Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Strategisk grundlag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg sidder og skriver eksamensprojekt, og en del af min opgave er at lave et revideret strategisk grundlag for en virksomhed.

I den forbindelse vil jeg høre, hvad I ville mene, at et sådan skal indeholde? Jeg ville selv mene, at det som min. skulle omhandle kunder, konkurrenter, mission og vision.
Der skal naturligvis også være en form for branding-strategi, eller hvad man nu kan kalde den.. men der er jeg lidt i tvivl om, hvad den del helt præcist skal indeholde.

Det skal lige siges, at jeg ikke har fået stukket deres gamle strategiske grundlag i hånden, så jeg vil gerne have en idé om, hvad det er, jeg skal lede efter.

Håber jeg kan få en smule hjælp

Hilsen Birgitte
Fra København
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 137
Fra  Contimist Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Uha, der skal du passe lidt på med definitionerne

Strategi er et vidt begreb, hvis du laver en opgave på en uddannelsesinstitution.

Meget groft sagt skal du tage stilling til om du vil fokusere på vækststrategi (Ansoff) eller konkurrencestrategi (Porter). Uanset hvilken du vælger, vil du afhængig af din afgrænsing komme ind på markedsføring, hvorunder branding f.eks. hører til. Du kan også bare tage udgangspunkt i kommunikationsstrategi, som reelt handler meget om branding og image.

Mit råd er dog, at du nok lige bør klargøre, hvilken type strategi, du vil fokusere på. For der er faktisk ligeså mange definitioner på strategi, som der er mennesker på jordens overflade

PS: Når du skriver, at strategien som minimum bør indeholde noget med kunder/konkurrenter er du efter min mening lidt gal på den, da de hører til under analysen - ikke i selve strategiudviklingen (som selvfølgelig anvender, hvad du har fundet i analysen).
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birgitte

Må give Phillip ret i at definitionen af strategi er altafgørende for de senere resultater. Jeg vil her foreslå dig at benytte dig af Mintzbergs 5 P'er for definering af strategi, hvilket du kan finde i klassikeren "Strategy Safari".  Denne er også meget god til at få en indførelse i de mange forskellige definitioner og forståelser, der findes af strategibegrebet.

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 137
Fra  Contimist Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu vi er i gang med forslag til bøger, så kig også på Robert Grants "Contemporary strategy analysis", som omhandler ressourcebaseret strategiudvikling, hvilket er meget oppe i tiden.

Den er pt. udlånt til mig på CBS''s bibliotek
Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes du skal kigge på http://www.vindervirksomhed.dk/

 
Det er en bog, som er ligetil at spise, forstået på den måde, at det er en meget letlæselige strategibog...men meget mere behøver du ikke i første omgang!
 
Forfatterne tager "bogholder-tilgangen" til strategi og det er godt på nogle måder og dårligt på andre...det bedste er at det er nemt at overskue og bruge....det dårlige er at de ser måske "lidt" for positivistisk på det engang imellem....strategi er hermaneutisk...husk det!
 
Mvh. Tobias
Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

...og som min strategilærer altid sagde:

 
"Strategi er ligesom skærmtrolden Hugo" - Hvor skal vi hen du?"
 
Husk ligeledes at strategien skal hænge sammen med taktisk og operationelt niveau...
 
Mvh. Tobias
 
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hehe, hvis det skal holdes nede på jorden og være anvendelsesorienteret er der vist ikke behov for at gå i gang med positivisme versus konstruktivisme diskussionen indenfor strategi  
Fra Galten Østjylland
Tilmeldt 17. Apr 06
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hurtig svar til opslagsværk er:

A - Z - ÆØÅ. Overskrifter fra alfabet link http://www.berg-marketing.dk

Det kunne måske være strategi af niche produkter. Er der merværdi- egenskaber, som adskiller sig væsenligt fra konkurrenterne?

Artikler / PDF
Kundeadfærd, loyalitet, en til en og letmælk... http://www.talefod.dk

Artikler
Oplevelsesøkonomi / Industri http://www.dreamcompany.dk

Hilsen nankai


 
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)