Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfri varevogn. 100% trækkes fra i drift?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 397
Fra  Rozone Scandinavia Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg købe en momsfri varevogn til mit firma, og herefter trække driften 100% fra?

 
Jeg er godt klar over, at der ikke er noget moms at trække fra på købsprisen self. :) - men skal jeg betale skat af prisen for en momsfri varevogn?
 
 
Tilmeldt 25. Mar 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 07:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg købe en momsfri varevogn til mit firma, og herefter trække driften 100% fra?

Så længe det er en gulpladebil (varevogn) og du udelukkende anvender den erhvervsmæssigt kan du fratrække og afløfte momsen "100%" af driften, dvs. brændstof, værkstedsregninger og forsikring og vægtafgift m.m.. Der er dog ikke moms på forsikring og vægtafgift.
 
 
Jeg er godt klar over, at der ikke er noget moms at trække fra på købsprisen self. :) - men skal jeg betale skat af prisen for en momsfri varevogn?
 
Jeg forstår desværre ikke  helt dit 2. spørgsmål..... Virksomheden kan købe bilen og kan afskrive på den på almindeligvis såfremt du udelukkende anvender bilen erhvervsmæssigt.
 
Mange hilsner fra
Mette
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/19/2006 7:28:49 AM Forfatter: MLI

Kan jeg købe en momsfri varevogn til mit firma, og herefter trække driften 100% fra?

Så længe det er en gulpladebil (varevogn) og du udelukkende anvender den erhvervsmæssigt kan du fratrække og afløfte momsen ''100%'' af driften, dvs. brændstof, værkstedsregninger og forsikring og vægtafgift m.m.. Der er dog ikke moms på forsikring og vægtafgift.
Jeg er godt klar over, at der ikke er noget moms at trække fra på købsprisen self. :) - men skal jeg betale skat af prisen for en momsfri varevogn?
Jeg forstår desværre ikke  helt dit 2. spørgsmål..... Virksomheden kan købe bilen og kan afskrive på den på almindeligvis såfremt du udelukkende anvender bilen erhvervsmæssigt.
Mange hilsner fra
Mette

En momsfri varebil, er typisk en bil der har været på "private hænder"
Som du selv siger er der jo så ikke noget moms at trække fra.
Men der skulle ikke være noget problem i at trække driftsudgifterne fra. Hvis du kører i den privat, skal der naturligvis beregnes en privat andel. Nærmere detaljer heromkring, har jeg ikke den fornødne viden til at udtale mig om.
 
Jeg vil dog mene (udfra egne erfaringer, og lidt gætteri) at Skattefar har sværere ved at acceptere en momsfri bil, som værende 100% erhvervsmæssig, medmindre du vil føre kørebog.
 
Hvis bilen KUN skal anvendes erhvervsmæssigt, vil jeg anbefale at du køber en varebil hvor prisen er + moms. Oftest ligger de momsfrie biler nemlig højere end tilsvarende biler som er + moms. (for momsen får du jo igen!)
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med Allan. Vedr. det med private andele skal man passe meget på. Anvender man virksomhedsskatteordningen eller driver man sin virksomhed i selskabsform vil man nemlig blive beskattet af værdi af fri bil, hvis bilen indgår i virksomheden. Her er det derfor en fordel at holde bilen uden for virksomheden og beregne erhvervsmæssig andel. Enten i form af en andel af de faktiske udgifter/afskrivning eller efter statens takster. Det sidste kan svare sig hvis det er en billig bil uden meget store reparationsudgifter.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/20/2006 9:00:22 AM
Forfatter: Skat & Råd
Enig med Allan. Vedr. det med private andele skal man passe meget på. Anvender man virksomhedsskatteordningen eller driver man sin virksomhed i selskabsform vil man nemlig blive beskattet af værdi af fri bil, hvis bilen indgår i virksomheden.


Vil de helt automatisk mene at fordi man har en bil i firmaet, så bruger man den også privat?
Hvis man fører kørebog for alt man kører i den kan de vel ikke komme efter en med det?
Og det må vel også gavne ens sag hvis man har en anden bil, privat?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/20/2006 12:13:38 PM Forfatter: Anders Christensen
Dato: 4/20/2006 9:00:22 AM Forfatter: Skat & Råd Enig med Allan. Vedr. det med private andele skal man passe meget på. Anvender man virksomhedsskatteordningen eller driver man sin virksomhed i selskabsform vil man nemlig blive beskattet af værdi af fri bil, hvis bilen indgår i virksomheden.
Vil de helt automatisk mene at fordi man har en bil i firmaet, så bruger man den også privat? Hvis man fører kørebog for alt man kører i den kan de vel ikke komme efter en med det? Og det må vel også gavne ens sag hvis man har en anden bil, privat?

 
Nej - En beskatning af fri bil kræver naturligvis at man faktisk anvender bilen privat eller at Skat iøvrigt anser at man har anvendt bilen privat. Det vil de ikke kunne gøre hvis du fører en kørebog og den iøvrigt er skudsikker. Det at man har en anden privat bil ved siden af indgår i vurderingen og styrker da ens sag men det er ikke tilstrækkelig argumentation i sig selv.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)