Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købeloven? Hjælp?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Copenhagen
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har et spørgsmål angående købeloven.


Min leverandør er bosat i Tyskland og leverer varer for mig. De kører direkte fra ham til mine kunder. Det betyder at jeg ikke har noget lager.
På hans side står der:

"Fristen for ombytning eller returnering af produkter er 14 dage
Varerne tages retur udelukkende efter forudgående skriftlig aftale via e-mail. Varen sendes retur til vores tyske logistic center. Forsendelser, der ikke er anmeldt forud, modtages ikke af vort logistic center. Selvfølgelig har du ret til at returnere varen i løbet af 14 dage efter indkøb. Varer kan skiftes ud uden problemer, hvis det f.eks. drejer sig om en forkert størrelse eller farve. Hvis vi ikke kan skifte varen ud, får du penge retur. Varen, der sendes tilbage, må ikke være beskadiget, ikke brugt, skal være i originalemballagen med original-etiketter.  Vi kan ikke tage imod brugt tøj eller sko – undtagen i særlige enkelte tilfælde og med en væsentlig reducering i tilbagebetalingen. Du bedes derfor handle på en forsvarlig måde med sund fornuft."

Så havde jeg et tilfælde hvor jeg havde en vare der skulle sendes retur hvor farven var forkert. Han ville ikke tage i mod den da det kunne han ikke pga hans priser. Er det overhovedet lovlit at sige. Ved godt at jeg blot vidersælger hans varer, men men? Selvom han er bosat i Tyskland skal han vel stadigvæk følge købeloven i og med at han sælger til en dansker? Desuden sælger han også selv med en dansk hjemmeside og til danske kunder

Nogen der kan hjælpe mig, det ville jeg virkelg sætte pris på.

På forhånd tak!

Og beklager det der nok sker med min signatur nu...

Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Modsiger han ikke sig selv eftersom du skriver at han skriver: "Varer kan skiftes ud uden problemer, hvis det f.eks. drejer sig om en forkert størrelse eller farve" og det netop drejer sig om et bytte af en vare med forkert farve!? Når vi sælger varer fra dk til udlandet til privat forbrugere er det købeloven hos forbrugeren der er gældende. Men når det er B2B ved jeg ikke helt. Køber dine kunder varerne direkte hos din tyske leverandør, eller agerer du mellemhandler?
Fra Copenhagen
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret

Enig i at han modsiger sig selv, det giver for mig ingen mening.

Det står sådan til at han har nogle videresælgere her i DK og i andre lande. Vi sælger hans varer, sendt direkte fra ham. Derudover har han selv salg i Danmark. Han har danske hjemmeside som flere danskere anvender.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Han nævner i øvrigt selv, at sådan er loven for B2B. Nogen der ved noget om det er sandt?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som jeg forstår det  så køber du nogle vare af din tyske leverandør som du vidersælger til dine danske kunder, dog er det den tyske leverandør der forstår forsendelsen direkte til dine kunder. Er det korrektn forstået?

Mvh

Ravn 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

 

Som erhvervsdrivende har du aftalefrihed, når du indgår aftaler med dine leverandører og erhvervskunder. Der står sikker noget i slutningen af din aftale med din tyske leverandør, om dansk eller tysk ret skal finde anvendelse. Og han har sikkert skrevet, at tysk ret skal finde anvendelse.

I så fald må du høre en tysk advokat om, hvordan din retsstilling er. Reglerne i Tyskland og Danmark kan være forskellige. Mit bud er, at i det omfang, at aftalen ikke er tydelig nok, skal tysk ret anvendes. Tysk ret vil formentligt pege på anvendelse af FN's køberetskonvention, forkortet CISG, hvori svaret findes.

Men det lyder jo som om din leverandør ikke forstår sin egen aftale, så der ville jeg nok starte.

Dit eksempel er desværre ikke enestående. Vi ser mange, der ikke rigtigt ved eller forstår rækkevidden af de aftaler, de indgår med udenlandske leverandører eller de konsekvenser, det kan have for dem i relation til deres egne kunder her i DK. Husk der på, at du kan aftale næsten hvad du vil med erhvervskunder, da reglerne i den danske købelov kun anvendes overfor dem, hvis I ikke har aftalt andet, mens reglerne i købeloven kun kan fraviges til fordel for privatkunder/forbrugere.

Fortsat god vind med snakken med din tyske leverandør.

Mvh

 

Karsten

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)