Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fornuftige stier

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har flere gange kommet ind på sider med inddelinger som f.eks.
 
butik.dk/mobiltelefoner/nokia/3210
butik.dk/mobiltelefoner/nokia/3310
 
Osv.
 
Dette ville jeg sgu gerne lære hvordan man gør.
 
Jeg tvivler meget på de har lavet alle disse biblioteker og lagt index filer i hver.
 
Hvordan gøres det?
 
Jeg programmere pt. i ASP hvis det har noget at skulle have sagt.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Det gøres typisk via et server side plugin/modul der genskriver url''erne før de behandles af webserveren. Til Apache benyttes typisk mod_rewrite (meget udbredt), og til IIS (som nok er aktuelt for dig) findes en række kommercielle produkter samt enkelte gratis - jeg har dog endnu ikke fundet nogen der er lige så gode som mod_rewrite.

Jeg vil anbefale dig at tage et kig på Ionic''s Isapi Rewrite Filter (IIRF)

Største ulempe er at det ikke kan reloade konfigurationsfilen dynamisk, og webserveren derfor skal genindlæse den manuelt via et restart. Det er dog gratis og der følger en readme med samt nogle eksempler, så det burde være lige til - det forudsætter dog at du har adgang til din webserver selv, eller kan overtale din udbyder til at installere det (sidstnævnte skal du nok ikke håbe for meget på).
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har forresten også set en ret primitiv og ikke nær så krævende måde at gøre det på - du får blot 404-dokumentet peget på en asp-fil, som du sætter til at levere indhold ud fra den url folk har forsøgt at gå ind på.

Dvs. du blot skal sikre dig at der ikke findes nogen mappestruktur der hedder mobiltelefoner/nokia/3310, så når folk går der ind vil de i stedet for at møde en "404 - Siden blev ikke fundet", få din ASP side som leverer det indhold der passer til den mappe de har angivet.

Dette er dog ikke den rigtige måde at gøre det på, og lur mig om der ikke er nogen ulemper ved det. Det burde dog være muligt ved de fleste udbydere :)
Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sune,

Tak for svaret, tænkte noget det var noget i den stil.
 
Jeg vil prøve at sende en mail min webudbyder, har lokket ham til tidligere at installere et komponent til mig, så nu må vi se.
 
Lyder også som en lidt interresant løsning den anden. Har du noget mere om den?

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er årsagen til dette?

At lave URL rewrites og mappestruktur-dykning er bare negativt i forhold til søgemaskiner, og har du planer om på længere sigt at arbejde med den slags, eller få det foretaget, så betyder det længere arbejdsproces for din SEO. Desuden har en "flot" URL ikke rigtigt noget at skulle ahve sagt i forhold til søgemaskinerne. Det skulle være brugeren, det skulle være til gavn for, hvis der vel at mærke er nogen der går op i den slags

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo dybere en søgemaskine skal dykke for at hente et link jo mere mister den pågældende side sin værdi.

 I den førstnævnte URL er der en querystrings, som Google IKKE har problemer med. Den skal dog dykke ned i en mappe, men sådan er det jo.
I den anden URL er det jo en flot URL, hvilket er brugervenligt, da brugeren ved hvad de har med at gøre, og det kan endda være det øger klikraten fra SERP ved at have søgeordet til at indgå. Men det har altså ikke en mærkbar effekt. Derudover vil du have søgemaskinen til at dykke ned i tre mapper for at hente default/index-siden. Det er altså ikke positivt
 
Det du skal vurdere er om det er det værd i forhold til søgemaskinerne, at brugerne ser en flot URL.
Desuden er der jo mange-til-en-princippet, som der også skal tages højde for, hvis du arbejder med URL-rewrite

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Ahh, gode iagttaelser og input.
 
Synes bare det ser nice ud :-p Men hvis det ikke har den store effekt så er det jo lidt ligegyldigt.
 
Var bare en af mine overvejelser da jeg vil til at programmere vores butik helt om ...

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Altså det har ingen effekt hvad angår søgemaskiner, men det KAN have indflydelse på øgning af de besøgende. men interessant Title kan give samme effekt

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)