Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel på C5, C5 light - forskellige producenter

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej, går i tankerne om at skifte fra Summa til C5.

Umiddelbart er der flere producenter af C5, som Microsoft, Concorde m.v. - er C5 en betegnelse for et produkt, eller er det fordi alle disse er baseret på den samme kerne? Hvem er bedst af vælge?

Er "light" blot betegnelsen for at der er en begrænsning på antal poster?

Når man køber en C5-pakke, er der så månedlige abonnement?

på forhånd tak!

(ps. ikke interesseret i Mamut, Saldi osv. :) )

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

JensP:

Umiddelbart er der flere producenter af C5, som Microsoft, Concorde m.v. - er C5 en betegnelse for et produkt, eller er det fordi alle disse er baseret på den samme kerne? Hvem er bedst af vælge?

Det ER samme produkt (Men forskellige versioner). Der er tale om at C5 har skiftet navn mange gange.

Lige nu hedder C5 "Dynamics C5" og det er den du får hvis du køber C5 nu.

Der er ikke en månedelig abonnement. Men mulihed for at tegne et såkaldt opdateringsabonnement - hvor du får adgang til opdateringer. Opdateringsabonnement kan opsiges.

 

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 Det kan godt være at jeg husker helt forkert. Men jeg syntes at erindre at microsoft købte concord så de nu er producenten af C5.

Men det i mente så vil jeg påstå at det er ét produkt.

Mvh Peder

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Historisk så fusionerede Damgaard Data (Concorde) og Navision. Senere, så blev dette selskab købt af Microsoft.

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Give
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens P.

Jeg har været med fra starten, da C5 havde sin spæde start her kommer historikken.

C5 er startet op fra det gamle dos baseret C4 i 90'erne af Damgaard Data.

I starten af 90'erne trængte c4 voldsomt til en opgradering og den nye C5 blev født. Damgaard Data blev millionærer da de solgte produktet, og idag er det jo Microsoft som ejer Navision produkterne. Som jeg husker det har de skiftet navn tit. Damgaard Data C5, Navision, Microsoft Navision, Microsoft solutions, og nu hvor de fåes til vista hedder de Dynamics C5 - såååå jeg kan godt forstå du er forvirret !!!!!

Kært barn har mange navne, for C5 Light, C5, Navision, XAL og Axapta er bygget over samme grundform, blot afhængig af størrelse og ønsker for virksomheder, følgende er en nogenlunde guideline til hvad bruges af hvem:

C5 Light er rigtig rigtig billig, men er som standard et produkt til iværksætteren og de mindre virksomheder på 10 - 50 ansatte, som ikke har brug for andet end finans, debitor og kreditor, og lidt lagerkonti. MEEEEN den kan bygges ud efterhånden som din virksomhed vokser - f.eks med størrer lagerstyring, ordrestyring, projektstyring, valutastyring, indkøbsmodul, lønmodul, og du kan få specialløsninger indenfor forskellige brancher, hvis ønsket fra forskellige servicepartnere.

C5 er lidt størrer og har en grund platform som blot har flere konti og mere plads og koster mindre, hvis man er mange ansatte og har behovet fra starten.

Navision, XAL og Axapta er mere til de rigtige store virksomheder med over 50 ansatte og som har brug for et stort produktions styrings-, lager og evt. løn apparat. Det er de rigtig gode til. (dermed ikke sagt lillebror ikke kan klare det - blot til mindre virksomheder :-) ) 

 Du spørger nok hvor min viden fra dette kommer, jo jeg er en stor fan af C5, da jeg har været med fra starten - den virksomhed jeg arbejdede i 90'erne var med på sidelinien og prøveklud for Damgaard Data, da virksomheden faktisk havde 3 forskellige behov, nemlig fra vinklerne Indkøb, Ordreproducerende og projektorienteret, og en stor administration af disse!  Rigtig rigtig spændende og det kom til at virke ganske godt, faktisk så godt at C5 Light blev født for at være de små virksomheder behjælpelig til små penge.

