Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken selskabsform skal man vælge som freelance IT-konsulent

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er netop startet op som selvstændig freelance IT-konsulent og har oprettet en enkeltmands-virksomhed.

Men er det det smarteste at gøre i min situation? Vil der være nogle fordele ved at oprette et anparts-selskab?

Jeg går også med overvejelser om at købe en bil ind i virksomheden, da jeg dagligt har 200 km. kørsel. Kan det overhovedet betale sig? Det skal siges at kørselen kun drejer sig om kørsel fra hjemmet og til den samme kunde hver dag.

Jeg håber at andre freelance konsulenter vil byde ind med deres erfaringer.

 På forhånd tak, Martin

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg fik engang at vide af min revisor at der skal en omsætning på en million til før det kan betale sig at oprette selskab, og så koster det jo altså lige den nette sum af 125000kr for et anpartselskab. du kan bruge nogle værdier du har i firmaet til betaling.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Jeg har selv været IT-konsulent i nogle år. Dengang skulle man havde et ApS, for at være beskyttet imod personlig konkurs hvis selskabet går ned. Men idag ville jeg nok kigge på en Smba konstruktion, der som det ser ud for mig tilbyder begrænset ansvar og lavere indskud (Man vælger selv).

Mht. bil, så er det også muligt for dig, at udbetale dig selv køre-penge skattefrit 3,xx pr. km. Så kan du jo også bruge bilen privat uden beskatning.

Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Lundsby:

Hej Martin,

Jeg har selv været IT-konsulent i nogle år. Dengang skulle man havde et ApS, for at være beskyttet imod personlig konkurs hvis selskabet går ned. Men idag ville jeg nok kigge på en Smba konstruktion, der som det ser ud for mig tilbyder begrænset ansvar og lavere indskud (Man vælger selv).

Mht. bil, så er det også muligt for dig, at udbetale dig selv køre-penge skattefrit 3,xx pr. km. Så kan du jo også bruge bilen privat uden beskatning.

Tak for dit svar. Ang. kørsel er det så også muligt hvis selskabet er enkeltmands-virksomhed eller skal det være ApS eller SMBA? / Martin
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kørsel er muligt for alle virksomhedsformerne. Den eneste grund til at vælge ApS eller SMBA er ansvarsbegrænsningen, hvilket i min erfaring giver en god ro i maven, så det kan jeg kun anbefale.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest så "koster" et ApS ikke 125.000,-
Man skal indskyde 125.000,- i firmaet, så det har en egenkapital, men det er penge du kan bruge til fx. at købe udstyr/inventar/hardware for og du får dem igen den dag du lukker eller sælger.

Dernæst, jeg giver ret i at ApS, SMBA og A/S giver begrænset hæftelse og dermed sikkerhed, men langt hen af vejen kan du også lave forretningsbetingelser/konsulentaftaler som begrænser dit ansvar. Så længe du handler b2b har du aftalefrihed og kan lave aftaler med dine kunder om, hvor meget de kan forlange i erstatning hvis du laver fejl.

Det ser i mange sammenhænge mere professionelt ud, når man har et ApS eller A/S, men det er også en dyr form for "markedsføring" hvis man primært vil bruge det til at se seriøs ud. Udover indskud er der strengere krav til revision og bogføring...

SMBA har tidligere været diskuteret i lange debatter her på amino og hvor revisorer m.m. har været negativt indstillet overfor nogle elementer af selskabsformen. Når du er ude i den boldgade, kan du også overveje et engelsk limited selskab. Det giver dig også begrænset hæftelse og nogle andre regnskabsregler, men modsat også nogle ulemper...
Du bør nok konsulterer en uvildig revisor eller skattekonsulent inden du kaster dig ud i en af de to modeller.

Grundlæggende har jeg lidt svært ved at se, hvorfor du har behov for selskab lige nu (ud fra det du skriver), modsat bare at drive det som enkeltmandsvirksomhed som trods alt er en del billigere.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Iøvrigt:

Her i september er der Iværk08 - messe for iværksættere.
Der kan du komme ind og snakke med en masse forskellige revisorer, advokater, SKAT medarbejdere, andre iværksættere og så videre...

www.ivaerk.dk

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Peter, bare af en nysgerrighed, hvorfor stoppede du som freelance? Har du nogle erfaringer du har lyst til at dele ud af? / Martin
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er startet på et .com projekt udfra EasyFlow, det nye firma hedder CloudSprout. Ligenu er vi lidt i Stealth-mode, men jeg kan dog sige at bygge websites/shops, på en anderledes nemmere måde.

På den økonomiske side, går der nok et par år før min løn, er på freelance niveau, men der er selvfølgelig en større gulerod, at løbe efter.

Jeg var rigtigt glad for at være konsulent, der var masser af faglige udfordreringer og det med at konstant skulle være "på" passede mig rigtigt godt.

Hvis jeg skulle give et råd videre, ville det være at få et godt solidt forhold til et bureau. I mit tilfælde var jeg ude i 5 år, med nogle uger uden arbejde, og det var i høj grad fordi bureauet var loyale overfor mig. 

Fra Mårslet
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvilke teknologier arbejdede du med og hvilket/hvilke bureauer vil du anbefale? Jeg er pt. på kontrakt hos ProData Consult men er også skrevet op hos andre bureauer.
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)