Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale skat af privatforbrug/løn??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Jeg er ny her og starter snart som selvstændig programmør.

Derfor vil jeg gerne vide følgende:

Hvis jeg trækker en løn/privatforbrug på fx. 15.000kr. ud til mig selv hver måned,
hvordan skal det så beskattes?

Eller skal jeg kun betale skat af et evt. overskud ved regnskabsårets slutning?

Er der andre regler, hvis jeg har et deltidsjob som lønmodtager ved siden af?

Håber, nogen kan hjælpe :)

Jeppe

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du starter som selvstændig og har et personligt firma skal du hos SKAT forskudsregistrere dig som B-skattebetaler. Så får du en stak girokort, der angiver, hvor meget du skal betale. Så betaler du skat og du trækker hæver din løn (hvad der så er tilbage af den).

Har du et deltidsjob ved siden af er det såmænd det samme. Så skal du bare ved din forskudsregistrering også medtage, hvad du forventer i A-indkomst.

Hilsen Jakob

 

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke skulle betale skat var der sikkert mange der ville vælge den ordning Big Smile

Hvis du har løn ved siden af er det lidt kompliceret. Jeg kan i øvrigt ikke anbefale at du kalder det "løn", når det er eget firma, så hedder det "overskud".

Med det progressive skattesystem vi har skal du være meget varsom, så du ikke havner med en skattegæld når året er gået.

Hvis du skal have 15.000 kr. udbetalt pr. måned svarer det ca. til en bruttoløn på 26.000, du skal altså indbetal omkring 11.000 kr. til SKAT (b-skatte-rater).

Men hvis dit deltidsarbejde giver f.eks. 15.000 om måneden (før skat) så er du pludselig oppe i topskat (løn + firmaoverskud), og så skal du indbetale meget mere. Omkring 3.000 ved lidt hurtig hovedregning, så dit overskud skal svare til en løn på omkring 29.000 kr.

 

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jamen så er det jo lige at gøre sig nogle overvejelser ang. det planlagte deltidsjob ved siden af.
Måske er det bare at springe ud i det!

Måske er jeg lidt langsom lige nu, men skal man som selvstændig kun betale skat af firmaets overskud, eller også af de penge man trækker ud til privatforbrug?

Tusind tak for jeres svar, allesammen.

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

det du trækker ud og bruger selv skal du betale skat af. har du overskud derudover kan du lade det blive stående i firmaet, det skal du ikke skattes af

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

astroman:

det du trækker ud og bruger selv skal du betale skat af. har du overskud derudover kan du lade det blive stående i firmaet, det skal du ikke skattes af

Helt forkert desværre.

Personlig virksomhed beskattet efter 'personskatteloven' (det er det normale når man starter):

Der betales skat af overskud + eventuel lønindkomst i almindeligt sideløbende job. Hvor meget du trækker ud af virksomheden og hvor meget du lader blive stående er fuldstændig ligegyldigt for din skat. 

Personlig virksomhed beskattet efter 'virksomhedsloven' (det er lidt langhåret - kan næsten ikke klares uden revisor, og er næppe nogen stor fordel for den 'lille iværksætter'):

Samme regler som ovenfor. Dog kan du midlertidigt nøjes med en lidt mindre skat af den del af overskuddet du ikke trækker ud.

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Att.: henrikkrebs.
Tak! :)

Jeg har selv undersøgt det nærmere efter alle de forskellige svar Tongue Tied

Og min opfattelse er også klart, at jeg ikke skal betale skat af den løn/privatforbrug jeg trækker ud af firmaet hver måned.

Kun et evt. overskud ved regnskabsårets afslutning skal beskattes...


Herudover skal jeg selvfølgelig fortsætte med at betale skat af mit deltidsjob ved siden af...

God weekend.

Jeppe

Tilmeldt 18. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Jeg skal lige have skåret det ud i pap og have det ind med en ske. :-)

Jeg går og planlægge at starte en lille håndværker/handymand-virksomhed med kun mig selv ansat.
Lad os sige jeg laver en indtægt i firmaet på 50000.- på en måned.
Og jeg vil gerne udbetale mig selv en løn på 30000.- pr.måned.

Skal firmaet først betale skat af de 50000.- og derefter skal jeg selv betale skat af de 30000.-?
Eller betaler firmaet først skat af det beløb der er tilbage efter udgifterne, så som løn, er betalt?
Jeg bliver vel nødt til at udbetale en løn til mig selv så jeg kan leve istedet for at alt bliver i firmaet?
Kan det betale sig at køre sin egen løn via dataløn eller multiløn eller hvad de nu hedder for at det bliver gjort korrekt?
Hvordan gør man det nemmest og lovligt?

Er der nogen der kan skære det ud i små papstykker for mig?

Tilmeldt 18. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Slet ingen der kan hjælpe?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil drive en personligt eget virksomhed er der ikke noget der hedder "løn" til sig selv, og du kan ikke bruge lønsystemer til det.

Som allerede beskrevet så skal du betale skat af dit overskud, og det er i den forbindelse ligegyldigt hvor mange penge du trækker ud til privatforbrug.

Når du skriver 30.000 pr. måned så mener du sikkert at du vil have udbetalt et beløb der svarer til en lønmodtager med en løn på 30.000 -  det vil så betyde at du skal have et overskud på 30.000 pr. måned.

Et personligt drevet firma er ikke skattepligtigt. DU er derimod skattepligtig af firmaets overskud (indtægter - erhvervsrelevante udgifter).

Det nemmeste er, hvis firmaet giver det overskud du omtaler, at betale 85 øre til skattevæsenet hver gang du bruger en krone, så går det vist ikke helt galt.

Kun hvis du vælger at oprette et ApS kan der være tale om løn, og da ApS'et er selvstændig skattebetaler så er regnskabet helt anderledes.

Ved at anvende virksomhedsskatteordningen bliver det næsten som i et ApS, bortset fra hæftelsen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)