Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stempelpenge ved fyring ???

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Skulle lige høre af fra en kammerat som jeg er ved at starte et firma med, lige nu har vi begge fast arbejde, hvad vil der ske når vi bliver fyret og vi er igang med at starte vores eget op, det bliver kun som bi beskæftigelse lige nu, men med et registreret firma. kan man stadig få stempel penge selvom man er igang med at starte noget op, man vil jo ikke komme til at tjene så meget i starten at man kan leve af det så uden stempel penge ville det jo ikke kunne gå hvis man bliver fyret, håber der er en der kan hjælpe?

Mvh. Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Prøv at tale med Jobcentret ellerj eres evt. fagforeninger.

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

"Stempelpenge"? Du tænker nok på dagpenge fra A-kassen. I dag stempler man ikke. Man 'klikker'.

 

Nej, det kan du i udgangspunktet ikke.

Jobcenterets opgave er at få folk i gang med et job (som ansatte)

Fagforeningens opgave er at hjælpe folk på arbejdsmarkedet.

.. så ingen af dem er specielt egnede til at søge råd hos. i mit næste liv vil jeg sætte mig som mål at ingen længere tror at fagforeningerne er dem der udbetaler dagpenge.

 

Prøv a-kassen hvis du er medlem af en. Hvis du ikke er medlem, så vil du næppe kunne opfylde betingelserne for at få dagpenge før du forlængst er igang med din virksomhed, men derfor kan du jo godt spørge dem "Hvis jeg nu var medlem og havde haft 52 ugers arbejde mens jeg har været medlem...". Bemærk, at alle a-kasser burde være OK osse for vejledning om situatuationen i forhold til selvstændig virksomhed. Det kan dog være at de 'gamle' a-kasser for selvstændige (Dana og Ase) er lidt dygtigere.

 

Jeg startede med at sige 'Nej - det kan du ikke'. Problemet ligger nemlig i at hvis du bliver fyret (hvorfor siger du 'når'?) så skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det mener 'man' ikke du gør hvis du er optaget af at starte for dig selv. Men naturligvis - hvis du blot overvejer at starte, så kan du godt stå til rådighed. Du skal være aktivt jobsøgende. Det tager også lidt tid fra dine 'overvejelser'. Men grænserne er vanskelige. Du kan næsten kun finde dem præcist ved at forelægge din situation konkret og specifikt for a-kassen. Du vil (sandsynligvis) opleve det som om a-kassen ser negativt på dine bestræbelser for at starte virksomhed og kun vil synes om at du fokuserer på at få et dumt heltids-jib. Sådan burde det naturligvis ikke være. Alle er interesseret i at du tjener penge, uanset om det er ved et job eller i egen virksomhed. Når det alligevel kan opleves som om a-kassen er for det ene og mod det andet, så bid det bare i dig. Men vær helt åben og fastlæg grænserne med dem for din 'start egen virksomhed' samtidig med at du modtager dagpenge.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)