Idag sidder jeg med eget firma, som laver regnskab, løn og administration af andres virksomheder og arbejder rigtig meget med alle disse C5 produkter, jeg sælger også C5 Light systemet og sætter det op for dig som kunde, og oplærer dig i at bruge de faciliteter som du har behov for.

Jeg håber ovenstående har givet dig svar på dine spørgsmål, du kan kontakte mig på mardani@mardani.dk

Med venlig hilsen

Marlene Mejlby 

 

 

 

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marlene,

Tak for et super godt svar! 

Meget uddybende og detaljeret, stort set alt blev afklaret.

Lige én ting: Concorde C5 - er det også én af mange navne?

 

Hvis jeg forstår dig korrekt, så er C5 light som sådan et bedre sted at starte, end f.eks. Summa (tænker specielt mht. til evt. senere opgraderingsbehov, lidt mere fremtid i det).

Nu skal jeg dog desværre lægge ud med lagerstyringer og ordrestyring fra start (enkeltmandsfirma - men tingene skal alligevel styres korrekt.). Bud på hvad startudgifterne ligger på? - Hvor finder jeg priser på de ekstra pakker?

På forhånd tak!

 

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 07:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har brug for mere end C5-light. Så bør du undersøge Navision. Navision har en tilsvarende 'starter pakke'. Forskellen er at Navision starter pakke koster mere og indeholder mere. Afhængelig af hvilke tilkøb du skal foretage i C5, så kan Navision bive et atraktiv alternativ(billig).

 

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Jens,

Concorde C5 er det oprindelige produktnavn fra Damgaard Data. Efter opkøbet fra Microsoft, så har produktet skiftet navn til Dynamics C5.

Den findes stadig i en lightversion. Den har nogle forskellige begrænsninger (men det er ikke mange som støder ind i dem hvis de er helt små virksomheder). Bl.a. kan der kun oprettes 100 debitorer og 100 kreditorer. Der er også en begrænsning på omkring 25 Mb på selve databasen (det er dog ret meget skal jeg lige tilføje selvom det ikke lyder af meget). Det komplette ordre- og lager-modul medfølger heller ikke, men der er basis-delen og den kan sagtens bruges rimeligt fornuftigt. Der er vidst også noget med en begrænsning på antallet af varenumre der kan være i lagermodulet i Light-udgaven.

Men det som er det smarte er, at du kan starte med at købe en C5 i Light-udgave og så senere hen udbygge den efterhånden som behovet opstår.
Selve softwaren koster et engangsbeløb. Du kan, som en anden også skrev herinde, købe et opdateringsabonnement som dækker de opdateringer der løbende kommer. Hvis du har brug for at udbygge din C5, så kan du købe licenser der aktiverer de forskellige moduler du køber licens til.

Jeg kan til ovenstående fortælle at da jeg startede MediaMouse i 1999, da startede jeg med at køre mit regnskab i et Excel-ark og det fungerede som sådan fint nok. Men efter 2 år kunne jeg godt mærke at jeg brugte alt for meget tid på at gøgle rundt med Excel set i forhold til at få et rigtigt økonomisystem. Så der valgte jeg at købe en C5-light (dengang den hed Concorde).

I MediaMouse bruger vi stadig den samme C5, men der er dog ikke meget tilbage af den "oprindelige" version. Den er over flere gange blevet udbygget med adgang til flere samtidige brugere, større databaser, fulde debitor og kreditor moduler og nogle andre småting.
Det helt store plus ved C5'en er at den har kunne vokse sammen med MediaMouse. Vi har aldrig været ude i at skulle til at have lagt hele vores kontoplaner m.m. over i et nyt økonomisystem. Hvergang der har manglet noget, så har det typisk kunne klares ved at købe en licens, indlæse licenskoden og så var det ønskede modul tilgængeligt.

