Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervsansvar efter skift fra enkeltmandsvirksomhed til aps

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har arbejdet som freelance softwareudvikler i et par år, i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har hidtil kun haft et en enkelt virksomhed som kunde. Jeg har nu afsluttet arbejdet, og overdraget et computerprogram, der bruges til servicereing af kundens materiel.

I min kontrakt med kunden står der "Konsulenten er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler for fejl og forsømmelser ved opgavens løsning." og der anføres en forsikringssum på 1mill. Jeg kan forstå at dette medfører at kunden kan stille retskrav i op til 10år. Jeg har hidtil haft en IT ansvarsforsiking, men den er ret dyr, og jeg overvejer at opsige den, da jeg vurderer at risikoen er ret lille for at der efterfølgende kan opstå fejl.

Hvordan vil jeg retsligt være stillet, hvis jeg skifter til aps og ikke har en IT ansvarsforsikring. Vil kunden kun kunne gøre retskrav gældende i mit aps, eller vil kunden stadig kunne stille krav til mig som privatperson, eftersom kontrakten blev tegnet som enkeltmandsvirksomhed?

Hvordan vil jeg være stillet, hvis jeg nedlægger mit cvr nummer?

Hvordan vil jeg være stillet, hvis jeg foretager fejlrettelser, og leverer et opdateret produkt, der helt erstatter det gamle, men hvor det denne gang er et aps der tegner sig for kontrakten?


GMS

 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål: Hvordan vil jeg retsligt være stillet, hvis jeg skifter til aps og ikke har en IT ansvarsforsikring. Vil kunden kun kunne gøre retskrav gældende i mit aps, eller vil kunden stadig kunne stille krav til mig som privatperson, eftersom kontrakten blev tegnet som enkeltmandsvirksomhed?

Svar: Jeg forstår dit spørgsmål således, at du vil omdanne din nuværende enkeltmandsvirksomhed til et ApS. En sådan omdannelse fritager ikke dig for dit personlige ansvar, medmindre du får samtykke fra din kontraktspartner til, at det herefter er anpartsselskabet, der hæfter herfor. Fremtidige opgaver udført i ApS-regi vil der derimod ikke kunne gøres krav gældende i forhold til.

Spørgsmål: Hvordan vil jeg være stillet, hvis jeg nedlægger mit cvr nummer?

Svar: Du vil være præcist stillet på samme måde som nu. Du hæfter som privatperson for ansvar, som du måtte have pådraget dig i forbindelse med din enkeltmandsvirksomhed.

Spørgsmål: Hvordan vil jeg være stillet, hvis jeg foretager fejlrettelser, og leverer et opdateret produkt, der helt erstatter det gamle, men hvor det denne gang er et aps der tegner sig for kontrakten?

Svar: Hvis der er tale om fejl ved det oprindelige produkt, der udløser et tab for virksomheden, vil du hæfte herfor som privatperson. Hvis der er tale om fejl ved det tilrettede produkt, vil det være dit ApS, der hæfter for det. Jeg går dog ud fra, at det vil være svært at afgøre, hvad der er tilfældet, og i så fald er det den sagsøgende/erstatningssøgende part, der har bevisbyrden.

Supplerende: Hvis du vil spare din IT-forsikring og ikke ønsker at omlægge til ApS, kan et alternativ også være, at du i stedet får udarbejdet nogle salgs- og leveringsbetingelser, hvor du begrænser dit ansvar mest muligt. Det vil dog nok ikke løse alle dine problemer, da dine kunder næppe i fuldt omfang vil acceptere disse. Hvis der er risiko forbundet med de opgaver, som du udfører, vil jeg derfor anbefale dig at starte op i selskabsform og samtidig få udarbejdet et sæt salgs- og leveringsbetingelser, der sørger for, at du ikke hænger på alt. Selvom du driver virksomhed i selskabsform, skulle du jo stadig tjene penge..

Vh Peter - Advokat Århus, Tlf. 87311102

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)