
 
Mvh
 
 
Jakob Mikkelsen
 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har 2 programmører i Ukraine gennem Kring.
Vi er rigtig glade for det. Kvaliteten er super og de leverer nogenlunde til tiden.
Prisen vil jeg ikke snakke om.

Hvis du er struktureret og kan forklare dit projekt super godt på skrift, du er god til at følge op og har tålmodighed, så er det sikkert fint også for dig.

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været i et firma, hvor der skulle udvikles noget lidt kompliceret forretningsmæssigt (dog lagtfra raketvidenskab), hvor de ude i østen skulle programmere det. Der var tale om et større system.

Erfaringen var bl.a. at de gjorde præcis hvad de skulle og at de var dygtige til deres arbejde, men at der skulle bruges meget tid på kravspecifikationer og beskrivelser og efterfølgende test, da de derude overhovedet ikke har nogen ide om, hvad det, de laver, skal bruges til. De var på besøg flere gange derude fra hvor at lære lidt om det, men hvordan tingene fungerer i danmark, er for mange områder forskelligt af, hvordan det fungerer derude. Så konklusionen blev faktisk, at det man sparede på at bruge arbejdskraft fra Asien blev bare brugt på papirarbejde og test. Jeg vil ikke sige om det er generelt sådan - jeg tror at det afhænger af, hvad man skal have udviklet.
 
Hilsen Jakob
 
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob

Jeg har været med til at rydde op efter indiske programmører på et par projekter. Så det er bestemt ikke alle projekter der outsources, der bliver til successer, jeg er ikke engang sikker på halvdelen af dem går godt.
 
Men jeg tror også meget det afhænger af hvordan det gribes an. Det tror jeg ikke der rigtigt er nogle firmaer, der endnu har styr på.
Personligt har jeg tit gået at lege med tænken om XP agtig tilgang til outsourcing, hvor der blev benyttet både danske og f.eks. indiske programmører
Jeg tror ideen om hver dag, at rette projektet ind på rette spor, ville kunne hjælpe enormt.
 
- Gennemførte kodestandarder (Hvis man ikke ønsker at udvikle sine egne kan man bruge MS'' og checke med FxCop).
- Automatiserede builds
- Løbende kode review
- Fælles version styrings system
- Test Driven udvikling (Unit tests skal nok fange en masse misforståelser og giver en god måde at forklarer hvad der menes)
- Korte iterationer
- Daglig kontakt
 
Bare nogle tanker, jeg har aldrig efterprøvet det i praksis, men jeg håber en dag at få chancen.
 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/17/2006 10:34:46 PM Forfatter: Lundsby

Hej Jakob

Jeg har været med til at rydde op efter indiske programmører på et par projekter. Så det er bestemt ikke alle projekter der outsources, der bliver til successer, jeg er ikke engang sikker på halvdelen af dem går godt.
Men jeg tror også meget det afhænger af hvordan det gribes an. Det tror jeg ikke der rigtigt er nogle firmaer, der endnu har styr på.
Personligt har jeg tit gået at lege med tænken om XP agtig tilgang til outsourcing, hvor der blev benyttet både danske og f.eks. indiske programmører
Jeg tror ideen om hver dag, at rette projektet ind på rette spor, ville kunne hjælpe enormt.
- Gennemførte kodestandarder (Hvis man ikke ønsker at udvikle sine egne kan man bruge MS'' og checke med FxCop).
- Automatiserede builds
- Løbende kode review
- Fælles version styrings system
- Test Driven udvikling (Unit tests skal nok fange en masse misforståelser og giver en god måde at forklarer hvad der menes)
- Korte iterationer
- Daglig kontakt
Bare nogle tanker, jeg har aldrig efterprøvet det i praksis, men jeg håber en dag at få chancen.


Tag et job hos mig i SPAMfighter, så skal du få din lyst styret :-)

Dbh Martin
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Lyder fristende, men jeg vil hellere vente til min egen biks vokser sig stor nok til selv at få brug for at outsource. Det kan ikke varer så længe...
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for de gode råd.
 
Jeg er selv en stor fortaler for XP. Men, min erfaring med XP er, at hvis du vil have noget ud af metoden, så kræver det at udviklerne både er dygtige teknikere - og har god indsigt i det domæne, hvor der udvikles til - og, det er jo netop det, som JakobN advarer imod - og som også er min bekymring i forbindelse med Outsourcing.
 
Men, det er jo netop her at firmaer som Kring kommer ind. De står jo bl.a. for rekruttering. Jeg tror, at jeg vil tage fat i Kring og høre deres salgspitch. Er der andre danske "outsourcing-firmaer" som nogle af læserne her på Amino kan anbefale? Eller er der måske nogen der har gode erfaringer med at entrere direkte med Indiske / Ukainske IT-firmaer?
 
 
Mvh
 
Jakob
Tilmeldt 1. Jun 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jakob,

Jeg kan kun give ret til de 2 vigtige udsagn / råd, som du har fået:

  • Din egen interne parathed til selv at styre forløbet, hvis du vil selv vælge at køre projektet
  • Interne processer hos din underleverandør.

Vi har selv brugt næsten 1 år på at etablere de danske / internationale standarder og processer i vores datterselskab i Rusland (vi tilbyder nemlig outsourcing, men til vores egen programmeringshus, og ikke til freelancer). 

De fleste mindre virksomheder har sjældent deres interne processer nedskrevet. Outsourcing vil kræve en hel del dokumentation, disciplene, kommunikation og styring, de såkaldte skjulte omkostninger ved outsourcing.  

Kring har også brugt mange ressourcer på at etablere processerne i Ukraine. Være opmærksomt på, at de udenlandske programmører er teknisk dygtige, men mangler det, som de danske programmører er gode til (alt det med planlægning, version styring mm.). det er simpelthen er ikke en del af deres uddannelse – derfor.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil gerne advare lidt mod, ukritisk at udlevere al source kode til Indien eller østeuropa.

Der er en del, der mener, at det ikke gør noget, at man sender al sourcekoden derover, men forskellen mellem en medarbejder i Langtbortistan og en i Danmark er, at hvis ham i Danmark løber sin vej, så er han nogenlunde til at finde igen, ligesom man også bedre kan lave baggrundschecks på en dansk programmør.

Det kommer derfor meget an på, hvad det er for et projekt, man har tænkt sig at sende derover. Hvis det er kritisk for firmaets overlevelse, at konkurrenter ikke kan lave en komplet build fra firmaets sourcekode, så bør man strukturere sin outsourcing sådan, at de kritiske dele ikke sendes østpå.
Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 157
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Min erfaring, ud over som andre har nævnt, at det er vigtigt med tæt kontrol, styring og meget nøjagtige kravsspecifikationer, er at mange outsourcingfirmaer (i hvert fald i Indien, det er det marked jeg kender til), tager alt for høje priser, i forhold til hvad lønningsniveauet ligger på.

Nu harjeg selv ansat folk i vores firma hernede, og det er helt sikkert, at det ville være muligt at tilbyde højt kvalificeret outsouring langt under de priser, jeg har set hos Kring og mange andre..
 
Send mig en PM, hvis du ønsker uddybning.
Side 1 ud af 2 (18 indlæg)