Jeg har ikke selv nogen personlig erfaring med Summa, Saldi, Mumat og hvad de ellers hedder. Min vej har kun krydset Axapta, Navision (XAL og Attain) samt C5. Men af disse vil jeg klart mene at C5 er den som er lettest at komme i gang med og udbygge undervejs

/Jesper

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige lidt mere til historien (som jeg nu husker det). Brødrene Damgaard arbejdede faktisk først sammen med Finn Kusk, og da de "afbrød" samarbejdet, lavede Finn Kusk FK-Soft programmet. Det program var jeg så med til at lave udvikling på helt tilbage i l983/1984, og faktisk har jeg brugt programmet helt frem til 1996, hvor jeg skiftede over til C5. Og som jeg også husker det, lavede begge firmaer et par stort set identiske programmer efterfølgende, hvor det, der var vandret menu hos det ene firma, var lodret menu hos det andet. I årene mellem 1983 og 1996 har jeg også via mine lønmodtagerjobs arbejdet med nogle andre bogholderiprogrammer, herunder C4.

C5 kan mange ting, og sætter du dig ind i det, så er det et rigtigt godt program, men det bliver hurtigt meget dyrt, og udviklingen, de seneste år, er gået i retning af, at man skal betale dyre konsulenttimer for ting, som man let selv kunne lave i programmet i gamle dage, hvor den dokumentation, der fulgte med f.eks. opdateringer, var beregnet på almindelige brugere. Man skal huske på, at programmet oprindelig blev udviklet til små virksomheder, og det bruges da også stadig hos rigtig mange små håndværksvirksomheder osv., men nu satser de åbenbart på lidt større virksomheder (over 10 ansatte, som der også bliver skrevet i denne tråd, så det skal man altså notere sig). En ubehagelig ting, der skete, da Microsoft købte programrettighederne var, at de brød alle gamle aftaler. Jeg har et stykke papir, der lover mig, at hvis jeg ville tegne et opdateringsabonnement straks ved købet, så skulle jeg til gengæld få det for 10% - også i fremtiden (så vidt jeg husker kostede det ellers 12%). Jeg har således betalt opdateringsabonnement i mange år efter vores aftale, men efter Microsofts overtagelse, kom der pludselig så et brev, i øvrigt skrevet på et oversmart it-sprog, som deres gamle kernekunder, f.eks. håndværksmesteren nok ikke forstod ret meget af. Ud over alle de smarte udtryk, som stort set bare var luft, var der lige en lille passus om, at opdateringsabonnementet nu skulle være 16% i årlig afgift af alle modulers pris. Dvs. Microsoft kalder en årlig forhøjelse på 60% for "mindre". Det har jeg skrevet til dem om, men aldrig fået noget svar, udover at forhandleren har bekræftet, at jeg har sagt abonnementet op.

Opdateringsab. er heller ingen garanti for, at nye ting straks bliver indarbejdet (og fejl i programmet bliver heller ikke straks rettet). F.eks. var de meget længe om at få lavet et kartoteksfelt til EAN-numre. Det gjorde så, at man i mellemtiden måtte betale konsulenttimer for at få et andet felt tilrettet, for at kunne overholde lovgivningen med fakturaer til det offentlige, og da de endelig fik det lavet, måtte man så betale for at få det lavet tilbage igen. Det er så overstået nu, men noget sådant kan jo nemt ske igen, og det er du bare nødt til at betale for med dette program.

Jeg er heller ikke enig med Jesper i, at databasekapaciteten er tilstrækkelig. For hver opdatering stjæler programmet lidt (det er bekræftet fra en af Microsofts forhandlere i deres forum, at det hænger sådan sammen), og selv om jeg har fundet ud af at gemme gamle data (dvs. mere end 3 år gamle) et andet sted, så er 95MB pludselig ikke nok til vores lille firma mere, og det er ikke pga. af stigende datamængde, men kun p.g.a. at den seneste opdatering til version 4,2 stjal nogle MB fra mig.

Så selv om jeg har en del basisviden om computere og især programmer, så ville jeg, hvis jeg skulle vælge på ny i dag, virkelig se på andre alternativer, som måske e-conomic, som er netbaseret. Jeg syntes det er en god idé med et program, du kan tilgå alle steder fra, og ting som backup skal du heller ikke tænke på. Jeg kunne godt overveje det, men har jo postet en del penge og timer i C5, og så vidt jeg kan se, kan e-conomic endnu ikke klare udlæsning af betalingsfiler (kreditorbetalinger) til alle banker endnu (herunder min), og det er en af de funktioner, jeg sparer meget tid på i C5.

