Vi har fået en opgave som kræver at vi ansætter en til at tage en del af arbejdsbyrden og det har vi som sådan slet intet imod. Der er tale om en stilling på ca 10 timer om ugen til en studerende, både med mulighed for at arbejde hjemmefra, men også fra vores kontor. Mit spørgsmål går nu på om hvilke krav der er stillet til mig som arbejdsgiver? Skal jeg skrive APV, tegne forsikringer osv når der er tale om en timeansat så få timer? Derudover vil jeg gerne høre om erfaringer med Danløn, vi benytter allerede e-conomic så derfor må det vel være det logiske valg (Dog er det logiske valg ikke altid det bedste). Andre gode råd om "den første ansættelse" modtages også meget gerne! |
Hej - og tillykke med din første medarbejder.
Vedr. lønnen så bruger jeg selv Letløn fra Skat.dk, - det er gratis og så bliver der automatisk opkrævet feriepenge, ATP, arbejdsmarkedsbidrag osv. enten direkte gennem din Nemkonto eller via girokort. Her får man også automatisk medarbejderens skatteoplysninger osv. og så indberetter man også til div. off. instanser gennem systemet. Det virker fint for mig der veksler mellem ingen ansatte og 6-7 stykker gennem året.
Lønseddelen kan man selv lave og så kopiere tallene ind fra Letløn.
Jeg bruger også e-conomic og har faktisk ikke undersøgt Danløn tillægsmodulet, så nemt er Letløn for mig.
Vedr. forsikring så skal du have en erhvervsansvarsforsikring som er lovpligtig.
Derudover skal du udarbejde et ansættelsesbevis, som er en beskrivelse af arbejdsopgaverne og lønnen. Lønnen kan være en såkaldt tiltrædelsesoverenskomst, hvor du finder den overenskomst der svarer bedst til arbejdsopgaverne, og så følger bestemmelserne i overenskomsten uden at du behøver at være medlem af en arbejdsgiverforening og have overenskomst med et Forbund.
Alle arbejdspladser skal udarbejde en skriftlig APV. På Arbejdstilsynets side kan du finde en tjekliste for virksomheder med under ti ansatte som du kan følge.
Der er faktisk ingen forskel i papirnusseriet mellem at have én eller 10 ansatte, så når først systemet er sat op til din 1.ste ansatte så er du klar til at udvide igen og igen. Så man kan lige så godt få styr på arbejdsgangen fra dag 1, og så holde orden i eget hus.
Mit bedste råd er ærlighed, både overfor de offentlige myndigheder og din ansatte. Rene og klare linier er et godt udgangspunkt for videre succes.