Hejsa, vi har drevet en webshop i godt et halvt års tid nu, og nu har vi så overstået momsangivelsen for det første halve år. Revisoren har brugt rigtig meget tid på den. Grunden til det er de mange poster på kontoen og faktura der skal sammenholdes. Ud over dette er det en masse poster som beløbsmæssigt ikke hænger sammen med faktura - nemlig betalinger der er foretaget med internationale betalingskort. PBS trækket nemlig først deres gebyr fra de enkelte betalinger inden de sættes ind på kontoen. De sender godt nok adviseringer ud hvor de gør rede for det de har trukket - men det tilføjer så bare endnu et dokument som skal sameholdes med det øvrige... Det er lidt nemmere med det danske hvor pbs sender faktura med deres gebyr. Hvordan gør vi det lettere for vores kære revisor (læs: hvordan undgår vi en kæmpe regning som æder en god sjat af indtjeningen)? Også helst uden at det bliver os der skal bruge tid på arbejdet. På forhånd mange slags tak =) |
Jeg gør det sådan her:
Hver gang der bliver indsat penge fra PBS sammenligner jeg det med de adviseringer vi har modtaget. Jeg vinger så de forskellige ordrer af med "betaling modtaget" og gebyret for transaktionerne bliver så godskrevet en midlertidig konto, der blot akkumulerer.
Hver uge tager jeg så det samlede gebyr og bogfører som en udgift "PBS-gebyr". Samtidig nulstiller jeg den midlertidige konto.
Min revisor ser slet ikke mine adviseringer, han vil bare vide den samlede udgift til PBS.