Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til betaling

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle!

Jeg har et problem og håber på et par gode råd for jer.

Jeg er studerende og som studeijob arbejder jeg som freelance webudvikler.

Denne sag er lidt svær at forklare kort, men prøver alligevel

Jeg har lavet et websites for en bekendts firma (mener det er et Aps, men er ikke sikker). Ved arbejdets start aftalte vi en "ca. pris" mundtligt. Da det som sagt er en god bekendt lavede vi ikke nogen kontrakt/skriftligt tilbud. Arbdejdet trak ud, og gik fra et projekt på 2-3 uger til at være ca 6 måneder. Dette pga af at kunden ikke leverede materiale til tiden. Da projektet endeligt var færdig aftalte vi en samlet pris. Den samlede pris var et virkelig godt venne-tilbud hvor jeg slet ikke tør regne ud hvor lav min timeløn har været. Da jeg så sendte regningerne afsted, vil kunden ikke betale da, da vedkommende ikke mente vi havde aftalt der skulle lægges moms oveni beløbet. Jeg har rykket ham flere gange, men får enten intet svar eller også korte og underlige afvisninger. Og det er så her jeg står nu...

Det ene website har nu været online en måned nu. Der er mange hits (kan følge google-stats) og det bliver flittigt opdateret af kunden.

Mit problem er så, at jeg ikke ved om jeg kan "kræve" betaling. Da jeg er på SU har jeg ikke råd til at miste kunden, men har på den anden side masser af beviser på at han har bedt mig om at udførre arbejdet (mails). Jeg vil ikke lade ham få produktet billigere, da det i forvejen er en vildt god deal for ham.

Har han juridisk set en lovlig grund til ikke at betale mig? Og må jeg lukke hans website ned indtil han betaler og stadig kræve penge?

Håber på et par gode råd så jeg ikke træder forkert.

Bedste hilsner,

Anrs

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du momsregistreret?

I så fald, så kan det jo næppe komme som en overraskelse at der lægges moms til din regning.

Og momsen kan han jo altså trække fra, så det burde være ham ligemeget om prisen er på 10.000 kroner momsfrit eller 10.000 kroner plus moms...

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Tak for dit indlæg!

Ja, jeg er momsregistreret - og forstår slet heller ikke hvorfor han ikke kan se det naturlige i at jeg har lagt moms på beløbet

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej anrs.

Jeg synes du skal sende ham en rykker hvor i du forklare, at hvis pengene ikke er dukket op inden for 8 dage, lukker du han site indtil betaling er sket.

Iøvrigt er den her situation nok en lærestreg til os alle. Smile Husk skriftelige tilbud.

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Betho

Det synes jeg lyder fornuftigt, men jeg er i tvivl om hvor "hård" jeg kan være - har lidt mistanke om det bliver svært at hive pengene hjem.

Hvis jeg fx hyrer en tømrer til at lave mit gulv uden at aftale en pris, og han sender mig regningen efter færdigt arbejde - så kan jeg vel ikke bare sige at jeg ikke vil betale den pågældende pris?

Bedste hilsner

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Send en ny regning hvor du ganger den aftalte pris med 2, kontakt evt. en advokat hvis ikke han betaler.

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah... Du kan ikke gange prisen med to. Det dur jo ikke at man først selv bryder reglerne, og så kontakter en advokat...

Men der er nogle ganske specifikke regler for, hvad du kan pålægge en regning af gebyrer for dit besvær.

Dog synes jeg at du skal lukke hans service, hvis ikke han reagere på dit brev med 8 dages betaling. Det er du i din gode ret til. Nogen gange er man nødt til at være rimelig hård, for at få sin betaling.

Spørgsmålet er også om hvorvidt beløbet er værd at kontakte en advokat for. Lad os antage at han ikke betaler efter lukning af hans site, så ville jeg nok lade det være ved det hvis ikke beløbet er af betydelig størrelse.

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:
Og momsen kan han jo altså trække fra, så det burde være ham ligemeget om prisen er på 10.000 kroner momsfrit eller 10.000 kroner plus moms...

Ja, men kunden kan have troet at de 10.000 kr var inkl. moms. og ikke ekskl. moms. Disse situationer opstår tit ved mundtlige tilbud eller aftaler, hvor tilbudsgiver, f.eks. en håndværket, regner uden moms (dvs. hvad får han ud af det), mens kunden tænker inkl. moms (hvad skal han give).

Dette tror jeg meget tit giver sig udslag i problemer og diskussioner og derfor er det en god ided altid lige at nævne "+ moms" når man giver en pris.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Wolsing:
Dette tror jeg meget tit giver sig udslag i problemer og diskussioner og derfor er det en god ided altid lige at nævne "+ moms" når man giver en pris.

Lige et lille tip - Lad være med at bruge frasen +moms. Ikke alle folk fanger sammenhængen helt og tror derfor at man nævner beløbet inkl moms. 

Så brug altid inkl. moms eller excl. moms når man laver mundtlige aftaler. Så er der intet at rafle om. 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tygsen:

Så brug altid inkl. moms eller excl. moms når man laver mundtlige aftaler. Så er der intet at rafle om. 

Et ekstra tip kunne lyde "Lad være med at bruge mundtlige aftaler"

Skriv tingene ned, om ikke andet så for selv at kunne huske hvad der er aftalt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)