Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trusler mod parallelimport

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet en hjemmeside, hvor jeg vil sælge miljøvenlig kosmetik. Det foregår på den måde, at når en kunde køber en vare, så får jeg en udlandsk (tysk/engelsk) webshop til at sende produktet direkte til kunden. Så slipper jeg for lager og forsendelse.

Men nu er jeg lige blevet ringet op og truet af en dansk distributør af en af produkterne ("vi er en stor koncern med masser af penge"). Hjemmesiden er ikke igang og derfor fjernede jeg bare produkterne. Hun spurgte bl.a. til, hvor jeg havde billederne fra.

Men jeg tror aldeles ikke, jeg laver noget ulovligt. Og billederne har jeg fra et feed fra et affiliate-site.

Er der noget, der har et forslag til, hvad jeg kan gøre? Er der en god advokat indenfor det her, jeg kan alliere mig med?

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vist sådan, at så længe varen er kommet inden for EU, er det sådan set din ret at købe noget fra et EU land, og sælge det videre. Sagde hun seriøst sådan noget med "Vi er en stor koncern..."?

http://www.startvaekst.dk/Parallelimport

De billeder du bruger... Er det nogen, det site du har dem fra, selv har taget?

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen problemer i det, som du beskriver. Når varen allerede er indenfor EU, så kan den frit videresælges.

Men pas lige på at de billeder, som du bruger, ikke er producentens egne, men nogle du rent faktisk har lov til at bruge.

Venlig hilsen
Ole

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være klar over at det, som den danske distributør her forsøger at beskytte, er den eneret som de har med producenten om at forhandle det pågældende produkt her i DK. Det er dog udelukkende en aftale mellem distributør og producent, som du ikke har noget med at gøre. HVIS der skulle gøres indsigelser mod din forretning her, så ville henvendelsen komme fra producenten og ikke fra den danske distributør.

Men som sagt, hvis det faktiske forhold er som du beskriver - parallelimport fra andre EU-lande - så er der intet at komme efter. Selvfølgelig er de ikke begejstrede, men sådan er reglerne.

Venlig hilsen
Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak skal I have! Ja, hun sagde seriøst, at de var en stor koncern, og at det var ulovligt, det jeg gjorde.

Billederne er fra et feed fra det affiliate-firma, der varetager affiliates for den udlandske partner, jeg køber hos. De har intet med produkterne at gøre. Men jeg må lige undersøge, hvem der har retten til de billeder.

Hvis nu indehaveren af retten til billederne siger nej til min brug af dem, vil det så hjælpe, at jeg selv tager billeder af varerne?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, så er der ingen problemer.

Henvendelsen iøvrigt tager du bare stille og roligt. Den eneste måde, den kan følges til dørs fra "koncernens" side er via et fogedforbud til dig, som forbyder dig at sælge varerne - så langt kommer den ikke.

 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)