Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktieløn (optioner/warrants) og skat

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Vi har lavet et firma og vil gerne ansætte en freelance konsulent. Vi har aftalt at betalingen (50/50) sker i penge og aktier (optioner/warrants)

Hvad er skattereglerne for det?

Er det rigtigt at skatten først forefalder ved udnyttelsestidspunktet, eller skal den betales upfront?

Jeg kan godt finde reglerne for medarbejdere. Men jeg tror ikke det er dem der skal bruges.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på din freelancekonsulent. Hvis han har firma via VSO må han ikke have aktier så vidt jeg husker. Og derivater med aktier som underliggende er derfor heller ikke tilladt. Hvis han er selskab (eks. ApS) skal værdien kursreguleres og med i årsregnskabet. Men jeg mener ikke, at han beskattes før han realiserer. Jeg mener at det "bare" bliver en udskudt skat, der ikke aktiveres. Hvis han "bare" driver et personligt ejet selskab beskattes han også først ved udnyttelsen.

Selvom du selvfølgelig har en åbenlys interesse i at vide, hvad det betyder, synes j, at du skal notere i jeres kontrakt, at det påhviler konsulenten at søge økonomisk og/eller juridisk assistance for at afklare konsulentens egne skatte- og juridiske forhold i den forbindelse, så du ikke kommer til at hænge på et eller andet erstatningsansvar, da konsulenten kan have forhold, du ikke har kendskab til, der påvirker hans økonomi.

Husk endelig at udarbejde en aktie/anpartshaveroverenskomst, så I ikke pludselig står med en masse problemer og diskussioner.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)