Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommission - forsikring, kontrakt, avance, jura m.v.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Min kone designer og fremstiller børnetøj. Dette sælges normalt til butikker, der får en avance på 50% (hvilke er det normale i tøjbranchen).
 
For at komme ud i flere butikker end det ellers var muligt, har hun fået et par aftaler med nogle børnetøjsforretning, der gerne vil have hendes tøj i kommission. Så langt så godt....men.........
 
1. Hun tilbyder butikkerne 30% (af salgsprisen) i kommission. Men er dette højt eller lavt sat - eller normalt? Hun får jo en reklameplads for sit tøj (og det er svært at komme ind i butikker, da der er så mange børnetøjsmærker) - men omvendt har butikkerne jo ingen risici for at brænde inde med tøjet el.lign....... Så man kan vel både agumentere for at avancen hér skulle være alt lige fra 20% til 50%........ 
 
2. Og hvad med forsikring? Hvis nu tøjet stjæles (simplet butikstyveri eller regulært indbrud), brand eller vandskade - hvem hænger så på den?
 
3. Er der måske nogle af Jer Aminoer som har et eksempel på hvordan en kommissionsaftale kan/skal udformes?
 
 
På fornhånd tak!
 
 
Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
... og hvor lang tid skal sådan en aftale typisk løbe.... 1 måned, 3 måneder, ????
Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

hmmm....ingen svar  ....så hér er mit eget forslag:

 
Tøjet sælges af butikken til normal udsalgspris = 200 kr excl. moms = 250 incl. moms, og kommissionssalæret vil derfor være 30% af kr. 200 = 60 kr. Grossistprisen er kr. 100,-
 
 
...Og det med småt i kontrakten (Ballade er vores forretningsnavn, XX er butiksnavnet):
  • Tøjet er Ballades ejendom indtil et evt. salg
  • XX er erstatningsansvarlige i tilfælde af fx. tyveri, brand, vandskade eller butikstyveri, hvor varerne skal opfattes på lige fod med andre varer. Varen skal i så fald erstattes til engrosprisen
  • Kommissionsaftalen løber indtil den 20. maj 2006
  • Ballade er ansvarlig for levering og afhentning af varerne efter endt kommissionsperiode
  • Såfremt begge parter er indforståede, kan kommissionsperioden forlænges efter nærmere aftale
  • Betaling af solgte varer i kommission skal ske senest ved kommissionsperiodens udløb, den 20. maj 2006
  • Ikke solgt tøj skal leveres tilbage i samme stand og indpakning som ved leveringen

...Mangler jeg noget???........

Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
wauw...det lader til jeg har opfundet en dødsfødt tråd. Surt..... Burde selvfølgelig tage kontakt til en advokat, men når størrelsesordenen på kommissionsaftalen er begrænset, virker en udgift på måske 5000 til en advokat lidt skørt..hm............ ...Så hvis der er nogen med bare en enkelt lille kommentar på kommissionsafter, så giv endeligt lyd...............
Martin
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 
"I de gode gamle dage" i bogbrachen var det normalt at man havde bøgerne i kommision i 6 mdr. Enkelte forlag (de små selvstændig) gør det stadig. Her aftaler man fra gang til gang, oftest 1-2 mdr. Avancen er "normal" det vil sige et sted mellem 25-35% - men alt er til forhandling
Når tiden er gået afregnes der ved kasse 1. Hvis en bog er blev stjålet, så er det boghandlerens problem (læs udgift).
Efter min mening er det ok at sætte avancen lavere end hvis de køber tøjet på fast regning. 
 
Held og lykke
 
Bogormen
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bogorm,

 
 
Tak for dit indlæg ... vi starter med 30% - så må vi se hvad der kommer ud af det
Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Ved at en stor del af de firmaer der slælger skindtøj laver kommisions aftaler har handlet med et par af dem for nogle år siden men kan desværre ikke finde kontrakten men du kan jo prøve at kontakte dem og høre om de vil hjælpe da du jo ikke er konkurent til dem
auluna.dk er nok de største håber du får noget ud af det
Martin
Tilmeldt 18. Apr 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Martin

Jeg er ikke i samme branche, men skal også have varer i kommission. Min kontrakt indeholder bla. følgende:

·        Aftalen er indgået personligt og kan ikke overdrages til andre.

·        Den aftalte salgspris fordeles med 50 % til kunstneren, og 50 % til Galleri-biblioteket.dk, som afholder moms.

·        Der kan hvis det ønskes, aftales at varen efter en periode må sættes ned i pris. Dette, og andre særlige aftaler vil fremgå under ”særlige forhold på bagsiden.

·        Værkerne er i kommission i op til 6 måneder, aftegnet fra aftalens gyldighedsdato.

·        Værkerne må ikke krænke tredje part.

·        Galleri-biblioteket.dk forpligtiger sig til, at udstille kunstnerens værker på Internetadressen www.Galleri-biblioteket.dk, og om muligt hos kunstinteresserede, i foreninger, virksomheder m.v.

·        Kunstneren udarbejder et CV omkring sine kunstaktiviteter, foto af kunstneren, digitalt foto af maleri (max. 150kb) ønsket pris pr. maleri, samt et beskrivelse af de billeder (titel/historie) som skal udstilles til brug for Galleri-biblioteket.dk’s udstilling og aktiviteter. Dette skal ske senest 4 uger før aftalt fernisering.

·        Galleri-biblioteket.dk kan ikke drages til ansvar for tyveri eller evt. skader sket i/uden for Galleri-biblioteket.dk. Såfremt, at kunstneren ønsker de værker som stilles til Galleri-biblioteket.dk’s disposition forsikret, skal dette ske via kunstnerens egen indboforsikring.

·        Misvedligeholdelse af kontrakten giver Galleri-biblioteket.dk ret til at opsige denne.

·        Man skal være min. 18 år for at blive medlem af Galleri-biblioteket.dk.

·        Galleri-biblioteket.dk forpligter sig til, at afregne de solgte værker overfor kunsterne senest 30 dage efter handlen er afsluttet.

·        Kunstneren er forpligtiget til, at levere sine værker til Galleri-biblioteket.dk, ligesom kunstneren også er forpligtet til at afhente de værker som ikke bliver solgt samme sted, med mindre andet er aftalt.

·        Ikke solgte værker afhentes af kunstneren inden 14 dage efter aftalens udløb, med mindre andet er aftalt.  

·        Kunstneren forpligtiger sig til, at stille de værker som udstilles til Galleri-biblioteket.dk’s fulde disposition i mindst 6 måneder. Medlemskabet kan opsiges med 3 måneders skriftlig varsel. Opsigelsen skal ske inden den sidste dag i måneden til ophør ved udgangen af en måned. Opsigelse kan kun ske via udmeldelsesblanket.

·        Galleri-biblioteket.dk forbeholder sig ret til ændring af den månedlige PBS-indbeta

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Domani & Dorte,

 
Tak for jeres svar ... det er rart at blive klogere
 
...og held & lykke med galleriet.........
Martin
Fra odense
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Jeg søger selv en komissions kontrakt og det har jeg meget ved at finde. Jeg ville høre om I havde fået lavet en og om man måske kunne se den? Det ville være en stor hjælp.

Mvh Luisa

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)