Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk lov muliggør domæne tyveri .....måske...

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige læst at Dracco er blevet tvunget til at afgive et domæne
de har købt for 8 år siden til nyhedsavisen, der er blevet stiftet efterfølgende..

http://www.comon.dk/news/yo-yo-firma.maa.boje.sig.for.nyhedsavisen.paa.nettet_37197.html

Som historien er gengivet i Comon opfatter jeg det som Nyhedsavisen er etableret efter domænet
er købt af Dracco. Nyhedsavisen har efterfølgende varemærkebeskyttet deres navn, og dette
giver dem ret til domænet

Hvis det forholder sig sådan mener jeg det er dybt uretfærdigt og udhuler den digitale ejendomsret ....?

Hvad mener i?

Er det ikke et problem?

Jeg ejer selv en nogle domæner - fordi en eller anden knallert (eller Islandsk investeringsfond) vælger
at starte et firma med samme navn, kan jeg ikke se det giver dem ret til mit købte domæne?

 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er forrykt hvis du spørger mig.

Men vel også et typisk eksempel på god gammeldags inkompetence fra dommernes side - det dersens internet det betyder da ikke noget.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

 Fuck hvor lame!

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes det er godt nok. Da man slipper for alle de idioter der køber 1000 domæner som de ikke skal bruge til noget fornuftigt. Desuden ejer man ikke et domæne. Smile

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

 Som jeg har læst om sagen, så handler det dels om at Nyhedsavisen er et beskyttet varemærke (det kan medvirke til at understrege selskabets seriøsitet) og dels at domænet ikke blev benyttet.

Det kendetegner ofte domænehajer, at de indkøber en lang række navne i håbet om at et af navnene med tiden kan blive noget værd. Denne form for "hajeri" har domstolen nu besluttet (at forsøge) at stoppe.

Hvis man skal drage en lære af sagen, så skal man lade være med at indkøbe domæner, hvis man ikke har tænkt sig at købe dem.

Omvendt er "nyhedsavisen" et meget specifikt navn. Hvis man køber domæner som f.eks. "cykler.dk" eller "lækkermad.dk", så er der nok ikke samme risiko for at et firma med samme navn bliver oprettet og varemærkebeskyttet.

[EDIT: Har lige læst artiklen i Comon. Dracco taber sagen fordi de siger, at de vil benytte domænet til at udsende pressemeddelelser mv. Dvs. at de vil lave nyhedsformidling, og dermed krænker de Nyhedsavisens varemærkebeskyttelse.

Det er altså ikke (nødvendigvis) domæne-reglerne du skal være utilfreds med, men snarere beskyttelsen af varemærker.

Hvis Dracco kunne finde et andet formål med domænet (virker lidt svært med dets navn), så kunne de måske have beholdt domænet. Der er dog ingen tvivl om, at man fra lovgivers side ønsker at bekæmpe "domænehajer", og denne sag lugter langt væk af en domænehaj...

Tjek reglerne for domæner mv. nederst på denne side: http://www.rettighedsportalen.dk/?page_id=26

Tjek domme i rettighedsspørgsmål her: http://www.rettighedsportalen.dk/?cat=202

 EDIT slut]

Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg har forstået tidslinien

2000 : Dracco køber domænet nyhedsavisen.dk

2006 december : Varemærket bliver registreret


- Hvad er kriterierne for  hvornår et domæne er købt af en domænehaj og ikke en ide-rig iværksætter ?

- Hvorlænge skal et domæne "blive i skuffen" før andre
pludselig har ret til det? Bare fordi de har betalt 2350,- for en varemærkeansøgning hos patent og varemærkestyrelsen - og efterfølgende startet en forretning.

- Hvis jeg har en ide og køber et domæne der passer til ideen og der går 5-7 år inden jeg kommer igang med projektet. Har jeg så mistet rettigheden til mit domæne - som er betalt og erhvervet efter gældende regler?

- Kunne nyhedsavisen ikke bare have benyttet nyhedsavisen.eu ? eller lign.

