Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"sygmeldte" uden læge erklæring??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kloge aminoér

Jeg har ansat en barselvikar i forretningen, der skulle tage over når jeg skulle på barsel.

Dersværre er personen meget syg, og jeg har derfor bedt om en samtale, men efter det, kan jeg slet ikke komme i kontakt med ham, han har været "syg" i 14 dage nu, og jeg kan føde hvornår det kan være.

Den første uge han var syg, var han god nok til at give lyd fra sig, om hvordan det gik, selvom hans historie ikke passede helt sammen.

 Men efter 10 dage beder jeg om en lægeerklæring, og hør jeg intet fra ham, har prøvet at kontakte ham, men han tager ikke sin tlf, han er lige flyttet og han har ikke givet mig hans nye adresse , så har ingen mulighed for at sende ham et brev.

Jeg har efterfølgende kontaktet hans gamle arbejdsplads, for at høre hvordan han var som ansat, og de kunne dersværre fortælle mig samme historie, at han var meget syg og til sidst blev helt væk, hvor de helle ikke kunne komme i kontakt med ham.

Hvad kan jeg gøre?

Kan det virkelig passe, jeg skal give ham løn for de første 21 sygedage, selvom jeg ingen læge erklæring har fået?( jeg har ingen sygeforsikring)

Har jeg ikke ret til at vide hvor hans bopæl er?

Må jeg tilbage holde hans løn hvis han stadig ikke giver lyd fra sig efter de 21 dage??

Og hvordan kommer jeg lige ud af det her, hvis jeg ikke kan komme i kontakt med ham?

 Jeg mangler jo stadig en barselvikar, men har ikke råd til at give dobbeltløn, det er en økomomisk belastning i forvejen at skulle havde en barselvikar så er godt træt at det hele Sad

Håber i kan hjælpe migSmile

Fra en fortvivlet tygsak.

 

 

Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

PS han har været ansat i 3 mdr, så prøvetid er udlødet

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Christina77:

Hej alle kloge aminoér

Jeg har ansat en barselvikar i forretningen, der skulle tage over når jeg skulle på barsel.

Dersværre er personen meget syg, og jeg har derfor bedt om en samtale, men efter det, kan jeg slet ikke komme i kontakt med ham, han har været "syg" i 14 dage nu, og jeg kan føde hvornår det kan være.

Den første uge han var syg, var han god nok til at give lyd fra sig, om hvordan det gik, selvom hans historie ikke passede helt sammen.

 Men efter 10 dage beder jeg om en lægeerklæring, og hør jeg intet fra ham, har prøvet at kontakte ham, men han tager ikke sin tlf, han er lige flyttet og han har ikke givet mig hans nye adresse , så har ingen mulighed for at sende ham et brev.

Jeg har efterfølgende kontaktet hans gamle arbejdsplads, for at høre hvordan han var som ansat, og de kunne dersværre fortælle mig samme historie, at han var meget syg og til sidst blev helt væk, hvor de helle ikke kunne komme i kontakt med ham.

Hvad kan jeg gøre?

Kan det virkelig passe, jeg skal give ham løn for de første 21 sygedage, selvom jeg ingen læge erklæring har fået?( jeg har ingen sygeforsikring)

Har jeg ikke ret til at vide hvor hans bopæl er?

Må jeg tilbage holde hans løn hvis han stadig ikke giver lyd fra sig efter de 21 dage??

Og hvordan kommer jeg lige ud af det her, hvis jeg ikke kan komme i kontakt med ham?

 Jeg mangler jo stadig en barselvikar, men har ikke råd til at give dobbeltløn, det er en økomomisk belastning i forvejen at skulle havde en barselvikar så er godt træt at det hele Sad

Håber i kan hjælpe migSmile

Fra en fortvivlet tygsak.

 

 

Hej

Jeg vil anbefale at du omgående snakker med en advokat med special i  Ansættelses- og arbejdsret, så du ikke gør noget som kan blive dyrt for dig i sidste ende.  Du vil kunne finde en advokat med det speciale  i nærheden af dig på advokatsamfundets hjemmesidehttp://www.advokatsamfundet.dk

Mvh

Ravn

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Har han været ansat under 13 uger skal han selv henvende sig til kommunen for at få sygedagpenge..

Jeg mener at 13 ugers reglen stadig gælder, så hvor mange arbejdsdage har han været ansat før sin sygemelding?

mvh

Geeked

 

 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har set, at der er kommet nye regler:

Kapitel 10 - Beskæftigelseskrav i forhold til arbejdsgiver

§ 30. En lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 21 kalenderdage fra 1. fraværsdag. Arbejdsgiverperioden på 21 kalenderdage forlænges ikke, selv om der i perioden forekommer søgnehelligdage, fridage, arbejdskonflikt el.lign., der kan afbryde udbetalingen af sygedagpenge.

Stk. 2. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren på 1. fraværsdag

1) har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver og

2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer.

Stk. 3. I opgørelsen af 8-ugers-perioden i stk. 2, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren under ansættelsesforholdet har

1) været syg eller haft fravær på grund af graviditet, fødsel, adoption eller børns alvorlige sygdom,

2) holdt ferie eller efter aftale med arbejdsgiveren holdt fridage for egen regning,

3) deltaget i kursus- og undervisningsaktiviteter efter aftale med arbejdsgiveren eller

4) været omfattet af en arbejdskonflikt.

Stk. 4. Hvis lønmodtageren tidligere har været beskæftiget hos den nuværende arbejdsgiver og den samlede beskæftigelse hos denne udgør mindst 74 timer inden for de seneste 8 uger, gælder kravet i stk. 2, nr. 1, ikke. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren er i arbejde hos denne på den dag, hvor sygdommen indtræder, eller at lønmodtageren var på arbejde sidste arbejdsdag før 1. fraværsdag og skulle have været på arbejde den dag, hvor sygefraværet begynder.

Stk. 5. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 2 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov.

link til mere hjælp er her..

http://www.socialjura.dk/index.php?id=8604&sub=7&cat=1&showpage=1&cHash=5a39c4835e#34678

mvh   Geeked

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder på mig, som om der er grundlag for en bortvisning, og det vil klart være den billigste løsning for dig fordi du ikke skal betale løn i opsigelsesperioden, hvis medarbejderen er bortvist. Men først er du nødt til at gennemgå forløbet med f.eks. en advokat, så du er på sikker grund. En bortvisning er den mest dramatiske sanktion, man har som arbejdsgiver, og derfor er der skrappe regler for lige netop bortvisning. Send en mail til mig, hvis du har brug for henvisning til en advokat, der kan hjælpe dig videre.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)