Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min partner vil træde ud af virksomheden.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et lille firma som har eksisteret de sidste 3år. Det er ikke en virksomhed der rigtig genererer noget overskud, vi har siddet to personer der stort set har rykket det ud der er kommet ind.

Min partner vil gerne ud af vores interressantselskab så jeg kan fortsætte med firmaet og en ansat. I går fik jeg så et stykke papir til underskrivelse, hvor min partner skriver at kravet fra dennes side er, at vi deler vores konto imellem os, således at jeg "køber" hendes halvdel ud af firmaet. Men v har en kassekredit på 60.000kr, og pr dags dato er denne i minus.

Hvad gør man så? Jeg vil selvfølgelig gerne give denne en smule penge for jeg overtager virksomheden, men når den stort set ikke genererer et overskud, og der på dennes udtrædningsdag er minus på kontoen, så ved jeg ikke hvordan man skal gøre det op?

Finkena

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

kan godt se det fra din side, det kommer vel også an på hvad underskudet kommer fra, hvis nu der er indkøbt ting til forbedring af salg, og der er udsigt til firmaet vil give mere overskud, mit firma har nemlig også underkud på kassekrediten, men det betyder ikke det ikke er noget værd, nu ved jeg ikke hvormeget i trækker ud af firmaet, og hvor meget vokseværk der  er udsigt til. det juridiske ved jeg ikke noget om, så måske skulle i lade en advokat se på. måske jeres bankrådgiver kan give nogle vink, det er da ihertfald billigere i første omgang

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Underskudet er egentlig fordi der er blevet betalt moms, skat og diverse ting, dette underskud skulle gerne udligne sig i det næste år.

Vi har en form for konsulent virksomhed, og den dag hun går, er der ingen garanti den kunde hun har arbejdet for, vil blive når jeg overtager. Derfor synes jeg det kan være ekstra svært at vurdere hvad virksomheden er værd.

Vi har trukket en ganske normal løn ud på ca 22.000kr hver, nu har vi så en vikar inde og arbejde, hun kan så blive fastansat når min partner går ud - vel og mærket hvis kunden vælger at fortsætte hos os. Vi har hver sin kunde vi sidder med, så det er et ganske lille firma, og derfor rykker vi stort set det hele ud til os selv.

Der er ikke udsigt til noget vokseværk, hvis der er, vil det betyde jeg skal ud og ansætte en medarbejder, men det store overskud vil der ikke blive.

Vi har haft en advokat ind over der skriver at vi skal dele kontoen imellem os, men da der ikke er noget at dele, kommer jeg i tvivl om hvad denne mener. Der står ikke noget om goodwill.

Finkena

Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokatens råd om at dele kontoen synes jeg lyder helt forkert...der kan jo i perioder stå mange penge til afregning af ubetalte regninger, moms , skat løn osv. Et evt. beløb skal vel baseres på regnskabet og ikke hvad der står på kontoen på et givet tidspunkt

hvis i har 60.000 i underskud på sidste års regnskab skal hun vel dække sin del af underskuddet først?

I har jo hæftet solidarisk....

Ellers står du jo tilbage med hele underskuddet.....vil du acceptere det?

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

 Jeg er helt enig med dig, heldigvis har vi lige fået de store poster væk såsom skyldig skat, revisor honorar for årsregnskab samt moms.

Revisoren sagde i dag at hvis kapitalkontoen skal gøres op pr 1/10, er det næsten det samme som at lave årsregnskab, og det skal der igen gøres pr 31/12, så der vil komme en kæmpe revisorregning der vil sluge det sidste af kapitalen op!

Det ved jeg ikke om min partner egentlig er klar over, og jeg selv synes det er dumt at betale knap 35.000 til revisoren i løbet af 3mdr.

Omvendt kan jeg godt se at der bliver overgivet en kunde til mig, men vi har ingen vished om denne kunde overhovedet bliver når hun træder ud, så det er lidt tricky.

 

Finkena

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan vel egentlig i grove træk gøres op på følgende måde (nu er jeg ikke revisor, så bær over):

(goodwill + inventar + varelager + skyldige debitorer + likvide midler) - (kassekredit + skyldige kreditorer + offentlig gæld) = virksomhedens værdi

Man kan overveje at inddrage en værdi af evt. kontrakter (på begge sider) som din partner har været med til at "få i hus".

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

du har ret i, at det er hvad der i grove træk kan gøres, vi har hverken varelager eller inventar da vi er en konsulentvirksomhed og arbejder hjemmefra.

Så alt i alt er det jo at gøre op hvad virksomheden har af værdi den dag vi skriver d 1/10

Finkena

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

I kan bruge SKAT's model til beregning af evt. goodwill. Men eftersom i ikke har genereret overskud er der heller ikke nogen goodwill.

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Goodwill kan ikke udelukkes pga. af manglende overskud. Goodwill skal ses som den merværdi virksomheden har udover dens aktiver og overskud, i dette tilfælde kan man sige at den potientelle kunde som partneren har haft, er en form for goodwill, forudsat kunden stadig ønsker at bruge virksomheden.

Derfor ville jeg undersøge om kunden forsat vil være kunde i forretningen. Bagefter gøre op om det kan udlignes med de tilgodehavende jeres kreditorer har.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Det er helt korrekt at overskud og goodwill ikke behøver hænge sammen. Min partner har ifølge det papir jeg har underskrevet, ikke krævet noget for goodwill, men blot halvdelen af kapitalen i virksomheden. Så jeg går ikke ud fra denne kan kræve noget for goodwill når det ikke står nedskrevet?

Finkena

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)