For mig ligner det lidt "tyveri".  Argumentet om at Dracco krænker nyhedsavisens varemærke fordi de havde planer om tjeneste til udsendelse af pressemeddelelser synes jeg ikke holder. Det er muligt at Dracco ville krænke deres varemærke, hvis de rent faktisk startede tjenesten - men varemærket eksisterede jo ikke på tidspunktet for domænets køb (og muligvis ideens undfangelse). Yderligere kan jeg ikke se hvordan krænkelse af deres varemærke giver Nyhedsavisen (moralsk/fornuftsbaseret/juridisk Ret til domænet.

Jeg kunne til nød forstå hvis Dracco havde fået forbud mod at anvende domænet i praksis - men ikke at Nyhedsavisen har vundet rettigheden til domænet....

Jeg taler ikke FOR Domæne pirateri - overhovedet ikke. Men jeg synes ikke afgørelsen stemmer overens med min opfattelse en fair afgørelse - især ikke hvis den kommer til at danne præcedens for lign. sager

Hvor går grænsen?


Det ligner digital ekspropriation IKKE til fordel for offentligheden (infrastruktur - sygehuse osv.) - men til fordel for et stort privat firma.

men jeg er villig til at ændre holdnign :-) jeg kan bare ikke se retfærdigheden ske fyldest her :-)

 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

At de registrere domænet 6 år før varemærket bliver registreret burde have afgjort den sag som afvist på dag 1.

Det er jo forrykt at folk kan registrere et varemærke 6 år efter og snuppe et domæne som har været ejet i 6 år.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

HejFrankOlesen

Gode kommentarer, og jeg er tildels enig.

Hvis Dracco havde taget domænet i brug fra 2000, så ville de nok havde stået stærkere end det er tilfældet nu. Det som dommen siger, er at indkøb af et domæne er beskyttet "lavere" end registrering af et varemærke.

Jeg kan godt følge dine indvendinger omkring at Nyhedsavisen ikke burde få udleveret domænet. Det bliver interessant hvis det argument bliver forfulgt ved en evt. ankesag.

Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

lige en enkelt kommentar: 

"Hvis Dracco havde taget domænet i brug fra 2000, så ville de nok havde stået stærkere end det er tilfældet nu. "

Det er en meget diplomatisk formulering :-) Jeg håber at hvis de havde taget domænet i brug at selv Nyhedsavisen
kunne se at de ikke har en sag. Iøvrigt synes jeg ikke manglende ibrugtagning er grund nok.

Det som dommen siger, er at indkøb af et domæne er beskyttet "lavere" end registrering af et varemærke.

- Hvis du har ret i det er det jo en katastrofe! Dvs. det kan bedre betale sig at registrere et varemærke end et domænenavn?
- Hvis der er et domæne jeg gerne vil have, det er registreret - så skal jeg blot registrere et varemærke og starte mit firma op?
- Hvor mange varemærker må jeg så registrere før det bliver varemærkepirateri?

Jeg kan ikke se andet end at der er nogle der har misforstået betydningen af at eje et domæne (rettigheden til et domæne).

Hvis jeg køber en grund med en dårlig beliggenhed, og ikke benytter den til noget men området ændrer sig over tid og pludselig er min grund
attraktiv - kan jeg så forvente at naboen (eller indkøbscenteret) ikke skal købe den af mig, men blot få den tilkendt på grund af manglende brug?

Hvis ellers min forståelse for sagen er korrekt er det helt horribelt.
Jeg føler mig så stødt over at man bare med "tilbagevirkende kraft" kan ændre et firmas/persons ejendom. Selv om
Man jo ikke engang kan bevise at Dracco har handlet i ond tro - Nyhedsavisen eksisterede jo ikke da det købte domænet.

Jeg håber Dracco nægter at følge dommen.

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frank

På anledning af dine kommentarer har jeg fundet afgørelse og dom frem og lavet en længere blog om sagen. Hvis du vil, kan du læse den på rettighedsportalen under "Domsafsigelser".

Mht. at overlevere domænet så kommer jeg frem til, at det er Draccos "egen fejl". De siger, at de vil benytte domænet til nyhedsformidling, og dermed kommer de ind i en branche hvor Nyhedsavisen har retten til navnet. Dermed kan Dracco ikke benytte domænet, og så skal det iflg. lovgivningen overleveres - ellers er det "chikanøs" adfærd.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)