Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første ansatte, krav?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

 Vi har fået en opgave som kræver at vi ansætter en til at tage en del af arbejdsbyrden og det har vi som sådan slet intet imod. 

Der er tale om en stilling på ca 10 timer om ugen til en studerende, både med mulighed for at arbejde hjemmefra, men også fra vores kontor.

 Mit spørgsmål går nu på om hvilke krav der er stillet til mig som arbejdsgiver? Skal jeg skrive APV, tegne forsikringer osv når der er tale om en timeansat så få timer?

Derudover vil jeg gerne høre om erfaringer med Danløn, vi benytter allerede e-conomic så derfor må det vel være det logiske valg (Dog er det logiske valg ikke altid det bedste).

 Andre gode råd om "den første ansættelse" modtages også meget gerne!

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - og tillykke med din første medarbejder. 

Vedr. lønnen så bruger jeg selv Letløn fra Skat.dk, - det er gratis og så bliver der automatisk opkrævet feriepenge, ATP, arbejdsmarkedsbidrag osv. enten direkte gennem din Nemkonto eller via girokort. Her får man også automatisk medarbejderens skatteoplysninger osv. og så indberetter man også til div. off. instanser gennem systemet. Det virker fint for mig der veksler mellem ingen ansatte og 6-7 stykker gennem året.

Lønseddelen kan man selv lave og så kopiere tallene ind fra Letløn.

Jeg bruger også e-conomic og har faktisk ikke undersøgt Danløn tillægsmodulet, så nemt er Letløn for mig.

Vedr. forsikring så skal du have en erhvervsansvarsforsikring som er lovpligtig.

Derudover skal du udarbejde et ansættelsesbevis, som er en beskrivelse af arbejdsopgaverne og lønnen. Lønnen kan være en såkaldt tiltrædelsesoverenskomst, hvor du finder den overenskomst der svarer bedst til arbejdsopgaverne, og så følger bestemmelserne i overenskomsten uden at du behøver at være medlem af en arbejdsgiverforening og have overenskomst med et Forbund.

Alle arbejdspladser skal udarbejde en skriftlig APV. På Arbejdstilsynets side kan du finde en tjekliste for virksomheder med under ti ansatte som du kan følge.

Der er faktisk ingen forskel i papirnusseriet mellem at have én eller 10 ansatte, så når først systemet er sat op til din 1.ste ansatte så er du klar til at udvide igen og igen. Så man kan lige så godt få styr på arbejdsgangen fra dag 1, og så holde orden i eget hus.

Mit bedste råd er ærlighed, både overfor de offentlige myndigheder og din ansatte. Rene og klare linier er et godt udgangspunkt for videre succes.

 

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg siger mange tak for det gode svar!

Jeg deler kontor med en anden virksomhed (det er deres lokaler), kan jeg benytte mig af deres APV?

Hvad ligger en erhvervsansvarsforsikring på prismæssigt?

 

Kan det ikke være en fordel at ansætte sig selv når alt papirarbejdet er lavet, så bliver skat osv jo automatisk lavet?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan godt bruge deres APV som skabelon (skifte navnene ud) og så blot ændre/tilføje efter dit behov, men der skal være en APV pr. firma selvom man deler lokaler med andre.

Jeg betaler 3200 kr. årligt for min lovpligtige erhvervsansvarsforsikring hos Danske Forsikring.

Vedr. at ansætte sig selv, så skal man nok spørge revisoren tilråds da der er forskellige beskatningsformer for virksomheder. 

Jeg synes klart det er nemmest at være ansat i mit eget firma, - jeg betaler min skat, osv. hver måned og så får jeg indbetalt til en pensionsordning gennem lønnen, - en ting der ofte er lidt overset. Jeg synes ikke det fjerner det sjove ved at have eget firma sådan at få fast løn, - men det er sikkert et temperamentsspørgsmål.

God vind

 

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niklas Stephenson

Med en ansættelse på ca. 10 timer pr. uge, skal du tegne en lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

En erhvervsansvarsforsikring vedrører skader - personskade og/eller skade på genstand - som en arbejdsgiver eller dennes ansatte forvolder under udførelse af arbejde i eller uden for selve virksomheden. Såvidt jeg er orienteret, så er en erhvervsansvarsforsikring ikke lovpligtig men den kan anbefales.

Til sidst - tillykke med din første medarbejder! 

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.

www.dalum-law.dk

 

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)