Vil du stadig have C5, så find en mindre forhandler, hvor du kan få den samme dygtige medarbejder ud hver gang, for der findes virkelig nogle mennesker her hjemme, som er hammerdygtige til C5, så pas på ikke at komme til at betale omkring 1.000 i timen for en medarbejder, som ikke rigtig ved, hvad han har med at gøre, og det risikerer du nemt hos de store, og så bliver det hurtigt rigtig dyrt. Så spørg i dit lokalområde andre mindre erhvervdrivende, om hvem, de vil anbefale. Husk også, at alt det, du spørger en sælger om - inden du har købt - en gratis at få at vide, så få en demo, og stil dine spørgsmål, for har du først købt, så tæller kasseapparatet (det er et generelt råd, der gælder alle systemer, så undersøg det grundigt inden køb). En prisliste på C5, kan du nemt finde ved at søge på nettet, og alle forhandlere tager stort set de samme priser, så vidt jeg kan se.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Give
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JensP!

Jep, Concorde C5, var fordi Damgaard havde Concorde C4 og skulle lave en "blød" overgang til noget nyt, og derfor blev det i folkemunde til Concorde C5, men du kan godt regne med at hvis navnet indgår med C5, så er det samme basis.

Mht. at du skal lægge ud med lagerstyring og ordrestyring, det er ikke noget problem i C5 light, da jeg mener med dit enkeltmands firma, at det er det rigtige sted at starte.

her er nogle priser til dig (du får priserne excl. moms, da du kan trække det fra hvis du er momsregistreret):

C5 Light grundpakke (Microsoft Dynamics C5 Light Version 2008) kr. 1.580,00, på CD-rom

(indeholder: adgang for 1 bruger, Finans op til 300 kontonr., Debitor incl. salgsfakt. op til 100 debitorer, Kreditor incl. indkøbsfakt. op til 100 kred., Lager med 300 varenr., Valutastyring, Finansbudgettering, tilretningsmulighed for 5 rapporter, 20 MB database, revisor eksport, 1 års opdat. abonn., 2 gratis klip til C5 support). Du kan efter det første år afmelde opdat.abonnement, medmindre din virksomhed udvikler sig i extrem høj fart.

Hertil kommer dit ønske om ordrestyring, der er 2 måder at styre ordre på, nemlig ved alm. ordremodul, hvor ordre kan stå åben, du kan dellevere, og lave ordrebekræftelse, delfakturere osv., den anden måde er hvis dine ordre er baseret på projekter, hvor det kunne være rart at se om projektet har givet overskud eller underskud, her kan du også de andre faciliteter som i ordremodulet, men du kan følge og fakturere efterhånden på projektmodulet.

Projektmodulet koster: 2.960 kr. og er med ubegrænset mængde projekter.

Ordremodulet koster: 3.330 kr.  og er ligeledes med ubegrænset mængde ordrer.

Har du behov med det samme for flere varenr. end 300, koster lagermodulet følgende: kr. 2.700,00

Hertil kommer installation og opsætning af systemet, det gør jeg på timebasis til kr. 450,00 dertil kommer kørselshonorar.

Jeg er ikke direkte sælger som Servicepartner, men har et stort C5 partner i ryggen og køber modulerne af dem, vi har et godt samarbejde, da jeg har koblingen bogholderi - C5 som de ikke har, så derfor sætter jeg dem op til ikke så mange penge, men har til gengæld dem i ryggen, hvis der skal laves noget specielt - så det er et rigtig godt samarbejde.

Ja du kan sagtens lære at bruge systemet, det er så let at gå til, og der kan jeg også være dig behjælpelig.

Jens jeg håber du kan bruge svaret til noget.

Mvh

Mardani (Regnskab, Løn, Administration og opsætning af C5 løsninger)

Marlene Daniel Mejlby

22 48 97 95

 

 

 

 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)